Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Możliwości budowania spersonalizowanej przestrzeni edukacyjnej dla wspierania rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym
  • Strona domowa
  • /
  • Możliwości budowania spersonalizowanej przestrzeni edukacyjnej dla wspierania rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 Nr 3 (2017): Edukacja domowa. Stan i perspektywy /
  4. Artykuły i Rozprawy

Możliwości budowania spersonalizowanej przestrzeni edukacyjnej dla wspierania rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Autor

  • Irena Pulak Akademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny Instytut Nauk o Wychowaniu http://orcid.org/0000-0002-7735-4590
  • Katarzyna Szewczuk Akademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny Instytut Nauk o Wychowaniu http://orcid.org/0000-0003-1914-6600

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2017.3.005

Słowa kluczowe

spersonalizowana przestrzeń edukacyjna, środowisko edukacyjne, wspieranie rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, środowisko wirtualne, technologie informacyjno-komunikacyjne

Abstrakt

Współczesne środowisko edukacyjne, na skutek dynamicznego rozwoju nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, posiada w coraz większym stopniu charakter spersonalizowany. Przyczynia się do tego z jednej strony specyfika nowych mediów cyfrowych i możliwość tworzenia wirtualnej przestrzeni, w której ma miejsce proces uczenia się i nauczania, a z drugiej – obecne tendencje w podejściu do procesu kształcenia. Wskazują one na konieczność dostosowania procesu nauczania, w znacznie większym niż dotychczas zakresie, do konkretnych potrzeb ucznia. Kładzie się również nacisk na podmiotowość ucznia i jego samodzielność w podejmowaniu aktywności edukacyjnych. W kontekście tych zjawisk ważnym elementem procesu dydaktycznego wydaje się być projektowanie środowiska dydaktycznego uwzględniającego działania indywidualizacyjne. Przedmiotem niniejszego opracowania uczyniono refleksję nad spersonalizowaną i dostosowaną do możliwości rozwojowych dziecka przestrzenią edukacyjną. Natomiast celem jest opisanie możliwości budowania takiej spersonalizowanej przestrzeni edukacyjnej dla wspierania rozwoju ucznia, zarówno w kontekście teoretycznym, jak i w wymiarze praktycznym. W prowadzonych rozważaniach skoncentrowano się przede wszystkim na potrzebach dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zwrócono uwagę, że nauczanie dostosowane do indywidualnych preferencji każdego ucznia jest możliwe w grupie dzieci o zróżnicowanych możliwościach intelektualnych. Jest to zadanie, któremu powinien sprostać każdy nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, rozpatrując je nie w kategorii trudności, ale wyzwania. Ponadto wskazano na pewne typy zasobów i narzędzi internetowych, które mogą być użyteczne dla działań edukacyjnych, z punktu widzenia indywidualizacji kształcenia.

Bibliografia

Bałachowicz J., Edukacja dziecka w okresie przemian kulturowych, w: Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania, red. J. Uszyńska-Jarmoc, M. Bilewicz, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2015, s. 13–37.

Banyard P.E., Underwood J., Understanding the Learning Space (4.07.2008). Elearningpapers, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=

[dostęp: 7.10.2016].

Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Współczesna przestrzeń edukacyjna uczniów klas młodszych, w: Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka, red. J. Izdebska, J. Szymanowska, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2009, s. 171–182.

Juszczyk S., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.

Kamińska J., Ocenianie osiągnięć uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2000.

Kupisiewicz C., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002.

Personal Learning Environments, http://horizon.wiki.nmc.org/Personal+Learning+Environments [dostęp: 4.10.2016].

Personal Learning Environments. NMC Horizon Report: 2012 K-12 Edition, http://www.nmc.org/pdf/2012-horizon-k12-ple.pdf [dostęp: 4.10.2016].

Peszko P., Co to jest flipped classroom? Jak działa odwrócona klasa?, http://blog.2edu.pl/2011/09/flipped-classroom-odwrocona-klasa-czyli.html [dostęp: 11.10.2016].

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, Dz.U. 2016, poz. 895, Załącznik nr 2.

Pulak I., Projektowanie spersonalizowanego środowiska kształcenia jako element information literacy, „Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy” 2012, nr 2(28), s. 87–99, http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=61361&from=publication [dostęp: 4.10.2016].

Rafał-Łuniewska J., Indywidualizacja nauczania a edukacja wczesnoszkolna, https://www.ore.edu.pl/materiay-do-pobrania-41018/category/244-specyficzne-trudnoci-w-uczeniu-si?download=2846:indywidualizacja-nauczania-a-edukacja-wczesnoszkolna [dostęp: 5.10.2016].

Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce, Wydawnictwo CEO, Warszawa 2006.

Strategia wyprzedzająca tradycyjną lekcję, Edukacja. Internet. Dialog, http://edukacjaidialog.pl/news/strategia_wyprzedzajaca_tradycyjna_lekcje,1966.html [dostęp: 10.10.2016].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-09-29

Jak cytować

1.
PULAK, Irena & SZEWCZUK, Katarzyna. Możliwości budowania spersonalizowanej przestrzeni edukacyjnej dla wspierania rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 29 wrzesień 2017, T. 20, nr 3, s. 85–99. [udostępniono 1.4.2023]. DOI 10.12775/SPI.2017.3.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 Nr 3 (2017): Edukacja domowa. Stan i perspektywy

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 186
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

spersonalizowana przestrzeń edukacyjna, środowisko edukacyjne, wspieranie rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, środowisko wirtualne, technologie informacyjno-komunikacyjne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa