Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Osąd, wyobraźnia i Bildung
  • Strona domowa
  • /
  • Osąd, wyobraźnia i Bildung
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 18 (2015) /
  4. Artykuły i Rozprawy

Osąd, wyobraźnia i Bildung

Autor

  • Roger Savage University of California, Los Angeles

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2015.001

Słowa kluczowe

edukacja, hermeneutyka, wyobraźnia, osąd, polityka

Abstrakt

Działania pedagogiczne, skoncentrowane na pielęgnowaniu u jednostek władz związanych z myśleniem i rozumowaniem, odgrywają istotną rolę w promowaniu udziału tychże jednostek w demokratycznym życiu politycznym. Polityczne myślenie i wspólne decyzje, które wyznaczają kierunek rozwoju, zależą od zdolności poszczególnych obywateli do krytycznego zaangażowania się w sprawy i wyzwania godzące we wspólne dobro. W powyższym artykule wykazuję, że wiedza kulturowa, tradycyjnie przekazywana przez dyscypliny humanistyczne, również przyczynia się do kształtowania przez jednostkę samej siebie. Semantyczna złożoność pojęcia Bildung potwierdza związek pomiędzy rozwijaniem własnych uzdolnień i ćwiczeniem swojej władzy sądzenia. Ta władza z kolei podkreśla rolę, jaką odgrywa wyobraźnia w reformowaniu i rewolucjonizowaniu praktyki. Dlatego też doświadczenia zyskiwane dzięki muzyce, literaturze, kinu, teatrowi i dziełom sztuki uczą nas otwartości na nowe sposoby myślenia, odczuwania i działania. Podobnie nauczanie w ramach fronesis, wspierające rozwój autonomii jednostki, jest zarazem kulturowym dobrem i wymogiem pedagogicznym.

Bibliografia

Arendt H., Between Past and Future, Penguin Books, New York 1977.

Arendt H., The Promise of Politics, ed. J. Kohn, Schocken Books, New York 2005.

Arendt H., Reflections on Literature and Culture, ed. S.Y.-A. Gottlieb, Stanford University Press, Stanford 2007.

Bourdieu P., Outline of a Theory of Practice, transl. R. Nice, Cambridge University Press, Cambridge 1977.

Bourdieu P., Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, transl. R. Nice, Harvard University Press, Cambridge, MA 1984.

Campbell D., The Mozart Effect, Avon Books, New York 1997.

Gadamer H.-G., Truth and Method, 2nd revised edition, transl. J. Weinsheimer and D.G. Marshall, Crossroad Publishing Co., New York 1989.

Koselleck R., The Practice of Conceptual History: Timing History, Spacing Concepts, transl. T.S. Presner et. al, Stanford University Press, Stanford 2002.

Ricoeur P., “The Metaphorical Process as Cognition, Imagination and Feeling”, Critical Inquiry 1978, vol. 5, no. 1, (Special Issue On Metaphor), pp. 143–159.

Ricoeur P., A Ricoeur Reader: Reflection and Imagination, ed. M.J. Valdés, University of Toronto Press, Toronto 1991.

Ricoeur P., Critique and Conviction, Polity Press, Cambridge 1998.

Ricoeur P., The Just, transl. D. Pellauer, The University of Chicago Press, Chicago 2000.

Ricoeur P., Memory, History, Forgetting, transl. K. Blamey and D. Pellauer, The University of Chicago Press, Chicago 2004.

Ricoeur P., The Course of Recognition, transl. D. Pellauer, Harvard University Press, Cambridge, MA 2005.

Ricoeur P., Reflections on the Just, transl. D. Pellauer, The University Press of Chicago, Chicago 2007.

Ricoeur P., Azouvi F., De Launay M.B., Critique and Conviction: Conversations with François Azouvi and Marc de Launay, transl. K. Blamey, Columbia University Press, New York 1998.

Savage R.W.H., “The Wager of Imagination and the Logic of Hope”, in: P. Ricoeur in Age of Hermeneutical Reason: Poetics, Praxis and Critique, ed. R.W.H. Savage, Lexington Books, Lex­ington, MA 2015, pp. 139–158.

The Mozart Effect: How Music Makes You Smarter, Available from: <http://www.howtolearn.com/products/mozart-effect>. Accessed: August 25, 2015.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2016-04-15

Jak cytować

1.
SAVAGE, Roger. Osąd, wyobraźnia i Bildung. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 15 kwiecień 2016, T. 18, s. 25–40. [udostępniono 1.4.2023]. DOI 10.12775/SPI.2015.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 18 (2015)

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 131
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja, hermeneutyka, wyobraźnia, osąd, polityka
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa