Polska edukacja domowa jako mise en abyme między kondycją ludzką a społecznymi konstrukcjami oświatowymi
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2017.3.003Słowa kluczowe
edukacja, edukacja domowa, polityka oświatowa, prawo oświatowe, mise en abymeAbstrakt
Edukacja domowa, rozumiana jako społeczna forma organizacji edukowania dzieci i młodzieży, której koordynatorami są rodzice, a nie zawodowi oświatowcy pracujący w szkole, staje się, nie tylko w Polsce, główną alternatywą wobec państwowej oferty oświatowej. Nic zatem dziwnego, że właśnie w okresie znacznego jej ilościowego poszerzania się towarzyszą jej funkcjonowaniu szczególnie ożywione dyskusje. Przy wykorzystaniu krytycznoliterackiej i – szerzej – krytyczno-artystycznej kategorii mise en abyme autor chciałby wykazać „rozpięcie” edukacji domowej między powszednimi, ateoretycznymi rodzicielskimi wglądami w kondycję dziecka, a ściślej w antropologiczne warunki edukacji z ich osobniczymi konkretyzacjami, a politycznie motywowanymi przesądzeniami co do tego, kim młody człowiek jest, a kim winien się stać wskutek regularnej, a więc szkolnej edukacji. Będzie to perspektywa układu zwierciadeł, z ich walorami i defektami, które to zwierciadła tyleż adekwatnie oddają, co politycznie zniekształcają człowieczeństwo w ramach pojedynczych edukacyjnych zdarzeń i ich ciągów. Tak postrzegana, aktualna kondycja polskiej edukacji domowej wydaje się trudna, acz dysponuje sporym potencjałem optymalizacyjnym.
Bibliografia
Budajczak M. Edukacja domowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Dällenbach L., Le récit spéculaire. Essai sur la mise en abyme, Seuil, Paris 1977.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483).
Rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. 2013, poz. 199).
Ustawa o systemie oświaty (Dz.U. 1991, nr 95, poz. 425).
Citizen Kane (Orson Welles/USA/1941), http://lyoung101.qwriting.qc.cuny.edu/2011/09/23/citizen-kane-orson-wellesusa1941/ [dostęp: 20.06.2017].
Drawing Hands, https://en.wikipedia.org/wiki/Drawing_Hands [dostęp: 20.06.2017].
Eschera M.C. (1948 r.), Rysujące się ręce, https://en.wikipedia.org/wiki/Drawing_Hands [dostęp: 20.06.2017].
Giotto di Bondone (ok. 1320 r.), Tryptyk Stefaneschiego, Muzeum Watykańskie, http://www.museivaticani.va/content/museivaticani/en/colle
zioni/musei/la-pinacoteca/sala-ii---secolo-xiii-xv/giotto-di-bondone-e-aiuti--trittico-stefaneschi.html [dostęp: 20.06.2017].
Karta praw podstawowych Unii Europejskiej, 2012, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:12012P/TXT&from=PL [dostęp: 20.06.2017].
Komunikat Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w sprawie nauczania religii w pozaszkolnym systemie edukacji domowej (28.06.2016), http://www.katecheza.episkopat.pl/ [dostęp: 20.06.2017].
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm [dostęp: 20.06.2017].
Mali Einsteini: Krzywe lustra, http://www.zacisze.waw.pl/pl/artykul/2903 [dostęp: 20.06.2017].
Multilateral Treaties Deposited With The Secretary-General, 2017, https://trea
ties.un.org/doc/source/titles/english.pdf [dostęp: 20.06.2017].
Ouroboros. Symbol nieskończoności, http://mythologian.net/ouroboros-sym
bol-of-infinity/ [dostęp: 20.06.2017].
Pudełko kakao firmy Droste (ok. 1920 r.), https://en.wikipedia.org/wiki/Droste_effect, [dostęp: 20.06.2017].
Ray B.D., Research facts on homeschooling, 2016, https://www.nheri.org/research/research-facts-on-homeschooling.html [dostęp: 20.06.2017].
Statement by the Holy See Delegation before the 45th session of the Commission on Population and Development of the United Nations Economic and Social
Council, New York, 24 April 2012, https://holyseemission.org/contents//statements/55e34d3655b117.95953634.php [dostęp: 20.06.2017].
Vergari T., Same but different (2017), https://www.swiatobrazu.pl/zdjecie
-zagadka-33234.html [dostęp: 20.06.2017].
https://web.archive.org/web/20131102033517/http://www.courtauld.ac.uk/researchforum/projects/medievalarttheory/documents/Mise-en-abyme.pdf [dostęp: 20.06.2017].
https://www.hslda.org/hs/international/UnitedKingdom/default.asp [dostęp: 20.06.2017].
https://www.hslda.org/laws/default.asp [dostęp: 20.06.2017].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 443
Liczba cytowań: 0