Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Wrażliwość jako przedmiot refleksji pedagogicznej
  • Strona domowa
  • /
  • Wrażliwość jako przedmiot refleksji pedagogicznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 Nr 4 (2020): Nauczyciel – wychowawca – edukator /
  4. Miscellanea

Wrażliwość jako przedmiot refleksji pedagogicznej

Autor

  • Iwona Jazukiewicz Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki https://orcid.org/0000-0002-1562-6845

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2020.4.007

Słowa kluczowe

wrażliwość, wrażliwość poznawcza, wrażliwość emocjonalna, nadwrażliwość, niewrażliwość, cnota, wychowanie

Abstrakt

Celem artykułu jest namysł nad wrażliwością człowieka i jej rozumieniem, jak również nad znaczeniem kształtowania wrażliwości dla jakości codziennego funkcjonowania. Problemem badawczym jest pytanie: Jakie jest oblicze wrażliwości człowieka? Struktura artykułu składa się z trzech części: teoretycznej i empirycznej charakterystyki wrażliwości oraz praktycznego wymiaru jej kształtowania w procesie wychowania.

Teoria wrażliwości ma charakter interdyscyplinarny. W rozumieniu wrażliwości wyróżniono cztery komponenty: poznawczy, emocjonalny, działaniowy i moralny. Funkcję zintegrowania poszczególnych aspektów rozumienia wrażliwości przypisano teorii pedagogicznej. Badania empiryczne dotyczące wrażliwości ukierunkowane są na jej zdiagnozowanie oraz szukanie związków z innymi zjawiskami. Konstruowane są skale do pomiaru wrażliwości dzieci, młodzieży i człowieka dorosłego. Wskazano przykłady prac badawczych polskich i zagranicznych uczonych. Empiryczna charakterystyka wrażliwości wskazuje ją jako fenomen, który może być traktowany jako zasób służący sprawnemu funkcjonowaniu człowieka w życiu codziennym. Wnioski z teoretycznej i empirycznej charakterystyki wrażliwości potraktowano jako istotną przesłankę kształtowania wrażliwości w procesie edukacji i wychowania. Stanowią one część trzecią artykułu i mogą być wykorzystane do kreowania i korygowania praktyki wychowania.

W tekście potraktowano wrażliwość jako silną stronę człowieka (cnotę), którą można i należy kształtować w procesie wychowania. Jest ona niezbędna do kształtowania pozytywnych relacji intrapersonalnych i interpersonalnych. Dewaluowanie wrażliwości można uznać za wskaźnik swoistego regresu człowieczeństwa.

Biogram autora

Iwona Jazukiewicz - Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki

dr hab. Iwona Jazukiewicz:

1) Jest autorką i redaktorką 70 recenzowanych publikacji naukowych z zakresu pedeutologii i teorii wychowania z uwzględnieniem przesłanek niezbędnych teorii i praktyce wychowania, głównie filozoficznych, psychologicznych i socjologicznych, w tym autorką nowej koncepcji moralności nauczyciela pt. Pedeutologiczna teoria cnoty.

2) Jest członkiem Rady Naukowej zagranicznych i polskich konferencji naukowych. Wygłosiła referaty na 99 konferencjach naukowych, dotyczących wychowania i edukacji.

3) Jest pomysłodawcą, organizatorem i przewodniczącą ogólnopolskiego cyklu konferencyjnego z udziałem gości zagranicznych nt. Sprawności moralne w wychowaniu. Celem konferencji jest interdyscyplinarna wymiana poglądów i doświadczeń dotyczących istoty, rodzajów i znaczenia sprawności moralnych w wychowaniu. Do udziału w konferencji zapraszani są pracownicy naukowo-dydaktyczni reprezentujący pedagogikę oraz dyscypliny z nią współpracujące oraz nauczyciele i wychowawcy z organizacji oraz instytucji działających w sferze oświaty i wychowania.

4) Jest recenzentem prac doktorskich, magisterskich i licencjackich oraz artykułów w czasopismach naukowych (Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogica, Roczniki Pedagogiczne KUL, Paedagogia Christiana, Studia Paradyskie, Colloquia Theologica Ottoniana,  Studia Warmińskie) i członkiem Rady Naukowej Studia Paedagogica Ignatiana.

5) Za szczególne osiągnięcia naukowe dwukrotnie wyróżniona nagrodą indywidualną stopnia II przez JM Rektora US w roku 2000 i 2015. 

6) Funkcje organizacyjne:

Funkcje uczelniane
– Senator Uniwersytetu Szczecińskiego kadencji 2016-2020
– Członek Senackiej Komisji Dyscyplinarnej ds. Studentów kadencji 2016-2020
– Członek Senackiej Komisji Dyscyplinarnej ds. Nauczycieli Akademickich 2015-2016

Funkcje wydziałowe

- Kierownik badawczego Zespołu Pedeutologii i Aretologii Pedagogicznej (od 2019)
– Kierownik Katedry Pedagogiki i Katechetyki Wydziału Teologicznego US – 2016 – 2019
– Członek Rady Wydziału Teologicznego US – 2012 – 2019
– Członek Rady Wydziału Teologicznego US ds. Postępowania Habilitacyjnego – 2014 – 2019
– Członek Rady Wydziału Teologicznego US ds. Przewodów Doktorskich – 2014 – 2019
– Członek Wydziałowej Komisji ds. Oceny Okresowej Nauczycieli Akademickich kadencji 2016 – 2019

Funkcje pozauczelniane
Członek Rzeczywisty Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk

Bibliografia

Adorno T.W. (1984). Socjologia i dialektyka, [w:] Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, t. 2, wybór i wstęp E. Mokrzycki, Warszawa: PIW, s. 5–46.

Aron E.N. (2018). Wysoko wrażliwi. Jak funkcjonować w świecie, który nas przytłacza, przeł. J. Biecki, D. Rossowski, Łódź: Feeria Wydawnictwo – Wydawnictwo JK.

Baczko B. (1964). Rousseau. Samotność i wspólnota, Warszawa: PWN.

Błaszczyk W. (2010). Wrażliwość jako czynnik wpływu społecznego na zmiany w organizacji, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 234, s. 93–100.

Chodkowska M. (2008). W poszukiwaniu perspektyw interdyscyplinarności teorii i praktyki pedagogicznej, „Rocznik Pedagogiczny”, t. 31, s. 45–54.

Chojnacka M. (2018). (Od)czucie – przeczucie – współczucie. Wrażliwość egzystencjalna w filozofii Jean-Paula Sartre’a, „Kultura Współczesna”, nr 4(103), s. 114–125.

Cyrek B. (2018). Wrażliwość wobec psychologizacji życia i kultury ekshibicjonizmu, „Kultura Współczesna”, nr 4(103), s. 102–110.

Davis M.H. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania, przeł. J. Kubiak, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dąbrowski K. (1975). Osobowość i jej kształtowanie poprzez dezintegrację pozytywną, Warszawa: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.

Drozdowicz Z. (2018). Wrażliwość i drażliwość uczonych, „Nauka”, nr 3, s. 51–65.

Hébert P.C., Meslin E.M., Dunn E.V. (1992). Measuring the Ethical Sensitivity of Medical Students: A Study at the University of Toronto, „Journal of Medical Ethics”, nr 18, s. 142–147.

Heraklit. (1992). Zdania, przeł. A. Czerniawski, Łódź: Wydawnictwo Biblioteka.

Jaspers K. (1993). Autobiografia filozoficzna, przeł. S. Tyrowicz, Toruń: Wydawnictwo Comer.

Jazukiewicz I. (2012). Pedeutologiczna teoria cnoty, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Jędraszewski M. (1994). W poszukiwaniu nowego humanizmu. J.-P. Sartre – E. Lévinas, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.

Kabzińska I. (2017). Nadwrażliwi – kulturowi „odmieńcy”, „Etnografia Polska”, t. 61, z. 1-2, s. 83–103.

Kamińska A. (2006/2007). Wrażliwość jako źródło rozumu filozoficznego, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio I: Philosophia-Sociologia”, t. 31/32, s. 39–48.

Kapała M. (2017). Duchowość jako niedoceniany aspekt psyche. Propozycja nowego ujęcia duchowości w psychologii – kategoria wrażliwości duchowej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Paedagogia-Psychologia”, t. 30, nr 1, s. 7–37.

Kapuściński R. (2007). Lapidaria, Warszawa: Wydawnictwo „Czytelnik”.

Kaźmierczak M., Plopa M., Retowski S. (2007). Skala Wrażliwości Empatycznej, „Przegląd Psychologiczny”, t. 50, nr 1, s. 9–24.

Kępiński A. (1977). Psychopatie, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Klimaszewska J. (2008). Człowiek wrażliwy moralnie, czyli jaki?, „Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość”, t. 5, s. 67–76.

Kozak S. (2012). Patologia analfabetyzmu emocjonalnego. Przyczyny i skutki braku empatii w rodzinie i w środowisku pracy, Warszawa: Difin.

Krzysztofek K. (2018). Wrażliwość zapisana w algorytmach? Między technomorfizacją człowieka a antropomorfizacją maszyny, „Kultura Współczesna”, nr 4(103), s. 24–40.

Limont W. (2014). „Inny świat? Czy nieznany ich własny?”. Potencjał rozwojowy, wzmożona pobudliwość psychiczna a zdolności, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 9–27.

Magda-Adamowicz M., Szmalec J. (2003). Wrażliwość moralna dzieci w wieku 7–10 lat prawidłowo rozwiniętych i upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (rekonesans z badań), „Rocznik Lubuski”, t. 29, cz. 2, s. 103–114.

Markowski M.P. (2010).Wrażliwość, interpretacja, literatura, „Teksty Drugie: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja”, nr 1–2(121–122), s. 103–123.

Markowski M.P. (2013). Polityka wrażliwości, Kraków: Universitas.

Maruszewski T., Ścigała E. (1998). Emocje – aleksytymia – poznanie, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Pascal B. (2008). Myśli, przeł. T. Boy-Żeleński, Warszawa: Hachette Livre Polska.

Petitcollin Ch. (2019). Jak mniej myśleć. Dla analizujących bez końca i wysoko wrażliwych, przeł. K. Arustowicz, Łódź: Feeria Wydawnictwo.

Pleszczyński J. (2018). Aksjo- i racjomorfizm a emocjonalna i poznawcza wrażliwość, „Kultura Współczesna”, nr 4(103), s. 91–101.

Przybylski J. (1978). Pojęcie i struktura wrażliwości muzycznej, „Studia z Wychowania Muzycznego”, nr 3, s. 45–71.

Rakoczy M. (2018). „To nie choroba czy zespół”. Dziecko i współczesne dyskursy wrażliwości, „Kultura Współczesna”, nr 4(103), s. 141–156.

Sand I. (2016), Wrażliwość – dar czy przekleństwo?, przeł. E.M. Bilińska, Warszawa: MT Biznes.

Skarga B. (1997). Tożsamość i różnica, Kraków: Znak.

Stoch M. (2016). Ekonomia wrażliwości a duch posthumanistyki, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, t. 8, nr 2, s. 130–140.

Szpunar M. (2017). Wrażliwość (nie tylko) artystyczna, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1, s. 123–134.

Szpunar M. (2018). (Nie)potrzebna wrażliwość, Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Thornberg R., Jungert T. (2013). Bystander Behavior in Bullying Situations: Basic Moral Sensitivity, Moral Disengagement and Defender Self-efficacy, „Journal of Adolescence”, t. 36, nr 3, s. 475–483.

Tischner J. (2011). Myślenie według wartości, Kraków: Znak.

Uniwersalny słownik języka polskiego PWN. (2003). red. S. Dubisz, t. 4, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tomczok P. (2018). Niewrażliwość człowieka ekonomicznego, „Kultura Współczesna”, nr 4(103), s. 186–199.

Tongsuebsai K., Sujiva S., Lawthong N. (2015). Development and Construct Validity of the Moral Sensitivity Scale in Thai Version, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, t. 191, s. 718–722.

Welsch W. (1998). Estetyka i anestetyka, [w]: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, s. 520–546.

Wojtyła K. (1957). W poszukiwaniu podstaw perfekcjoryzmu w etyce, „Roczniki Filozoficzne”, t. 5, z. 4, s. 303–317.

Yuguero O., Esquerda M., Viñas J., Soler-Gonzalez J., Pifarré J. (2019). Ethics and Empathy: The Relationship between Moral Reasoning, Ethical Sensitivity and Empathy in Medical Students, „Revista Clínica Española”, t. 219, nr 2, s. 73–78.

Zeff T. (2008). Być nadwrażliwym i przetrwać, przeł. E. Abłamowicz, Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.

Netografia

Akabayashi A., Slingsby B.T., Kai I., Nishimura T., Yamagishi A. (2004). The Development of a Brief and Objective Method for Evaluating Moral Sensitivity and Reasoning in Medical Students, „BMC Medical Ethics”, t. 5, https://doi.org/10.1186/1472-6939-5-1 [dostęp: 4.05.2020].

Ineichen C., Christen M., Tanner C. (2017). Measuring Value Sensitivity in Medicine, „BMC Medical Ethics”, t. 18, https://doi.org/10.1186/s12910-016-0164-7 [dostęp: 4.05.2020].

Kim W.-J., Park J.-H. (2019). The Effects of Debate-based Ethics Education on the Moral Sensitivity and Judgment of Nursing Students: A Quasi-experimental Study, „Nurse Education Today”, t. 83, https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.08.018 [dostęp: 4.05.2020].

Koberda P. (2005). Zabójcza wrażliwość, http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,4482 [dostęp: 4.05.2020].

Kroneisen M., Heck D.W. (2020). Interindividual Differences in the Sensitivity for Consequences, Moral Norms, and Preferences for Inaction: Relating Basic Personality Traits to the CNI Model, „Personality and Social Psychology Bulletin”, t. 46, nr 7, https://doi.org/10.1177%2F0146167219893994 [dostęp: 4.05.2020].

Xiang Y., Cao Y., Dong X. (2020). Childhood Maltreatment and Moral Sensitivity: An Interpretation Based on Schema Theory, „Personality and Individual Differences”, t. 160, https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.109924 [dostęp: 4.05.2020].

https://pieknoumyslu.com/analfabetyzm-emocjonalny/ [dostęp: 8.06.2020]

https://pieknoumyslu.com/cytaty-dla-osob-wrazliwych/ [dostęp: 4.06.2020]

https://pieknoumyslu.com/depresja-smutek-drazliwosc/ [dostęp: 4.06.2020]

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2020-12-09

Jak cytować

1.
JAZUKIEWICZ, Iwona. Wrażliwość jako przedmiot refleksji pedagogicznej. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 9 grudzień 2020, T. 23, nr 4, s. 159–187. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2020.4.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 Nr 4 (2020): Nauczyciel – wychowawca – edukator

Dział

Miscellanea

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 4009
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wrażliwość, wrażliwość poznawcza, wrażliwość emocjonalna, nadwrażliwość, niewrażliwość, cnota, wychowanie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa