Imperatyw pedagogiczny jako element strategii wychowawczej
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2017.2.002Słowa kluczowe
rygoryzm, liberalizm, imperatyw wychowawczy, strategia wychowawcza, posłuszeństwo, dyscyplina, karność, odpowiedzialność, sumiennośćAbstrakt
Artykuł ma na celu ukazanie różnic pomiędzy kategoriami pedagogicznymi rygoryzmu i liberalizmu wychowawczego, określić treść i zakres znaczeniowy tych pojęć oraz uzasadnić ich miejsce w strategiach wychowawczych oraz w ich różnych typach. Stąd posłużono się w artykule syntetycznym ujęciem historycznym, które ma w sposób jak najbardziej lapidarny ukazać rozwój myśli dotyczącej przymusu i swobody w wychowaniu, a zwłaszcza przejawów praktyki w tym zakresie od starożytności aż po czasy nowożytne. Przeprowadzono także analizę dwóch sprzecznych koncepcji pedagogicznych, które ujmuje się w relacji homo educandus vs homo non educandus. Koncepcje te w różny sposób odwołują się do takiej kategorii, jak wolność pedagogiczna i określają jej znaczenie w praktyce wychowawczej. Takie podejście umożliwiło przeprowadzenie typologizacji dwóch strategii wychowawczych, które ujęto w dwie kategorie: strategii autokratycznej i strategii formacyjnej. W każdej z nich pojawia się problem odwoływania się do wybranych imperatywów pedagogicznych, które zostały szczegółowo opisane. Do nich zaliczono: posłuszeństwo, dyscyplinę, karność, odpowiedzialność oraz sumienność. Ukazano także ich związek z procesem kształtowania w postawach wychowanków sprawności, zwłaszcza sprawności moralnych, które należy pojmować jako element rezultatu procesu wychowawczego. Imperatywy pedagogiczne, do których odwołują się wychowujący, mogą świadczyć o poziomie świadomości wychowawczej i kulturze pedagogicznej tych, którzy przyjmują na siebie odpowiedzialność za wychowanie młodzieży. Rolą imperatywów pedagogicznych jest wspomaganie wychowanków w ich osobistym i społecznym rozwoju.
Bibliografia
Berner H., Współczesne kierunki pedagogiczne, w: Pedagogika, t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu, red. B. Śliwerski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.
Bińczycka J., Między swobodą a przemocą w wychowaniu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.
Braunmühl E. von, Antipaedagogik – Studien zur Abschaffung der Erziehung, Beltz, Weinheim – Basel 1988.
Czerny J., Filozofia wychowania, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1997.
Czubek J., Wybór dzieł pisarzy greckich i łacińskich, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Lwów 1902.
Dobson J., Zasady nie są dla tchórzy. Jak zachować równowagę między miłością a dyscypliną w wychowaniu dzieci, tłum. U. Kowalczyk, Vocatio, Warszawa 1993.
Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty, w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1, Wyboru dokonał i opracował S. Wołoszyn, PWN, Warszawa 1965, s. 219–223.
Faber A., Mazlish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, tłum. M. Więznowska, Media Rodzina, Poznań 1993.
Gała A.E., Uwarunkowania wychowawcze dojrzałej moralności, Katedra Psychologii Wychowawczej KUL, Lublin 1992.
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, tłum. M. Rusiński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Gordon T., Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, PAX, Warszawa 1991.
Historia wychowania, t. 1, red. Ł. Kurdybacha, PWN, Warszawa 1965.
Janczynowska M., Historia starożytnego Rzymu, PWN, Warszawa 1986.
Kaja B.M., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010.
Kot S., Historia wychowania. Zarys podręcznikowy, Państwowe Wydawnictwo Książek Szkolnych, Kraków 1924.
Krauser W.H., Diktat und Erziehung, [b.w.], Berlin 1991.
Michalik M., Istota odpowiedzialności, w: Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny, red. A.M. de Tchorzewski, Wydawnictwo „Wers”, Bydgoszcz 1998, s. 19–44.
Mitek M., Pedagogika dla teologów, Wydawnictwo Świętego Krzyża, Wrocław 2002.
Owen S., Education Affairs, [b.w.], Boston 1989.
Rutschky K., Schwarze Pädagogik – Quellen zur Naturgeschichte der bürgerlichen Erziehung, Ullstein, Frankfurt a.M. – Berlin 1988.
Seidel P., Erziehung und Paedagogik, VS-Verlag, Wisbaden 1993.
Schoenebeck H. von, Antypedagogika w dialogu. Wprowadzenie w rozmyślanie antypedagogiczne, tłum. D. Sztobryn, UMK, Toruń 1991.
Sobczak J., Nowe Wychowanie w polskiej pedagogice okresu drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1998.
Szewczuk W., Świat wartości i wychowanie, Wydawnictwo Fundacja Innowacja, Warszawa 1996.
Ślipko T., Trojakie oblicze wolności, w: Wolność jako wartość i problem edukacyjny, red. A.M. de Tchorzewski, Wydawnictwo „Wers”, Bydgoszcz 1999, s. 11–14.
Tchorzewski A.M. de (red.), Wolność jako wartość i problem edukacyjny, Wydawnictwo „Wers”, Bydgoszcz 1999.
Tchorzewski A.M. de (red.), Życie i twórczość Janusza Korczaka jako temat filozoficzno-pedagogicznej refleksji, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1979.
Tchorzewski A.M. de, Metafizyka i doświadczanie godności, w: Godność jako wartość i problem edukacyjny, red. I. Jazukiewicz, A.M. de Tchorzewski, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 2016.
Tchorzewski A.M. de, Wstęp do teorii wychowania, Akademia Ignatianum w Krakowie – Wydawnictwo WAM, Kraków 2016.
Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej, PWN, Warszawa 1964.
Wybór tekstów źródłowych do historii wychowania. Wyboru dokonali J. Walczyna, S. Wołoszyn, PZWS, Warszawa 1962.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 436
Liczba cytowań: 0