Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Nauczanie religii młodzieży w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata
  • Strona domowa
  • /
  • Nauczanie religii młodzieży w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 Nr 4 (2018): Człowiek w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata /
  4. Artykuły i Rozprawy

Nauczanie religii młodzieży w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata

Autor

  • Radosław Mazur Uniwersytet Szczeciński Wydział Teologiczny http://orcid.org/0000-0001-8240-7792

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.4.006

Słowa kluczowe

nauczanie religii, młodzież, chaos aksjonormatywny, katecheza, dokumenty katechetyczne

Abstrakt

Celem artykułu jest zaobserwowanie wpływu nauczania religii młodzieży na przezwyciężenie chaosu aksjonormatywnego charakterystycznego zarówno dla współczesnego świata; jak i dla okresu rozwojowego; w którym znajdują się młodzi ludzie. W celu zaobserwowania wpływu posłużono się analizą dokumentów katechetycznych; które zarysowują koncepcję nauczania religii; oraz tymi; które programują jej treści na poszczególne etapy edukacyjne. Po krótkiej charakterystyce źródeł chaosu aksjonormatywnego (zewnętrznych i wewnętrznych); przeanalizowana została koncepcja nauczania religii; ze zwróceniem szczególnej uwagi na jej możliwości w przezwyciężeniu chaosu; a także pomocy w utorowaniu drogi do dorosłości. Następnie ukazane zostały specyficzne treści katechezy młodzieży; również w kluczu ich możliwości integrujących i ukazujących trwałe; niezmienne fundamenty życia dorastających. Zwrócono też uwagę na osobiste cechy nauczyciela religii; które mogą pomóc lub zaburzyć realizację założonych celów. Z przeprowadzonej analizy wynika; że nauczanie religii ma szansę stać się pomocą w orientacji młodych ludzi w chaosie aksjonormatywnym oraz w przezwyciężeniu go; co jest warunkiem odpowiedzialnego podjęcia zadań i obowiązków człowieka dorosłego.

Bibliografia

Benedykt XVI; Misja Kościoła w dziedzinie wychowania. Przemówienie do I grupy biskupów; 26.11.2005; https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/adliminapl1_26112005.html [dostęp 22.08.2018].

Błasiak A.; Młodzież wobec wartości; „Horyzonty Wychowania” 2004; t. 3; nr 6; s. 87‒100.

Jan Paweł II; List do młodych całego świata (Parati semper) z okazji międzynarodowego roku młodzieży; 31 marca 1985 r.; „Acta Apostolicae Sedis” 1985; t. 77; s. 579‒628.

Konferencja Episkopatu Polski; Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce; Wydawnictwo WAM; Kraków 2010.

Kongregacja ds. Duchowieństwa; Dyrektorium ogólne o katechizacji; tekst polski; Pallottinum; Poznań 1998.

Kostorz J.; Katecheza dzieci w młodszym i średnim wieku szkolnym; w: Katechetyka szczegółowa; red. J. Stala; Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos; Tarnów 2003; s. 61‒168.

Krakowiak C.; Przygotowanie do sakramentu bierzmowania. Aspekt pastoralno-liturgiczny; w: Wychowanie młodzieży w średnim wieku szkolnym; cz. 2. Wychowanie religijne i katecheza; red. J. Stala; Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos; Tarnów 2007; s. 155‒207.

Marek Z.; Edukacja chrześcijańska drogą do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości; w: Katechetyka i katecheza u progu XXI wieku; red. A. Kiciński; Księgarnia Świętego Wojciecha; Poznań 2007; s. 350–360.

Mąkosa P.; Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce. Stan aktualny i perspektywa rozwoju; Wydawnictwo KUL; Lublin 2009.

Murawski R.; Rozwój religijny; w: Teoretyczne założenia katechezy młodzieżowej; red. R. Murawski; Wydawnictwo Salezjańskie; Warszawa 1989; s. 70–95.

Ojciec Święty Franciszek; Adhortacja Apostolska Evangelii Gaudium o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie; tekst polski; Edycja Świętego Pawła; Częstochowa 2014.

Olbrycht K.; O roli przykładu; wzoru; autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym; Wydawnictwo Adam Marszałek; Toruń 2007.

Parysiewicz B.M.; Czynnik religijny w wychowaniu i samowychowaniu; „Family Forum” 2015; nr 5; s. 95‒110.

Szpet J.; Dydaktyka katechezy; UAM Wydział Teologiczny; Poznań 1999.

Śliwerski B.; Pedagog wobec pluralizmu współczesnych teorii wychowania; „Horyzonty Wychowania” 2004; t. 3; nr 6; s. 71‒85.

Świątkiewicz W.; Młodzież i religia; w: Leksykon Pedagogiki Religijnej; red. C. Rogowski; Verbinum; Warszawa 2007; s. 415.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-04-14

Jak cytować

1.
MAZUR, Radosław. Nauczanie religii młodzieży w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 14 kwiecień 2019, T. 21, nr 4, s. 107–121. [udostępniono 29.3.2023]. DOI 10.12775/SPI.2018.4.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 Nr 4 (2018): Człowiek w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 240
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

nauczanie religii, młodzież, chaos aksjonormatywny, katecheza, dokumenty katechetyczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa