A Few Words About Vilnius Pedagogy and Its Promoters
DOI:
https://doi.org/10.12775/30583Keywords
pedagogika, Uniwersytet Stefana Batorego, Władysława Szulakiewicz, Ludwik Chmaj, Marian MassoniusAbstract
Władysława Szulakiewicz, Pedagogika na Uniwersytecie Stefana Batorego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2019, ss. 215.
References
Bonusiak W. (2019). Ignacy Łukasiewicz. Szejk z Galicji, Rzeszów: Libra.
Dycht M. (red.) (2006). Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej w świetle dokonań jej twórców: szkic do portretu historycznego pedagogiki rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Hejnicka-Bezwińska T. (2018). Koncepcja pedagogiki (i pedagogiki ogólnej) w szkole lwowsko-warszawskiej, „Forum Pedagogiczne”, nr 1, s. 43–58.
Jakubiak K., Jamrożek W. (2019). Dziedzictwo oraz bilans praktyki i myśli pedagogicznej w Drugiej Rzeczypospolitej, „Forum Pedagogiczne”, nr 1, s. 18–31.
Kąkol J. (2002). Władysław Orlicz. Twórca Poznańskiej Szkoły Matematycznej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Meissner A., Szulakiewicz W. (red.). (2008). Słownik biograficzny polskiej historii wychowania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Okoń W. (2000). Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Szulakiewicz W. (1999). Trudna biografia człowieka niestrudzonego. Pamięci Ludwika Chmaja – pedagoga, historyka filozofii i kultury, „Biuletyn Historii Wychowania” nr 9–10, s. 33–38.
Szulakiewicz W. (2003). Ludwik Chmaj (1888–1959). Zarys biografii i twórczości pedagogicznej, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 42, s. 161–182.
Szulakiewicz W. (2010). Za przykładem mistrza. Tadeusza Czeżowskiego (1889–1981) służba uniwersytetowi i nauce, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 47, s. 109–127.
Szulakiewicz W. (2018). Seminarium pedagogiczne Mariana Massoniusa – między filozofią a pedagogiką, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 1–2, s. 109–121.
Żukowski P.M. (2015). Profesorowie i wykładowcy prawa administracyjnego i nauki administracji na polskich państwowych uniwersytetach w latach 1918–1939. Katedry i organizacja, „Krakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa”, t. 8, nr 3, s. 299–317.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 735
Number of citations: 0