Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Transakcyjne modele przemocy szkolnej
  • Strona domowa
  • /
  • Transakcyjne modele przemocy szkolnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 Nr 1 (2018): Resocjalizacja - tradycja i aktualne wyzwania /
  4. Artykuły i Rozprawy

Transakcyjne modele przemocy szkolnej

Autor

  • Jarosław Jagieła Akademia Ignatianum w Krakowie Katedra Psychopedagogiki http://orcid.org/0000-0001-5025-076X

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.1.002

Słowa kluczowe

przemoc w szkole, edukacyjna analiza transakcyjna, stany ego, uczniowie, nauczyciele, rodzice, Trójkąt Dramatyczny, Trójkąt Zwycięzcy, szkielet przemocy w szkole

Abstrakt

Przemoc szkolna jest jednym z najbardziej niepokojących zjawisk, nie tylko z punktu widzenie celów i funkcji szkoły, ale także w szerszym wymiarze życia społecznego oraz losów jednostek. Szkoła zamiast być miejscem bezpiecznym i spokojnym stanowi przestrzeń opresji i niepokoju. Przemoc na terenie szkoły jest złożoną, wieloaspektową i trudną kwestią o charakterze społecznym, psychologicznym i pedagogicznym, jak również stanowi problem moralny i aksjologiczny. Artykuł przedstawia autorski model przemocy szkolnej, z którą powinni się uporać uczniowie, nauczyciele i rodzice, a także ich transakcyjne stany ego. Model ten oparty jest na jednej z mniej znanych koncepcji psychoterapeutycznych, jaką jest analiza transakcyjna (AT). Przemoc szkolna rozgrywa się w trójkącie dramatycznym następujących ról psychologicznych: ofiara, ratownik (wybawca), prześladowca (według Stephena B. Karpmana). Wszystkie te czynniki tworzą sześcian wzajemnie uwarunkowanych zależności. Zapobieganie i zwalczanie przemocy w szkole powinno być prowadzone zgodnie ze wzorem trójkąta zwycięzcy i naprzemiennymi psychologicznymi rolami bycia: asertywnym, troskliwym i wrażliwym (według Acey Choy).

Bibliografia

Baczko-Dombi A., Giza-Poleszczuk A., Komendant-Brodowska A., Przemoc w szkole. Raport z badań 2006 i 2011, Instytut Socjologii UW, Warszawa 2011.

Barrow G., Taking the Drama Out of a Crisis: How School Managers Use Game Theory to Promote Autonomy, w: Walking the Talk: How Transactional Analysis is Improving Behavior and Raising Self-Esteem, red. G. Barrow, T. Newton, Routledge, London 2004, s. 79–91.

Barrow G., Transactional Analysis, Pastoral Care and Education, „Educational Transactional Analyst” 2007, s. 21–25.

Bartalanffy L. von, Ogólna teoria systemów, przeł. E. Wojdyłło-Woźniak, A.K. Koźmiński, PWN, Warszawa 1984.

Berkowitz L., The concept of aggressive drive: Some additional considerations, „Advanced in Experimental Social Psychology” 1965, t. 2, s. 301–327.

Berne E., Dzień dobry...i co dalej? Psychologia ludzkiego przeznaczenie, przeł. M. Karpiński, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 2008.

Berne E., Transactional Analysis: A New and Effective Method of Group Therapy, „American Journal of Psychotherapy” 1958, t. 12, nr 4, s. 735–743.

Borkowska A., Szymańska J., Witkowska A., Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.

Burgess R.C., A Model for Enhancing Individual and Organisational Learning of Emotional Intelligence: The Drama and Winner’s Triangles, „Social Work Education” 2005, t. 24, nr 1, s. 97–112.

Choy A., The Winner’s Triangle, „Transactional Analysis Journal” 1990, t. 20, nr 1, s. 40–46.

Czajka P., Poczucie bezpieczeństwa ucznia w środowisku szkolnym, Kraków 2009 [praca magisterska, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie].

Czemierowska-Koruba E., Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać?, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2015.

Emmerton N., Newton T., The Journey of Educational Transactional Analysis from Beginnings to the Present, „Transactional Analysis Journal” 2004, t. 34, nr 3, s. 283–290.

Ernst K., Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić, przeł. J. Troczyński, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991.

Fine M.J., Covell G., Tracy D.B., The Effects of TA Training on Teacher Attitudes and Behavior, „Transactional Analysis Journal” 1978, t. 8, nr 3, s. 236–240.

Forrest L., The Three Faces of Victim: An Overview of the Drama Triangle, https://www.lynneforrest.com/articles/2008/06/the-faces-of-victim/.

Hare R.D., Psychopaci są wśród nas, przeł. A. Skucińska, Znak, Kraków 2008.

Hough P., Teachers and Stroking, „Transactional Analysis Journal” 1971, t. 3, nr 1, s. 38–39.

International Transactional Analysis Association, http://www.itaa-net.org.

Jagieła J., Gry psychologiczne w szkole, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2004.

Jagieła J., Słownika analizy transakcyjnej, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2012.

Jagieła J., Sarnat-Ciastko A., Dlaczego analiza transakcyjna? Rozmowy o zastosowaniu analizy transakcyjnej w pracy nauczyciela i wychowawcy, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2015.

Karpman S., The Drama Triangle Script Drama Analysis, „Transactional Analysis Bulletin” 1968, t. 7, nr 26, s. 39-43, http://www.karpmandramatriangle.com/pdf/thenewdramatriangles.pdf.

Kenney W.J., Problem-Student Effects on Teacher Ego States Behavior, „Transactional Analysis Journal” 1981, t. 11, nr 3, s. 252–253.

King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, przeł. J. Bartosik, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Napper R., Newton T., Tactics – Transactional analysis concepts for all trainers, teachers and tutors + insight into collaborative learning strategies, TA Resources, Ipswich 2000.

Newton T.,From Transactional Analysis in education to Educational Transactional Analysis: A personal encounter, „Edukacyjna Analiza Transakcyjna” 2016, nr5, s. 29–37, http://dx.doi.org/10.16926/eat.2016.05.02.

Obuchowska I., Przemoc w wychowywaniu, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1989, nr 4, s. 22–31.

Pankowska D., Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej, Wydawnic­two UMCS, Lublin 2010.

Piekarska A., Przemoc w rodzinie: socjopsychologiczne uwarunkowania i zakres zjawiska, „Psychologia Wychowawcza” 1984, nr 1, s. 46, s. 44–54.

Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

Przemoc w polskiej szkole,http://www.ibe.edu.pl/pl/o-instytucie/aktualnosci /525-przemoc-w-polskiej-szkole.

Rogoll R., Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej, przeł. A. Tomkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Samujło M., Uwarunkowania agresywnych zachowań dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym, w: Agresja i przemoc we współczesnym świecie, cz. 1, red. J. Kuźma, Z. Szarota, Oficyna Wydawnicza „Tekst”, Kraków 1998, s. 142–147.

Schachner S., Models of transactional analysis in educational management, „Edukacyjna Analiza Transakcyjna” 2016, nr 5, s. 39–45, http://dx.doi.org/10.16926/eat.2016.05.03.

Soles S., Social dynamics: A study of classroom games – Progress report, „Transactional Analysis Bulletin” 1963, t. 8, nr 2, s. 8–14.

Stewart I., Joines V., TA Today: A New Introduction to Transactional Analysis, Lifespace Publishing, Melton Mowbray 2009.

Suchańska A., Trójkąt dramatyczny i gry ratownicze, w: ABC psychologicznej pomocy, red. J. Santorski, Jacek Santorski & Co, Warszawa 1993, s. 71–84.

Weinberg G.W., Myślenie systemowe, przeł. C. Berman, R. Wielburski, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1979.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-06-07

Jak cytować

1.
JAGIEŁA, Jarosław. Transakcyjne modele przemocy szkolnej. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 7 czerwiec 2018, T. 21, nr 1, s. 41–61. [udostępniono 19.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.1.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 Nr 1 (2018): Resocjalizacja - tradycja i aktualne wyzwania

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 488
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

przemoc w szkole, edukacyjna analiza transakcyjna, stany ego, uczniowie, nauczyciele, rodzice, Trójkąt Dramatyczny, Trójkąt Zwycięzcy, szkielet przemocy w szkole
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa