Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Ideas of Care in the Activity and Works of Wanda Szuman (1890–1994)
  • Home
  • /
  • Ideas of Care in the Activity and Works of Wanda Szuman (1890–1994)
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 24 No. 2 (2021): Teoria i praktyka opieki. Historia i współczesność /
  4. Articles and Dissertations

Ideas of Care in the Activity and Works of Wanda Szuman (1890–1994)

Authors

  • Joanna Falkowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych https://orcid.org/0000-0002-6895-3014

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.2.002

Keywords

care, pedagogical activity, popularization of care, upbringing, women’s journalism, orphanhood

Abstract

The article presents the idea of care in social activity and pedagogical work of Wanda Szuman. She was an activist and educator associated with Toruń, the co-founder of the Pomeranian Society for the Protection of Children, the aim of which was to protect children and adolescents, and care for orphans. She conducted research on orphaned children, and published its results in pedagogical periodicals such as: Szkoła Specjalna (Special School), Opieka nad Dzieckiem (Child Care), Wychowawca (The Educator) or Życie Dziecka (The Life of a Child). She tried to share her experience gained during her trips to France, England and Belgium with Polish readers. Szuman, both in her activities within the Society and in her writing, was of the opinion that the transfer of orphans to closed establishments should be limited. She was an advocate and propagator of the idea of placing children in foster families and surrounding them with a family atmosphere. She tried to provide readers with the best, already proven models in the field of this important social problem. She was a promoter of the modern concept of caring for an orphaned child.

References

Cytowane publikacje Wandy Szuman:

Szuman W. (1925/26). Wychowanie dzieci przestępczych w Belgii, „Szkoła Specjalna”, t. 2, s. 220–228.

Szuman W. (1926). Wychowanie sierot i dzieci opuszczonych w Anglii, „Opieka nad Dzieckiem”, nr 6-7, s. 295–305.

Szuman W. (1926/27). Umieszczanie dzieci anormalnych u obcych rodzin w Elsum (Belgia), „Szkoła Specjalna”, t. 3, s. 109–112.

Szuman W. (1927a). Belgijskie zakłady rodzinne dla sierot, „Opieka nad Dzieckiem”, nr 2, s. 49–55; nr 3, s. 137–143.

Szuman W. (1927b). Zakłady dla sierot w Miejscu Piastowem, Odbitka z „Opieki nad Dzieckiem”, z. 6.

Szuman W. (1928a). Jak dowieść rzeczywistej wartości zakładu wychowawczego, „Opieka nad Dzieckiem”, nr 5, s. 357–363.

Szuman W. (1928b). Trudności w wychowaniu sierot, „Opieka nad Dzieckiem”, nr 3, s. 214.

Szuman W. (1928c). Szkoły nowego typu a zakłady dla sierot, „Wychowawca”, nr 5.

Szuman W. (1929). Kuchnia w zakładzie zagadnieniem wychowawczym?, „Wychowawca”, nr 1, s. 79–83.

Szuman W. (1930a). Wychowanie dziecka i szczęście dziecka, „Opieka nad Dzieckiem”, nr 3, s. 132–134.

Szuman W. (1930b). Wychowawcy a dziecko nieślubne, „Wychowawca”, nr 3, s. 199–205.

Szuman W. (1932). Rodzice chrzestni dla sierot, „Wychowawca”, nr 22.

Szuman W. (1933). Zarządy zakładów dla sierot, „Życie Dziecka”, nr 6, s. 155–179.

Szuman W. (1936). Z działalności Komitetu Umieszczania Sierot w Warszawie, „Życie Dziecka”, r. 5, s. 207–215.

Opracowania:

Borowska-Beszta B. (2008). Wanda Szuman. Pedagog i andragog specjalny w badaniach biograficznych sekcji pedagogiki specjalnej Studenckiego Koła Naukowego Pedagogów UMK, „Rocznik Andragogiczny”, t. 15, s. 215–223.

Borowska-Beszta B. (red.) (2009). Wanda Szuman. Pedagog i andragog specjalny: szkice do portretu, Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.

Dalecki K. (2019). Pomorskie Towarzystwo Opieki nad Dziećmi jako największe dzieło społeczne ks. Prałata Antoniego Szumana, „Studia Pelplińskie”, nr 53, s. 107–119.

Dokurno B., Iwaniszewska C. (1997). Kalendarium życia Wandy Szuman, [w:] Wanda Szuman. Historia jednego życia, red. C. Łapicz, Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Gertz T., Kopaczewska A., [b.d.], Wanda Szuman (1890–1994), http://www. spolecznicy-torunscy.pl/szuman [dostęp: 20.03.2021].

Order Odrodzenia Polski. Trzechlecie pierwszej kapituły, 1921–1924. (1926). Warszawa: Czcionkami Drukarni Państwowej.

Pękowska M. (2018). Upowszechnianie wiedzy o światowych osiągnięciach pedagogiki specjalnej na łamach „Szkoły Specjalnej” w okresie międzywojennym „Biuletyn Historii Wychowania”, nr 38, s. 171–185.

Theiss W. (1994). Pomorskie Towarzystwo Opieki nad Dziećmi, 1918–1948, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, nr 36, s. 173–191.

Ustawa Pomorskiego Towarzystwa Opieki nad Dziećmi (1921). Toruń: Drukiem S. Buszczyńskiego w Toruniu.

Wałęga A. (2003). Wanda Szuman (1890–1994). Zarys życia i działalności pedagogicznej, „Biuletyn Historii Wychowania”, nr 17/18, s. 22–32.

Wałęga A. (2005). Życie i działalność Wandy Szuman (1890–1994), Toruń: Wydawnictwo Mado.

Wanda Szuman – w stulecie urodzin (1991). Toruń: Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Książnica Miejska im. M. Kopernika w Toruniu.

Wanda Szuman (1890–1994). Honorowa Obywatelka Miasta Torunia, https:// www.torun.pl/pl/miasto/samorzad/miejskie-nagrody-i-wyroznienia/honorowe-obywatelstwo-miasta torunia/honorowi/wanda [dostęp: 20.03.2021].

W rocznicę Wandy Szuman (2016), https://www.um.torun.pl/pl/w-rocznice-wandy-szuman [dostęp: 20.03.2021].

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-08-03 — Updated on 2021-08-03

How to Cite

1.
FALKOWSKA, Joanna. Ideas of Care in the Activity and Works of Wanda Szuman (1890–1994). Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 3 August 2021. Vol. 24, no. 2, pp. 35-48. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.2.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 24 No. 2 (2021): Teoria i praktyka opieki. Historia i współczesność

Section

Articles and Dissertations

License

Copyright (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 483
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

care, pedagogical activity, popularization of care, upbringing, women’s journalism, orphanhood
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop