Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Małżeństwo i wychowanie dwuwyznaniowe na pograniczu – refleksje wokół badań
  • Strona domowa
  • /
  • Małżeństwo i wychowanie dwuwyznaniowe na pograniczu – refleksje wokół badań
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 Nr 3 (2025): Transmisja kultury w rodzinie, szkole i innych grupach odniesienia /
  4. Artykuły i Rozprawy

Małżeństwo i wychowanie dwuwyznaniowe na pograniczu – refleksje wokół badań

Autor

  • Joanna Cukras-Stelągowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-4580-1819
  • Ewa Sowa-Behane Uniwersytet Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-0190-0567
  • Alicja Hruzd-Matuszczyk Uniwersytet Śląski w Katowicach https://orcid.org/0000-0001-7731-7979

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2025.3.001

Słowa kluczowe

wychowanie, małżeństwa mieszane, rodziny dwureligijne, rodziny dwuwyznaniowe, wychowanie religijne

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza strategii wyboru religii przez partnerów tworzących rodzinę dwuwyznaniową, z uwzględnieniem wyzwań i potencjału takich rodzin w kontekście wychowania religijnego dzieci. Badania skupiają się na rodzinach wielowyznaniowych na pograniczach kulturowych, szczególnie południowym i wschodnim, gdzie dochodzi do naturalnego spotkania różnych narodów, religii i tradycji. Artykuł przyjmuje perspektywę socjo-pedagogiczną, bazując na badaniach historycznych, społecznych oraz religijnych, które pokazują, jak różnice wyznaniowe wpływają na strategie wychowania dzieci, na przykład poprzez wybór religii, ekumenizm społeczny, czy wychowanie w atmosferze tolerancji. W artykule omówiono różne podejścia do wychowania religijnego w rodzinach mieszanych, takie jak wychowanie zgodne z religią matki lub ojca, z naciskiem na rolę komunikacji w rodzinie i adaptacji do różnorodności. W wyniku przeprowadzonych analiz, wskazano na potencjał rodzin dwuwyznaniowych, w tym rozwój kapitału społecznego i kulturowego dzieci, ale także na trudności związane z konfliktem tożsamościowym i różnicami w postrzeganiu religii. Praca wskazuje na konieczność dalszych badań, zwłaszcza w kontekście edukacji religijnej oraz roli małżeństw mieszanych w integracji społecznej i kulturowej w regionach pogranicznych.

Bibliografia

Bieńkowska-Ptasznik M. (2007). Polacy-Litwini-Białorusini. Przemiany stosunków etnicznych na północno-wschodnim pograniczu Polski, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Budniak J. (2002). Ekumenizm jutra na przykładzie Śląska Cieszyńskiego. Studium historyczno-pastoralne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, ss. 238.

Czykwin E. (1997). Problemy małżeństw prawosławno-katolickich, [w:] J. Nikitorowicz (red.), Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej, Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, s. 220–231.

Dakowicz A. (2013). Psychologiczna analiza funkcjonowania małżeństw zróżnicowanych wyznaniowo, [w:] J. Muszyńska, W. Danilewicz, T. Bajkowski (red.), Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak", s. 255-268.

Hruzd A. (2011). Małżeństwa mieszane na Śląsku Cieszyńskim – problem wyboru: kompromis czy wykluczenie?, [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.), Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego, Cieszyn-Warszawa-Toruń: Wydawnictwo Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 251-267.

Hruzd-Matuszczyk A. (2023). Kapitalne małżeństwo – o potencjale małżeństw mieszanych w kontekście teorii kapitału społecznego i kulturowego, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 3 (26), s. 69-82.

Kabzińska I. (1997). Rola rodziny w kształtowaniu tożsamości i w edukacji międzykulturowej w warunkach kulturowej unifikacji. Przypadek Białorusi, [w:] J. Nikitorowicz (red.), Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej, Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, s. 115-128.

Moroz A. (2014). Małżeństwa mieszane wyznaniowo – w stronę sekularyzacji czy akulturacji? „Pogranicze. Studia Społeczne”, tom 24, s. 31–47.

Moroz A. (2020). Kontakty kulturowe w mikroskali – jak żyć razem, kiedy dzieli nas kultura? O związkach międzykulturowych, [w:] E. Dąbrowska-Prokopowska, P. Goryń, M. F. Zaniewska (red.), Kultura w Polsce w XXI wieku: konteksty społeczne, kulturowe i medialne, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 403-411.

Nikitorowicz J. (1992). Socjalizacja i wychowanie w zróżnicowanych wyzna­niowo i etnicznie rodzinach Białostocczyzny, Białystok: Uniwersytet Warszawski. Filia w Białymstoku.

Ogrodzka-Mazur E., Szafrańska A. (2023). Identity behaviours and perceptions of mixed marriages by young learners from Poland, the Czech Republic, Slovakia and Ukraine - A socio-pedagogical comparative study, „Studia z Teorii Wychowania”, tom XIV, nr 3 (44), s. 99-114.

Panic I. (2002). Małżeństwa wielowyznaniowe w Ustroniu w pierwszej połowie XVIII wieku (z badań nad różnymi aspektami pogranicza kulturowego na Śląsku Cieszyńskim w dawnych wiekach), [w:] T. Lewowicki, A. Różańska, U. Klajmon (red.), Kwestie wyznaniowe w społecznościach wielokulturowych, Cieszyn: Wydawnictwo Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, s. 105-117.

Romanowicz W. (2009). Ekumeniczny wymiar małżeństw mieszanych, „Socjologia Religii”, tom 7, s. 239-251.

Różańska A. (1996). Religia jako płaszczyzna funkcjonowania stereotypów w świadomości młodzieży pogranicza polsko-czeskiego, [w:] T. Lewowicki, B. Grabowska (red.), Społeczności pogranicza – Wielokulturowość – Edukacja, Cieszyn: Wydawnictwo Uniwersytet Śląski – Filia w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, s. 87-98.

Różańska A. (2000). Wychowanie w rodzinie mieszanej wyznaniowo – przykład wychowania międzykulturowego, [w:] T. Lewowicki, J. Suchodolska (red.), Rodzina – wychowanie – wielokulturowość, Cieszyn: Wydawnictwo Uniwersytet Śląski – Filia w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, s. 72-83.

Sadowski A. (1991). Społeczne problemy wschodniego pogranicza, Białystok: Sekcja Wydawnictw Filii Uniwersytetu Warszawskiego.

Sadowski A. (2017). Wyznanie prawosławne jako podstawowa bariera procesów asymilacyjnych (na przykładzie mieszkańców wyznania prawosławnego województwa podlaskiego), „Latopisy Akademii Supraskiej”, nr 8, s. 17-29.

Savidan P. (2012). Wielokulturowość. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.

Szafrańska A. (2021). Borderland as a space fostering the contracting of mixed marriages – the truth and myths, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 1 (4), s. 167-176.

Trojanowski B. (2024). Małżeństwo mieszane katolicko-prawosławne według obowiązującego prawa kanonicznego w Polsce. „Biuletyn Stowarzyszenia Kanonistów Polskich”, tom 34, nr 37, s. 305–326.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-09-30

Jak cytować

1.
CUKRAS-STELĄGOWSKA, Joanna, SOWA-BEHANE, Ewa & HRUZD-MATUSZCZYK, Alicja. Małżeństwo i wychowanie dwuwyznaniowe na pograniczu – refleksje wokół badań . Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 30 wrzesień 2025, T. 28, nr 3, s. 19–38. [udostępniono 16.11.2025]. DOI 10.12775/SPI.2025.3.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 Nr 3 (2025): Transmisja kultury w rodzinie, szkole i innych grupach odniesienia

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Joanna Cukras-Stelągowska, Ewa Sowa-Behane, Alicja Hruzd-Matuszczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 82
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wychowanie, małżeństwa mieszane, rodziny dwureligijne, rodziny dwuwyznaniowe, wychowanie religijne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa