Uczelniane rozwiązania wspierające macierzyństwo w trakcie studiów z perspektywy studentek pedagogiki
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2025.1.005Słowa kluczowe
studenckie macierzyństwo, studentka pedagogiki, uczelnia, rozwiązania wspierające, wyniki badańAbstrakt
Studenckie macierzyństwo to zjawisko przybierające na znaczeniu wraz z powszechnością decyzji kobiet o potrzebie zdobycia wyższego wykształcenia. Zjawisko to wymaga przede wszystkim społecznej dyskusji i refleksji nad polepszaniem warunków dla kobiet chcących jednocześnie pełnić rolę studentki i matki. Stąd też w niniejszym artykule skupiono się na uczelnianych rozwiązaniach wspierających macierzyństwo w trakcie studiów. W tym celu przedstawiono wyniki badań na ten temat, które uwzględniają perspektywę kobiet studiujących pedagogikę. W badaniach posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety, a narzędziami badawczym uczyniono kwestionariusze ankiety, które łącznie wypełniły 199 studentki pedagogiki różnych uczelni w Polsce. Analizę materiału badawczego prowadzono pod kątem oferowanych uczelnianych rozwiązań wspierających studenckie macierzyństwo w opinii badanych kobiet i ich oczekiwań w tym zakresie, których posiadanie deklaruje zdecydowana większość z nich. Z perspektywy studentek pedagogiki ich uczelnie zapewniają niewiele udogodnień/ułatwień z długiej listy możliwości. Rezultaty zaprezentowanych badań mogą posłużyć podejmowaniu dyskusji w środowisku akademickim na temat macierzyństwa w trakcie studiów, potrzeby tworzenia i rozwijania rozwiązań wspierających studentki-matki i studentki w ciąży.
Bibliografia
Bibliography
Aksamit D. (2019). Kobiety-matki o macierzyństwie. Socjopedagogiczne studium narracji matek dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa: Wydawnictwo APS.
Bojarska A. (2014). “Przeżywanie macierzyństwa podjętego w trakcie studiów na przykładzie studentek lubelskich uczelni,” Roczniki Pedagogiczne, vol. 6(42), no. 3, pp. 69–93.
Dudka A., Piecuch J. (2014). „Uczelnia Przyjazna Rodzicom”. Podręcznik dobrych praktyk, Kraków: Stowarzyszenie Doradców Europejskich PLinEU.
GUS (2022). Szkolnictwo wyższe i jego finanse 2021 r., Warszawa–Gdańsk: Główny Urząd Statystyczny.
GUS (2023). Szkolnictwo wyższe i jego finanse 2022 r., Warszawa–Gdańsk: Główny Urząd Statystyczny.
Krause E. (2019a). “Studentki-matki o łączeniu studiów i macierzyństwa. Badania wstępne,” Przegląd Pedagogiczny, no. 1, pp. 113–133.
Krause E. (2019b). “Studentki-matki o swoich doświadczeniach i oczekiwaniach. Badania wstępne,” Pedagogika Społeczna, no. 4(74), pp. 153–173.
Krause E. (2023a). Kariera naukowa a macierzyństwo. Sytuacja naukowczyń w Polsce, Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
Krause E. (2023b). “Macierzyństwo podczas studiów w opinii studentek pedagogiki – komunikat z badań,” Wychowanie w Rodzinie, vol. 30, no. 1, pp. 213–231.
Krause E., Herba O. (2020). “Młodzież akademicka o studenckim rodzicielstwie,” Szkoła – Zawód – Praca, no. 20, pp. 270–292.
Podgórska A. (2021). Macierzyństwo w opinii studentek pedagogiki [unpublished master’s thesis written under the direction of Ewa Krause], Institute of Pedagogy, Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz.
Pryszmont-Ciesielska M. (2011). “Macierzyństwo w perspektywie kobiet podejmujących aktywność naukowo-dydaktyczną – trzy autonarracje,” Edukacja Dorosłych, no. 2, pp. 163–178.
Radecka A. (2022). Macierzyństwo w trakcie studiów w opinii studentek kierunku pedagogika [unpublished bachelor’s thesis written under the direction of Ewa Krause], Institute of Pedagogy, Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz.
Taradejna B. (2011). “Oczekiwania motywujące nauczycieli do podjęcia pracy pedagogicznej,” Bezpieczeństwo Pracy. Nauka i Praktyka, no. 12(483), pp. 24–27.
Wieczorek M., Schreiber H., Krzesicka J. (2019). Rodzice na uniwersytecie, Warszawa: Wydawnictwo UW.
Netography
Dz.U. 2018, item 1668: Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (no. 1668), https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001668/U/D20181668Lj.pdf [access: 01.10.2024].
GUS (2024). “Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2023/2024,” https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-w-roku-akademickim-20232024,8,10.html [access: 1.10.2024].
Haugas S. (2018). “Pursuing Higher Education and Having Children: The Growing Need to Make It More Compatible.” EUROSTUDENT 1 Intelligence Brief, https://www.eurostudent.eu/download_files/documents/eurostudent_ib_01_18_student_parents_population.pdf [access: 15.10.2024].
Hündlová L., Šmídová M. (2024). “Students With Children and the Openness of Higher Education.” EUROSTUDENT 8 Intelligence Brief, https://praxis.ee/uploads/2024/09/IB_Student-parents.pdf [access: 15.10.2024].
OPERON (2024). “Czy w Polsce niedługo zabraknie nauczycieli,” https://operon.pl/Aktualnosci/Edukacja-w-Polsce/Czy-w-Polsce-niedlugo-zabraknie-nauczycieli [access: 1.10.2024].
Paprzycka E. (2014). “Jak Uczelnia mogłaby wspierać studentów mających dzieci podczas studiów i promować rodzicielstwo? Badanie opinii studentów,” https://wsip.sggw.pl/uploads/filemanager/dokumenty/otoczenie_spoleczne/student-a-dziecko-w-kontekscie-uczelni-wyzszej.pdf [access: 1.10.2024].
RAD-on (2022a). “Absolwenci,” https://radon.nauka.gov.pl/raporty/absolwenci_2022 [access: 1.10.2024].
RAD-on (2022b). “Studenci nauk społecznych na poszczególnych kierunkach studiów,” https://radon.nauka.gov.pl/raporty/studenci_kierunki_spoleczne_2022 [access: 1.10.2024].
Rogowska A. (2007). “Mama na studiach,” Eurostudent, 25.05.2007, https://www.eurostudent.pl/mama-na-studiach [access: 1.10.2024].
Socha J. (2017). “Ciąża wśród studentek, a osiągnięcia edukacyjne,” Blog: Podróże Turystyki, 31.01.2017, https://podrozeturystyki.wordpress.com/2017/01/31/ciaza-wsrod-studentek-a-osiagniecia-edukacyjne/ [access: 1.10.2024].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Ewa Krause

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 139
Liczba cytowań: 0