Wzajemność i międzypodmiotowy dialog w edukacji religijnej
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2015.008Słowa kluczowe
hermeneutyka, etyka, sprawiedliwość społeczna, pedagogia krytyczna, międzypodmiotowość, interakcje neurolingwistyczne, fenomenologia genetyczna, trójpodział międzypodmiotowościAbstrakt
Celowa wzajemność i międzypodmiotowy dialog, wplecione w pedagogię młodzieży i dorosłych, stanowi radykalną ideę w dziedzinie edukacji. W przypadku edukacji religijnej może to oznaczać organizację generatywnej i hermeneutycznej platformy nauczania, służącej rozwijaniu chrystocentrycznego modelu życia (jako jednego z przykładów). W ten sposób platforma ta może łatwo się rozszerzać, wkraczając na obszar ponowoczesny i świecki, łagodząc i równoważąc przy tym jego epistemiczne formy hermeneutyką, etyką, empatią i sprawiedliwością społeczną. Tam, gdzie edukacja religijna pozostaje wolna od kontroli ze strony neoliberalnej ideologii, tam może pomóc uczniom w rozwoju ich człowieczeństwa i aktywności. W tym samym czasie edukacja religijna oraz krytycznie ukierunkowane pedagogie mogą być rozwijane przez ich głównych orędowników, zbierając przy tym doświadczenia również ze świeckiego świata, tj. praktyki i metody reprezentujące rozmaite tradycje. Podążając za tym przykładem, autor przejmuje znaczące elementy ze swej wcześniejszej pracy (Shuster 2006) na temat skuteczności dialogu i międzypodmiotowości w ponowoczesnych grupach pracowniczych i zastanawia się nad ich przydatnością w grupach osób uczących się oraz podczas zajęć w klasie szkolnej.
Bibliografia
Action Science Network (2005) What is action science? Available online at: (http://www.actionscience.com/actinq.htm#basic).
Argyris C., Knowledge for action: A guide to overcoming barriers to organizational change, Jossey-Bass, San Francisco 1993.
Argyris C., Putnam R., McLain Smith D., Action science, Jossey-Bass, San Francisco, CA 1985.
Argyris C., Schön D. A., Organizational learning II: Theory, method, and practice, Addison-Wesley, New York 1996.
Athens L., Mead’s lost conception of society, “Symbolic Interaction” 2005, Summer, 28(3).
BeFriender Ministry, BeFriender Ministry coordinator manual, St. Paul Press, St. Paul 1997.
Bohm D., Unfolding meaning. Routledge, New York 1985.
Bohm D., On dialogue (L. Nichol, ed., rev. ed.), Routledge, London 1996.
Bolton H., Managers develop moral accountability: The impact of Socratic dialogue, “The Journal of Philosophy of Management” 2001, 1(3). Available online at: (http://www.boltentraining.nl/wp-content/uploads/2013/07/Hans-Bolten-The-Impact-of-Socratic-Dialogue.pdf)
Bower B., Goal-oriented brain cells: Neurons may track action as a prelude to empathy, “Science News” 2005a, 167(18), April 30.
Bower B., Mirror cells fading spark: Empathy related neurons may turn off in autism, “Science News” 2005b, 168(24), December 10.
Bråten S., Participant perception of others’ acts: Virtual otherness in infants and adults, “Culture and Psychology” 2003, Vol. 9(3).
Brown V., Tumeo M., Larey T. S., Paulus P. B., Modeling cognitive interactions during group brainstorming, “Small Group Research” 1998, 4. Available at (http://dx.doi.org/10.1177/1046496498294005)
Buber M., I and thou (R. G. Smith, trans.), Charles Scribner’s Sons, New York 1937.
Buber M., On intersubjectivity and cultural creativity, S. N. Eisenstadt (ed.), University of Chicago, Chicago 1992.
Bushe G., Clear Leadership: How Outstanding Leaders Make Themselves Understood, Cut Through the Mush, and Help Everyone Get Real at Work, Davies-Black, Paolo Alto, Ca 2001.
Coelho N. E., Figueiredo L. C., Patterns of intersubjectivity in the constitution of subjectivity: Dimensions of otherness, “Culture and Psychology” 2003, Vol. 9(3).
Cooperrider D. L., Srivastva S., Appreciative inquiry in organizational life, “Research in Organizational Change and Development”, 1987, 1.
Cooperrider D. L., Zandee D. P., Godwin L. N., Avital M., Boland B., Organizational generativity: The Appreciative Inquiry Summit and a scholarship of transformation, “Advances in Appreciative Inquiry” Vol. 4, Emerald Group, Bingley, UK 2013.
Cooper-White P., Shared wisdom: Use of the self in pastoral care and counseling, Augsburg Fortress, Minneapolis 2004.
Crossley N., Intersubjectivity: The fabric of social becoming, Sage, London 1996.
Dennen V. P., Cognitive apprenticeship in educational practice: Research on scaffolding, modeling, mentoring, and coaching as instructional strategies, in: Handbook of research on educational communications and technology, Jonassen, D. H. (ed.) (2nd ed.), Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Mahwah, NJ 2004.
Available at: (http://www.aect.org/edtech/ed1/31.pdf)
Denzin N. K., Lincoln Y. S. (eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed.), Sage, Thousand Oaks, CA 1994.
de Quincey C., Radical knowing: Understanding consciousness through relationship, Park Street, Rochester, VT 2005.
Donohoe J., Husserl on ethics and intersubjectivity: From static to genetic phenomenology, Humanity Books, Amherst, NY 2004.
Dougiamas M., A journey into constructivism, 1998, November. Available at: (http://dougiamas.com/writing/constructivism.html#faces)
Freire P., Pedagogy of hope, Continuum, London 1994.
Gatto J. T., Weapons of Mass Instruction: A Schoolteacher’s Journey Through the Dark World of Compulsory Schooling, New Society Publishers, Gabriola Island, BC 2010.
Gallese V., The roots of empathy: The shared manifold hypothesis and the neural basis of intersubjectivity, “Psychopathology” 2003, 36.
Gergen K., Forward, in: Organizational generativity: The Appreciate Inquiry Summit and a scholarship of transformation, D. L. Cooperrider, D. P. Zandee, L. N. Godwin, M. Avital, B. Boland, Emerald Group, Bingley, UK 2013.
Giroux H. A., Terrorizing students: The criminalization of children in the US police state, “Truthout” (online). 2015, November 11. Available at: (http://www.truth-out.org/opinion/item/33604-terrorizing-students-the-criminalization-of-children-in-the-us-police-state?tmpl=component&print=1)
Grady H. H., Wells S., Toward a rhetoric of intersubjectivity: Introducing Jürgen Habermas, “Journal of Advanced Composition” 1985 June, 6. Available at: (http://www.jaconlinejournal.com/archives/vol6/grady-toward.pdf)
Gubrium J. F., Holstein J. A., Analyzing interpretive practice, in: Handbook of qualitative research, N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (eds.) (2nd ed.), Sage, Thousand Oaks, CA 1994.
Hamilton E., Cairns H. (Eds.), Plato: Collected dialogues. Bollinger Series LXXI, Princeton University Press, Princeton, NJ 1969.
Illich I., Tools for conviviality, Heyday Books, Berkeley 1973.
Issacs W., Dialogue and the art of thinking together: A pioneering approach to communicating in business and in life, Doubleday, New York 1999.
Katzenbach J. R., Smith D. K., The wisdom of teams: Creating the high performance organization, Harvard Business School Press, Boston 1993.
King M. L., Letter from Birmingham jail, 1963, August. Available at: (http://www.uscrossier.org/pullias/wp-content/uploads/2012/06/king.pdf)
Lave J., Wenger E., Situated learning: Legitimate peripheral participation, Cambridge University Press, New York 1991.
Levi R. A., Group magic: An inquiry into experiences of collective resonance, “Reflections”, 2005, 6(2/3).
McCullough D., Knowing history and knowing who we are (Abridged transcript of remarks delivered February 15, 2005 in Phoenix, AZ), “Imprimis” 2005 April, 34(4).
Nelson L., Socratic method and critical philosophy: Selected essays, T. K. Brown, trans., Yale University Press, New Haven 1949.
Nichol L., Forward in: On dialogue, D. Bohm, (L. Nichol, Ed., Rev. ed.), Routledge, London 1996.
Prus R. C., Symbolic interaction and ethnographic research: Intersubjectivity and the study of human lived experience, SUNY Press, Albany, NY 1996.
Remen R. N., In the service of life, “Noetic Sciences Review” 1996 Spring, 37.
Sahadat J., A Swidlerian and Jain prolegomenon to dialogue, “Journal of Ecumenical Studies” 1997 September 22, 34(4).
Scientific American, Lack of “mirror neurons” may help explain autism, “Scientific American”, 2005, December 5. Retrieved at: (www.sciam.com)
Shapiro E., Intersubjectivity in archaic and mature twinship in group therapy, in: Self-experiences in group: Intersubjective and self-psychological pathways to human understanding, N. H. Harwood & M. Pines (eds.), Jessica Kingsley, London 1998.
Shotter J., Why being dialogical must come before being logical - the need for a hermeneutical-dialogical approach to robotic activities (online post). 2015, April 7. Retrieved from (http://www.johnshotter.com/2015/04/07/why-being-dialogical-must-come-before-being-logical-the-need-for-a-hermeneutical-dialogical-approach-to-robotic-activities)
Shuster D. J., The confluence of intersubjectivity and dialogue in postmodern organizational workgroups (unpublished master's thesis), Concordia University, St. Paul 2006.
Stacey R. D., Organizations as complex responsive processes of relating, “Innovative Management” 2003, Winter 8(2).
Sweeten G., Ping D. W., Sweeten G. R., Listening for heaven's sake, Equipping Ministries International, Cincinnati, OH 1993.
Torbert W. R. and Associates, Action inquiry: The secret of timely and transforming leadership, Berrett-Koehler, San Francisco 2004.
Vygotsky L. S., Mind in society: The development of higher psychological processes, M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman, eds., Harvard University Press, Cambridge, MA 1978.
Wade N., Exploring a hormone for caring, “New York Times” 2005, November 22. Retrieved from (www.nytimes.com)
Wellmon C., Sacred reading: From Augustine to the digital humanists, “Hedgehog Review” 2015, 17(3).
Wheatley M. J., Finding our way: Leadership for an uncertain time, Berrett-Koehler, San Francisco 2005.
Wheeler G., Intersubjectivity: A new way of thinking about evolutionary theory, 2000, November. Unpublished conference summary of Evolutionary Theory: An Esalen Invitational Conference.
Wierciński A. (Ed.), Between the human and the divine: Philosophical and theological hermeneutics, International Institute for Hermeneutics, Hermeneutic Series, Vol. 1, The Hermeneutic Press, Toronto 2002.
Wikipedia.org. (n. d.) Retrieved June 30, 2005 at (http://en.wikipedia.org/wiki/Intersubjectivity)
Wittgenstein L., Philosophical investigations (3rd ed.), G. E. M. Anscombe, Trans., Blackwell, Malden, MA 2001.
Zahavi D., Husserl and transcendental intersubjectivity: A response to the linguistic-pragmatic critique, E. A. Behnke, Trans., Ohio University Press, Athens, OH 2001.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 313
Liczba cytowań: 0