Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Pedagogiczne implikacje antropologii teologicznej
  • Strona domowa
  • /
  • Pedagogiczne implikacje antropologii teologicznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 Nr 1 (2020): Doświadczanie wartości w wychowaniu chrześcijańskim /
  4. Artykuły i Rozprawy

Pedagogiczne implikacje antropologii teologicznej

Autor

  • Mateusz Melchior Mazurek Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk o Wychowaniu https://orcid.org/0000-0002-7662-1423

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2020.1.001

Słowa kluczowe

antropologia, rodzina, wychowanie, chrześcijaństwo, odpowiedzialność

Abstrakt

Autor stawia tezę, że teologiczne koncepcje człowieka, pomimo że niesprawdzalne empirycznie, mogą być inspirujące dla pedagogicznej teorii i praktyki. Wśród najważniejszych i najbardziej inspirujących twierdzeń teologicznych wyróżnia stworzenie ludzkiej duszy bezpośrednio przez Boga. Spojrzenie na człowieka jako istotę stworzoną bezpośrednio przez Nieskończoną Miłość wskazuje, że relacje (miłość) stanowią najważniejszą sferę naszego życia. Taka perspektywa pozwala konstruować adekwatną hierarchię celów, zadań oraz narzędzi wychowawczych i edukacyjnych. Zdolność do tworzenia głębokich, trwałych relacji interpersonalnych powinna być traktowana jako najważniejszy cel wychowania. Nie powinno się też zapominać, że relacje międzyosobowe są kluczowym czynnikiem (i najważniejszym narzędziem) całej edukacji. Przykładanie wielkiej wagi do technicznych warunków edukacji przy jednoczesnym lekceważeniu znacznie istotniejszych kwestii: osobowości nauczyciela/wychowawcy, może się okazać poważnym błędem.

Bibliografia

Ablewicz K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Aronson E. (2002). Człowiek istota społeczna, przeł. J. Radzicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Baudrillard J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne jego mity i struktury, przeł. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo „Sic!”.

Bell D. (1998). Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dogiel G. (1992). Antropologia filozoficzna, Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.

Durkheim É. (2006). Samobójstwo. Studium z socjologii, przeł. K. Wakar, Warszawa: Oficyna Naukowa.

Giddens A. (2012). Socjologia. Wydanie nowe, przeł. O. Siara, A. Sulżycka, P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grzelak S. (2009). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce, wyd. 2 rozszerzone, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Grzelak S. (red.) (2015). Vademecum skutecznej profilaktyki. Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych, wyd. 2, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Habachi R. (1968). U źródeł człowieczeństwa, przeł. W. Sukiennicka, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Honoré C. (2011). Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój!, przeł. W. Mitura, Warszawa: Drzewo Babel.

Jagieła J. (2007). Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Katechizm Kościoła Katolickiego (1994). Poznań: Pallottinum.

Kawecki I. (2004). Wiedza praktyczna nauczyciela (studium etnograficzne), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kręcidło J. (2007). Dlaczego Bóg uczynił Chrystusa grzechem (2 Kor 5,21)?, „Ruch Biblijny i Liturgiczny”, t. 60, nr 4, s. 273–286.

Kupisiewicz C. (1972). Niepowodzenia dydaktyczne. Przyczyny oraz niektóre środki zaradcze, wyd. 5, Warszawa: PWN.

Kupisiewicz C. (1994). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”.

Márquez M.I., Rossa C. (2019). Wychowanie interpersonalne, „Paedagogia Christiana”, nr 1(43), s. 419–436.

Mastalski J. (2005). Szkolne interakcje zaburzające skuteczne wychowanie, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.

Nowak M. (2001). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Nowak-Dziemianowicz M. (2006). Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń, wyd. 2, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.

Nowak-Dziemianowicz M. (2012). Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Okoń W. (1968). Zarys dydaktyki ogólnej, wyd. 3, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Wojcieszek K. (2013). Pedagogiczne implikacje grupowych interwencji krótkoterminowych, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Postman N. (2002). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, przeł. L. Niedzielski, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA.

Ryk A. (2012). W poszukiwaniu pedagogicznego arché. Zarys systemów pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.

Sztompka P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa, wyd. 2, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Śliwerski B. (2004). Współczesne teorie i nurty wychowania, wyd. 4, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Śnieżyński M. (1995). Nauczanie wychowujące, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.

Tchorzewski A.M. de (2002). Wychowanie na tle różnych koncepcji rzeczywistości społecznej, [w:] A.M. de Tchorzewski (red.), Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Bydgoszcz: Wers.

Tchorzewski A.M. de (2016). Wstęp do teorii wychowania, Kraków: Akademia Ignatianum; Wydawnictwo WAM.

Tchorzewski A.M. de (2017). Imperatyw pedagogiczny jako element strategii wychowawczej, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 20, nr 2, s. 61–84.

Wojcieszek K. (2019). Program profilaktyczny dla rodziców „Dżungla”. Struktura, zasady i możliwości zastosowania, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 22, nr 3, s. 39–50.

Woliński P. (2016). Abdykacja rodziców z funkcji wychowawczych. Wykład wygłoszony podczas III Kongresu Życia i Rodziny 31.03.2016 r. w Warszawie, https://www.youtube.com/watch?v=0mCXtQw2pA4.

Zwoliński A. (2013). Samobójstwo jako problem osobisty i publiczny, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Żylińska M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2020-03-30

Jak cytować

1.
MAZUREK, Mateusz Melchior. Pedagogiczne implikacje antropologii teologicznej. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 30 marzec 2020, T. 23, nr 1, s. 19–36. [udostępniono 9.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2020.1.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 Nr 1 (2020): Doświadczanie wartości w wychowaniu chrześcijańskim

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 780
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

antropologia, rodzina, wychowanie, chrześcijaństwo, odpowiedzialność
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa