Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Kształcenie dzieci zdolnych w europejskich systemach edukacyjnych. Fenomen tutoringu domowego w Anglii
  • Strona domowa
  • /
  • Kształcenie dzieci zdolnych w europejskich systemach edukacyjnych. Fenomen tutoringu domowego w Anglii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 Nr 3 (2017): Edukacja domowa. Stan i perspektywy /
  4. Artykuły i Rozprawy

Kształcenie dzieci zdolnych w europejskich systemach edukacyjnych. Fenomen tutoringu domowego w Anglii

Autor

  • Anna Włoch Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Wydział Pedagogiczny Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2017.3.004

Słowa kluczowe

kształcenie dzieci zdolnych, dziecko zdolne, polityka edukacyjna, tutorzy, edukacja domowa

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie zjawiska kształcenia dzieci zdolnych w europejskich systemach oświatowych oraz opisanie fenomenu domowego tutoringu w Anglii, metody nauczania domowego, która w ostatniej dekadzie zyskuje coraz więcej zwolenników. Pierwsza część artykułu pokazuje, jak definiowane jest dziecko zdolne w wybranych europejskich systemach oświatowych oraz przedstawia główne formy kształcenia i wspierania dzieci oraz uzdolnionej młodzieży. Do opisu wykorzystane zostały dane, zebrane przez Eurydice – Europejską Sieć Informacji o Systemach Edukacyjnych. Druga część artykułu charakteryzuje zjawisko domowego tutoringu w Anglii, będącego specyficzną formą nauczania domowego. Tutoring wiąże się z praktykowaniem tradycyjnej relacji uczeń–mistrz, charakterystycznej dla angielskich uniwersytetów już od czasów ich powstania w epoce średniowiecza. Edukacja domowa stała się popularna w angielskim systemie edukacji dosyć wcześnie, bo w latach 70. XX wieku, wtedy też powstało w Anglii pierwsze stowarzyszenie edukatorów domowych – Education Otherwise. Angielska edukacja domowa z udziałem tutorów, opłacanych przez rodziców, zmieniła swój obraz w ciągu ostatniej dekady. Taką formę kształcenia dzieci wybierają coraz częściej nie tylko elity intelektualne czy angielskie rodziny arystokratyczne, ale przede wszystkim bardzo zamożni rodzice, którzy w domowym tutoringu widzą możliwość rozwijania zdolności i umiejętności dziecka, ale także upatrują szansę na zmianę jego statusu społecznego w przyszłości. Dla dzieci zamożnych rodziców, którzy sami nie ukończyli renomowanych szkół, domowy tutoring staje się możliwością nadrobienia zaległości, zdobycia wiedzy i kompetencji, dzięki którym będą mogły one rozpocząć studia na najlepszych uniwersytetach w kraju lub za granicą.

Bibliografia

Academic Ranking of World Universities, http://www.shanghairanking.com/ARWU2016.html [dostęp: 19.10.2016].

Budajczak M., Edukacja domowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

Chłodna I., Homeschooling – szansa czy zagrożenie?, w: Edukacja domowa w Polsce. Teoria i praktyka, red. M. i P. Zakrzewscy, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2009, s. 105–120.

Czaja-Chudyba I., Jak rozwijać zdolności dziecka?, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009.

Dubaj A., Jarecka R., Najlepsze szkoły katolickie. Info PL, http://www.sussex.info.pl/edukacja/system-szkolny/2563-najlepsze-szkoly-katolickie [dostęp: 19.10.2016].

Dziewulak D., Polityka oświatowa Wspólnoty Europejskiej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1995.

Dziewulak D., Systemy szkolne Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1997.

Education for Gifted Children. Parliamentary Assembly Recommendation 1248 (1994), Council of Europe, https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805e3c5b [dostęp: 20.10.2016].

Dyrda E., Polityka, organizacja i programy pracy z uczniami zdolnymi w Anglii i Niemczech – analiza komparystyczna, w: Wokół problematyki zdolności, t. 2, red. J. Łaszczyk, M. Jabłonowska, Wydawnictwo Universitas Rediviva, Warszawa 2011, s. 5–17.

Education Otherwise. History, http://www.educationotherwise.net/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=221 [dostęp: 19.10.2016].

Gmerek T., Elitarne szkolnictwo średnie w Anglii, Hiszpanii i Rosji, w: Elitarne szkolnictwo średnie w krajach Europy Zachodniej, red. A. Gromkowska-Melosik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015, s. 71–102.

Gribble D., Guthrie B., Dick Kitto. Compost Champion and Advocate of Alternatives, „The Guardian”, 15.07.1999, https://www.theguardian.com/news/1999/jul/15/guardianobituaries2 [dostęp: 19.10.2016].

Gromkowska-Melosik A. (red.), Elitarne szkolnictwo średnie. Między reprodukcją społeczno-kulturową a ruchliwością konkurencyjną, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.

Kamińska A., Kowalczyk A., Kompetencje diagnostyczne nauczycieli uczniów zdolnych w młodszym wieku szkolnym – doniesienie z badań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2014, nr 3(33), s. 123–138.

Kupisiewicz C., System mannheimski, w: Szkoły eksperymentalne w świecie 1900–1974, red. W. Okoń, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978, s. 174–185.

Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Limont W., Wprowadzenie, w: Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych, red. W. Limont, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.

Łukasiewicz-Wieleba J., Baum A., Kompleksowe wspieranie uczniów zdolnych. Program WARS i SAWA, Wydawnictwo Naukowe APS, Warszawa 2015.

Osewska E., Znaczenie szkół katolickich dla formacji katolików w Anglii i Walii, „Studia Pastoralne” 2013, nr 9, s. 119–126, http://www.wtl.us.edu.pl/e107_plugins/wtl_stp/index.php?numer=9&str=119-126 [dostęp: 18.10.2016].

Programme for International Student Assessment PISA, OECD, http://www.oecd.org/pisa/ [dostęp: 15.10.2016].

Systemy edukacji w Europie. Stan obecny i planowane reformy. Zjednoczone Królestwo – Anglia, Eurydice 2011, http://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/2014/10/anglia2011.pdf [dostęp: 19.10.2016].

Systemy edukacji w Europie. Stan obecny i planowane reformy. Zjednoczone Królestwo – Szkocja, Eurydice 2009, <http://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/2014/10/szkocja09.pdf> [dostęp: 19.10.2016].

Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Specjalne rozwiązania stosowane w szkołach w Europie, przeł. E. Kolanowska, Eurydice, Fundacja Rozwoju Edukacji, Warszawa 2008.

Williams S., How the Rich Home-School Their Kids, „The Times Magazine”, 23.07.2016, s. 23–27.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-09-29

Jak cytować

1.
WŁOCH, Anna. Kształcenie dzieci zdolnych w europejskich systemach edukacyjnych. Fenomen tutoringu domowego w Anglii. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 29 wrzesień 2017, T. 20, nr 3, s. 63–83. [udostępniono 20.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2017.3.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 Nr 3 (2017): Edukacja domowa. Stan i perspektywy

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 651
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kształcenie dzieci zdolnych, dziecko zdolne, polityka edukacyjna, tutorzy, edukacja domowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa