Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Uczelniane rozwiązania wspierające macierzyństwo w trakcie studiów z perspektywy studentek pedagogiki
  • Strona domowa
  • /
  • Uczelniane rozwiązania wspierające macierzyństwo w trakcie studiów z perspektywy studentek pedagogiki
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 Nr 1 (2025): Family, School and Local Community: Educational Partnership /
  4. Raporty z badań

Uczelniane rozwiązania wspierające macierzyństwo w trakcie studiów z perspektywy studentek pedagogiki

Autor

  • Ewa Krause Wydział Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy https://orcid.org/0000-0002-6639-2639

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2025.1.005

Słowa kluczowe

studenckie macierzyństwo, studentka pedagogiki, uczelnia, rozwiązania wspierające, wyniki badań

Abstrakt

Studenckie macierzyństwo to zjawisko przybierające na znaczeniu wraz z powszechnością decyzji kobiet o potrzebie zdobycia wyższego wykształcenia. Zjawisko to wymaga przede wszystkim społecznej dyskusji i refleksji nad polepszaniem warunków dla kobiet chcących jednocześnie pełnić rolę studentki i matki. Stąd też w niniejszym artykule skupiono się na uczelnianych rozwiązaniach wspierających macierzyństwo w trakcie studiów. W tym celu przedstawiono wyniki badań na ten temat, które uwzględniają perspektywę kobiet studiujących pedagogikę. W badaniach posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety, a narzędziami badawczym uczyniono kwestionariusze ankiety, które łącznie wypełniły 199 studentki pedagogiki różnych uczelni w Polsce. Analizę materiału badawczego prowadzono pod kątem oferowanych uczelnianych rozwiązań wspierających studenckie macierzyństwo w opinii badanych kobiet i ich oczekiwań w tym zakresie, których posiadanie deklaruje zdecydowana większość z nich. Z perspektywy studentek pedagogiki ich uczelnie zapewniają niewiele udogodnień/ułatwień z długiej listy możliwości. Rezultaty zaprezentowanych badań mogą posłużyć podejmowaniu dyskusji w środowisku akademickim na temat macierzyństwa w trakcie studiów, potrzeby tworzenia i rozwijania rozwiązań wspierających studentki-matki i studentki w ciąży.

Bibliografia

Bibliography

Aksamit D. (2019). Kobiety-matki o macierzyństwie. Socjopedagogiczne studium narracji matek dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa: Wydawnictwo APS.

Bojarska A. (2014). “Przeżywanie macierzyństwa podjętego w trakcie studiów na przykładzie studentek lubelskich uczelni,” Roczniki Pedagogiczne, vol. 6(42), no. 3, pp. 69–93.

Dudka A., Piecuch J. (2014). „Uczelnia Przyjazna Rodzicom”. Podręcznik dobrych praktyk, Kraków: Stowarzyszenie Doradców Europejskich PLinEU.

GUS (2022). Szkolnictwo wyższe i jego finanse 2021 r., Warszawa–Gdańsk: Główny Urząd Statystyczny.

GUS (2023). Szkolnictwo wyższe i jego finanse 2022 r., Warszawa–Gdańsk: Główny Urząd Statystyczny.

Krause E. (2019a). “Studentki-matki o łączeniu studiów i macierzyństwa. Badania wstępne,” Przegląd Pedagogiczny, no. 1, pp. 113–133.

Krause E. (2019b). “Studentki-matki o swoich doświadczeniach i oczekiwaniach. Badania wstępne,” Pedagogika Społeczna, no. 4(74), pp. 153–173.

Krause E. (2023a). Kariera naukowa a macierzyństwo. Sytuacja naukowczyń w Polsce, Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Krause E. (2023b). “Macierzyństwo podczas studiów w opinii studentek pedagogiki – komunikat z badań,” Wychowanie w Rodzinie, vol. 30, no. 1, pp. 213–231.

Krause E., Herba O. (2020). “Młodzież akademicka o studenckim rodzicielstwie,” Szkoła – Zawód – Praca, no. 20, pp. 270–292.

Podgórska A. (2021). Macierzyństwo w opinii studentek pedagogiki [unpublished master’s thesis written under the direction of Ewa Krause], Institute of Pedagogy, Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz.

Pryszmont-Ciesielska M. (2011). “Macierzyństwo w perspektywie kobiet podejmujących aktywność naukowo-dydaktyczną – trzy autonarracje,” Edukacja Dorosłych, no. 2, pp. 163–178.

Radecka A. (2022). Macierzyństwo w trakcie studiów w opinii studentek kierunku pedagogika [unpublished bachelor’s thesis written under the direction of Ewa Krause], Institute of Pedagogy, Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz.

Taradejna B. (2011). “Oczekiwania motywujące nauczycieli do podjęcia pracy pedagogicznej,” Bezpieczeństwo Pracy. Nauka i Praktyka, no. 12(483), pp. 24–27.

Wieczorek M., Schreiber H., Krzesicka J. (2019). Rodzice na uniwersytecie, Warszawa: Wydawnictwo UW.

Netography

Dz.U. 2018, item 1668: Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (no. 1668), https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001668/U/D20181668Lj.pdf [access: 01.10.2024].

GUS (2024). “Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2023/2024,” https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-w-roku-akademickim-20232024,8,10.html [access: 1.10.2024].

Haugas S. (2018). “Pursuing Higher Education and Having Children: The Growing Need to Make It More Compatible.” EUROSTUDENT 1 Intelligence Brief, https://www.eurostudent.eu/download_files/documents/eurostudent_ib_01_18_student_parents_population.pdf [access: 15.10.2024].

Hündlová L., Šmídová M. (2024). “Students With Children and the Openness of Higher Education.” EUROSTUDENT 8 Intelligence Brief, https://praxis.ee/uploads/2024/09/IB_Student-parents.pdf [access: 15.10.2024].

OPERON (2024). “Czy w Polsce niedługo zabraknie nauczycieli,” https://operon.pl/Aktualnosci/Edukacja-w-Polsce/Czy-w-Polsce-niedlugo-zabraknie-nauczycieli [access: 1.10.2024].

Paprzycka E. (2014). “Jak Uczelnia mogłaby wspierać studentów mających dzieci podczas studiów i promować rodzicielstwo? Badanie opinii studentów,” https://wsip.sggw.pl/uploads/filemanager/dokumenty/otoczenie_spoleczne/student-a-dziecko-w-kontekscie-uczelni-wyzszej.pdf [access: 1.10.2024].

RAD-on (2022a). “Absolwenci,” https://radon.nauka.gov.pl/raporty/absolwenci_2022 [access: 1.10.2024].

RAD-on (2022b). “Studenci nauk społecznych na poszczególnych kierunkach studiów,” https://radon.nauka.gov.pl/raporty/studenci_kierunki_spoleczne_2022 [access: 1.10.2024].

Rogowska A. (2007). “Mama na studiach,” Eurostudent, 25.05.2007, https://www.eurostudent.pl/mama-na-studiach [access: 1.10.2024].

Socha J. (2017). “Ciąża wśród studentek, a osiągnięcia edukacyjne,” Blog: Podróże Turystyki, 31.01.2017, https://podrozeturystyki.wordpress.com/2017/01/31/ciaza-wsrod-studentek-a-osiagniecia-edukacyjne/ [access: 1.10.2024].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2025-03-26

Jak cytować

1.
KRAUSE, Ewa. Uczelniane rozwiązania wspierające macierzyństwo w trakcie studiów z perspektywy studentek pedagogiki. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 26 marzec 2025, T. 28, nr 1, s. 99–121. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2025.1.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 Nr 1 (2025): Family, School and Local Community: Educational Partnership

Dział

Raporty z badań

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Ewa Krause

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 139
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

studenckie macierzyństwo, studentka pedagogiki, uczelnia, rozwiązania wspierające, wyniki badań
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa