Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Dialog międzypokoleniowy jako wartość na przykładzie autorskiego projektu „Aby Senior brzmiało dumnie!”
  • Strona domowa
  • /
  • Dialog międzypokoleniowy jako wartość na przykładzie autorskiego projektu „Aby Senior brzmiało dumnie!”
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 Nr 1 (2020): Doświadczanie wartości w wychowaniu chrześcijańskim /
  4. Raporty z badań

Dialog międzypokoleniowy jako wartość na przykładzie autorskiego projektu „Aby Senior brzmiało dumnie!”

Autor

  • Aldona Rumińska-Szalska Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 w Krakowie im. Ludwiki Wawrzyńskiej https://orcid.org/0000-0002-6078-8667

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2020.1.006

Słowa kluczowe

wychowanie, wartości, pokolenie, dialog międzygeneracyjny, pokoleniowa transmisja wartości

Abstrakt

Wychowanie jest całożyciowym procesem, któremu podlega człowiek od momentu narodzin aż do śmierci. Proces ten opiera się na ustalonym systemie wartości, który w pierwszej kolejności przekazywany jest dziecku przez najbliższe środowisko społeczne, jakim jest rodzina. Zachodzące w Polsce i na świecie przeobrażenia społeczno-kulturowe, ekonomiczne, polityczne oraz demograficzne pozwalają zaobserwować zmieniającą się na przestrzeni lat hierarchię wartości młodych ludzi. Szczególnie ważna jest transmisja tradycyjnych wartości egzystencjalnych, która odbywa się drogą dialogu międzygeneracyjnego. Zadanie to powinno być realizowane zarówno przez rodzinę, jak i środowiska społeczne, w których funkcjonuje młody człowiek. Szczególnie ważna w tym względzie jest instytucja szkoły. W artykule autorka prezentuje własny sposób realizacji w duchu wartości chrześcijańskich wieloetapowego i wieloaspektowego projektu o charakterze senioralnym, integrującego młodzież o różnych potrzebach edukacyjnych z osobami starszymi ze środowiska lokalnego.

Biogram autora

Aldona Rumińska-Szalska - Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 w Krakowie im. Ludwiki Wawrzyńskiej

Autorka  publikacji o tematyce gerontologii, pedagogiki specjalnej, aksjologii oraz scenariuszy zajęć lekcyjnych i godzin wychowawczych oraz scenariuszy teatralno-filmowych realizowanych w klasie integracyjnej. Autorka programów z zakresu aksjologii, ekologii, filmoterapii oraz wieloedycyjnego projektu senioralnego: "Aby senior brzmiało dumnie!" nagrodzonego na etapie wojewódzkim (tytuł: Małopolskiej Szkoły z Pasją- 2015r), ogólnopolskim (Ambasador Miesc, Projekt z Klasą- 2013, Wydarzenie Społeczne- Nestlě Polska Winiary- 2017r.). Zdobywczyni tytułu: Kreatywny Nauczyciel-2015r.

Bibliografia

Braun-Gałkowska M. (2006). Nowe role społeczne ludzi starych, [w:] S. Steuden, M. Marczuk (red.), Starzenie się a satysfakcja z życia, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 122–195.

Ceglarek R., Sztaba M. (2015). Pozytywne aspekty starości. Refleksja w świetle personalizmu o inspiracji chrześcijańskiej, [w:] K. Jagielska, A. Mirczak (red.), Starzejemy się w dobrym stylu, Kraków – Świętochłowice: Wydawnictwo Scriptum, s. 107–134.

Celary I. (2011). Aktywność seniorów w społeczno-religijnym wychowaniu dorastających wnuków, [w:] A. Fabiś, M. Muszyński (red.), Społeczne wymiary starzenia się, t. 4, Bielsko-Biała: Stowarzyszenie Gerontologów Społecznych; Wyższa Szkoła Administracji, s. 49–58.

Cichoń W. (1980). Aksjologiczne podstawy teorii wychowania, Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Czerepaniak-Walczak M. (2009). Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursu czasu wolnego, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 219–235.

Czykier K. (2013). Międzygeneracyjna transmisja kultury w rodzinie wiejskiej wielopokoleniowej. Problem cyfrowego wykluczenia i dystansu międzypokoleniowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, t. 297, s. 159–170.

Delors J. (1998). Edukacja – jest w niej ukryty skarb, przeł. W. Rabczuk, Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich; Wydawnictwa UNESCO.

Dołęgowski A. (2015). Między nami nie ma granic – o integracji międzypokoleniowej, [w:] A. Leszczyńska-Rejchert, L. Domańska, E. Subocz (red.), Seniorzy w pryzmacie koncepcji „Społeczeństwo dla wszystkich grup wieku”, Olsztyn: Wydawnictwo UWM, s. 45–55.

Dzięgielewska M. (1994). Dziadkowie w opinii studentów, „Zeszyty Problemowe PTG”, t. 2, nr 4, s. 138–142.

Elżanowska H. (2012). Międzypokoleniowa transmisja wartości w rodzinie, [w:] O. Gorbaniuk, B. Kostrubiec-Wojtachnio, D. Musiał, M. Wiechetek (red.), Studia z Psychologii w KUL, t. 18, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 97–114.

Jóźwik M. (2015). Międzypokoleniowy przekaz wartości w rodzinie, „Wrocławski Przegląd Teologiczny”, t. 23, nr 1, s. 139–154.

Kamiński A. (1975). Pedagogika w służbie gerontologii społecznej, „Człowiek w Pracy i Osiedlu”, nr 4, s. 7–26.

Loreau D. (2008). Sztuka prostoty, przeł. J. Sobotnik, Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.

Łobożewicz T. (1994). Rekreacja i turystyka dziadków z wnukami, „Zeszyty Problemowe PTG”, t. 2, nr 4, s. 163–167.

Małyska A. (2017). Seniorzy nauczycielami patriotyzmu, „Studia Socialia Cracoviensia” 9, nr 2(17), s. 163–180.

Mead M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nawroczyński B. (1934). Świat faktów i świat wartości jako czynniki wychowania moralnego, [w:] Komitet Organizacyjny VI-go Międzynarodowego Kongresu Wychowania Moralnego, Siły moralne wspólne wszystkim ludziom, ich źródła i rozwój przez wychowanie. Referaty wygłoszone na IV Międzynarodowym Kongresie Wychowania Moralnego w Krakowie, Bydgoszcz: Zakłady Graficzne „Biblioteka Polska w Bydgoszczy”, s. 88–93.

Nowak M. (2000). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin: Redakcja Wydawnictwo KUL.

Orzechowska G. (1994). Miejsce i rola człowieka starszego w rodzinie wiejskiej, „Zeszyty Problemowe PTG”, t. 2, nr 4, s. 110–118.

Pawlas-Czyż S. (2008). Przeciw ageizmowi. O potrzebie wzmacniania społecznej pozycji człowieka starego, „Wychowanie na co Dzień”, nr 7–8, s. 32–36.

Rostowska T. (2001). System wartości rodziców i dzieci jako zadanie rozwojowe, [w:] D. Kornas-Biela (red.), Rodzina. Źródło życia i szkoła miłości, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 217–229.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 24 II 2017 r., poz. 356, w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356).

Schmid W. (2017). Spokój ducha. Co zyskujemy z wiekiem, przeł. B. Niedźwiedzka, Warszawa: Grupa Wydawnicza Foksal.

Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szukalski P. (2012). Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych, Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Szymczyk L. (2017). Rola rodziny w rozwijaniu systemu wartości, „Łódzkie Studia Teologiczne”, t. 26, nr 1, s. 7–20.

Tchorzewski A.M. de (2004). Obszary refleksji i badań pedagogicznych nad rodziną, [w:] A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI w., Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, s. 50–59.

Twardowska-Rajewska J. (2013). Deficyty opiekuńcze wobec osoby starszej, [w:] A. Kotlarska-Michalska (red.), Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie, t. 23, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 171–185.

Wilk R.K. (2017). O sensie życia. Fundamentalny dramat człowieka, Kraków: Inicjatywa Ewangelizacyjna Wejdźmy na Szczyt.

Wojtanowska A. (2003). Wychowawczy przekaz wartości w rodzinie wielopokoleniowej, [w:] J. Homplewicz (red.), Pedagogika jesieni. Problemy wychowawcze ludzi starszych, Rzeszów: Wydawnictwo: Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. Józefa Sebastiana Pelczara, s. 119–145.

Wołosiuk B. (2011). Wartości chrześcijańskie w wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Paedagogia Christiana”, nr 1(27), s. 185–202.

Wnuk W. (2013). Potencjał osób starszych, [w:] P. Błędowski, A. Stogowski, K. Wieczorkowska-Tobis (red.), Wyzwania współczesnej gerontologii, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, s. 21–32.

Zych A. (1999). Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2020-03-30

Jak cytować

1.
RUMIŃSKA-SZALSKA, Aldona. Dialog międzypokoleniowy jako wartość na przykładzie autorskiego projektu „Aby Senior brzmiało dumnie!”. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 30 marzec 2020, T. 23, nr 1, s. 111–129. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2020.1.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 Nr 1 (2020): Doświadczanie wartości w wychowaniu chrześcijańskim

Dział

Raporty z badań

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1109
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wychowanie, wartości, pokolenie, dialog międzygeneracyjny, pokoleniowa transmisja wartości
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa