Zaniedbane paradygmaty formacyjne nastolatka
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2017.2.004Słowa kluczowe
zaniedbanie, paradygmat, formacja, nastolatek, marginalizacjaAbstrakt
Najbardziej zagrożoną grupą społeczną, narażoną na negatywne skutki zmian cywilizacyjnych, jest młodzież będąca podatnym gruntem dla manipulacji oraz sugestywnego kreowania mody i trendów. W tym kontekście autor podejmuje refleksję nad procesem wychowania i formacji młodego pokolenia. Czyni to, odwołując się do pewnych paradygmatów formacyjnych, które wydają się w obecnym czasie zaniedbane, zapomniane lub marginalizowane ze względu na to, że są niewygodne. Autor najpierw uściśla takie pojęcia, jak paradygmat i formacja. Następnie omawia dziewięć zaniedbanych paradygmatów formacyjnych nastolatka. Są nimi: paradygmat teleologiczny, ograniczonego zaufania, kontrolowanej samodzielności, indywidualnego podejścia, detoksykacyjny, wychowania przez obecność, destereotypizacyjny, ekologiczny oraz paradygmat spirytualny.
Bibliografia
Bauman Z., Płynny lęk, tłum. J. Margański, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2008.
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, PAN, Kraków 1998.
Chlewiński Z., Formacja, w: Encyklopedia katolicka, t. 5, red. L. Bieńkowski i in., Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1989, kol. 389.
Denek K., W stronę pedagogiki czasu, w: Opieka. Wychowanie. Kształcenie. Moduły edukacyjne, red. W. Woronowicz, D. Apanel, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010, s. 9–44.
Dunlap R.E., Van Liere K.D., Mertig A.G., Emmet Jones R.E., New Trends in Measuring Environmental Attitudes: Measuring Endorsement of the New Ecological Paradigm: A Revised NEP Scale, „Journal of Social Issues” 2000, t. 56, nr 3, s. 425–442.
Fromm E., O sztuce miłości, tłum. A. Bogdański, Sagittarius, Warszawa 1994.
Guardini R., Diario. Appunti e testi dal 1942 al 1964, Editore Morcelliana, Brescia 1964.
Hłobił A., Indywidualizacja kształcenia szansą urzeczywistnienia potrzeb i możliwości uczniów, „Edukacja Humanistyczna” 2015, nr 1(32), s. 113–121.
Illich I., Społeczeństwo bez szkoły, tłum. F. Ciemna, PIW, Warszawa 1976.
Jan Paweł II, Adhortacja Apostolska „Christifideles laici”, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków 1988.
Jan Paweł II, List do Rodzin, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków 1998.
Jan Paweł II, Przemówienie do katechetów nauczycieli i uczniów (Włocławek, 6.06.1991), „L’Osservatore Romano” 1991, nr 6, s. 5–6.
Korporowicz L., Osobowość i komunikacja w społeczeństwie transformacji, Instytut Kultury – Instytut Socjologii UW, Warszawa 1995.
Kuszak K., Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.
Mastalski J., Model rodziny zastępczej – wyzwania współczesnej cywilizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu. Pedagogika” 2008, nr 3, s. 145–157.
Mastalski J., Etos nauczyciela XXI wieku a stereotypy edukacyjne, w: Ewaluacja i innowacje w edukacji nauczycieli, red. J. Grzesiak, t. 1, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Kalisz 2007, s. 131–147.
Mastalski J., Jak dobrze wychować dziecko, Salwator, Kraków 2014.
Mastalski J., Przestrzenie obaw i dylematów związanych z jakością kształcenia, w: Jakość innowacji i ewaluacja w edukacji, red. J. Grzesiak, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu – PWSZ w Koninie, Kalisz – Konin 2015, s. 39–50.
Mastalski J., Szkoła wobec wyzwań globalizmu, „Wychowanie na co Dzień” 2007, nr 7–8, s. 3–4.
Mastalski J., Zasady edukacyjne w katechezie. Na podstawie badań przeprowadzonych w krakowskich gimnazjach, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2002.
Nelson T.D., Psychologia uprzedzeń, tłum. A. Nowak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Olechnicki K., Załęcki P., Słownik socjologiczny, Wydawnictwo Graffiti, Toruń 2004.
Papież Franciszek, Encyklika „Lumen fidei”, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków 2013.
Przybył I., Obecność wychowania w doświadczeniu ponowoczesnej jednostki,
„Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2016, nr 1, s. 156–171.
Rowid H., Podstawy i zasady wychowania, Wydawnictwo Oświatowe „Wspólna Sprawa”, Warszawa 1957.
Skreczko A., Wychowanie ekologiczne w rodzinie, „W Służbie Miłosierdzia” 2006, t, 3, nr 8, s. 4.
Skreczko A., Wychowanie do odpowiedzialności, „W Służbie Miłosierdzia” 2007, t. 4, nr 11, s. 4.
Szałach S., Zaufanie w relacjach interpersonalnych – wybrane aspekty, „Edukacja Humanistyczna” 2013, nr 1(28), s. 177–183.
Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Znak, Kraków 2007.
Tchorzewski A. de, Sukces i porażka w wychowaniu, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2014, nr 4(34), s. 9–26.
Zeichner K.M., Alternative Paradigms of Teacher Education, „Journal of Teacher Education” 1983, t. 34, nr 3, s. 3–9.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 428
Liczba cytowań: 0