Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Kształtowanie się tożsamości płciowej w kontekście edukacji seksualnej
  • Strona domowa
  • /
  • Kształtowanie się tożsamości płciowej w kontekście edukacji seksualnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 Nr 2 (2017): Przestrzenie społeczne i ich wpływ na wychowanie /
  4. Artykuły i Rozprawy

Kształtowanie się tożsamości płciowej w kontekście edukacji seksualnej

Autor

  • Marcin Welenc Uniwersytet Gdański Wydział Nauk Społecznych

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2017.2.009

Słowa kluczowe

tożsamość, płeć, edukacja seksualna, stereotyp, rozwój seksualny

Abstrakt

Psychologia, a zwłaszcza psychologia rozwojowa, wykazała, że dzieci rodzą się jako osoby seksualne, a ich seksualność rozwija się etapowo, co jest związane z ogólnym rozwojem dziecka i z zadaniami związanymi z rozwojem. Etapy rozwoju seksualnego (rozwoju psychoseksualnego według Zygmunta Freuda) zostały przedstawione w szczegółowy sposób w celu wyjaśnienia uprzednio wspomnianej konieczności wczesnego rozpoczęcia edukacji seksualnej i wykazania, że konkretne treści/informacje, umiejętności i postawy są przekazywane w powiązaniu z rozwojem dziecka. W optymalnej sytuacji poszczególne zagadnienia są wprowadzane zanim dziecko osiągnie odpowiedni etap rozwoju, tak aby przygotować je do zmian, które niebawem mają nastąpić (na przykład dziewczynki powinny wiedzieć o miesiączkowaniu zanim wystąpi pierwsza miesiączka).

Bibliografia

Beer U., A jednak miłość…, tłum. B. Kocowska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1991.

Beisert M., W poszukiwaniu modelu seksualności człowieka, w: Seksualność w cyklu życia człowieka, red. M. Beisert, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, s. 7–28.

Drozdowski P., Kokoszka A., Podstawowe pojęcia psychoanalizy. w: Wprowadzenie do psychoterapii, red. P. Drozdowski, A. Kokoszka, Akademia Medyczna im. M. Kopernika, Kraków 1993, s. 59–76.

Freud S., Życie seksualne, tłum. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999.

Imieliński K., Człowiek i seks, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1986.

Imieliński K. (red.), Seksuologia – zarys encyklopedyczny, PWN, Warszawa 1985.

Kernberg O.F., Związki miłosne. Norma i patologia, tłum. E. Lipska, Zysk i S-ka, Poznań 1998.

Lew-Starowicz Z., Seksuologia psychospołeczna, w: Podstawy seksuologii, red. Z. Lew-Starowcz, V. Skrzypulec, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015, s. 25–33.

Obuchowska I., Jaczewski A., Rozwój erotyczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2002.

Sadock B.J., Sadock V.A., Kaplan and Sadock’s Pocket Handbook of Clinical Psychiatry, Fifth edition, Lippincott Williams and Wilkins, Philadelphia (PA) 2010.

Seidman S., Społeczne tworzenie seksualności, tłum. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, http://www.federa.org.pl/dokumenty_pdf/edukacja/WHO_BZgA_Standardy_edukacji_seksualnej.pdf [dostęp: 12.10.2016].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-06-30

Jak cytować

1.
WELENC, Marcin. Kształtowanie się tożsamości płciowej w kontekście edukacji seksualnej. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 30 czerwiec 2017, T. 20, nr 2, s. 183–196. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2017.2.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 Nr 2 (2017): Przestrzenie społeczne i ich wpływ na wychowanie

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 770
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

tożsamość, płeć, edukacja seksualna, stereotyp, rozwój seksualny
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa