Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Tomáš Halík, kapłan „podziemnego Kościoła”, nauczycielem nadziei
  • Strona domowa
  • /
  • Tomáš Halík, kapłan „podziemnego Kościoła”, nauczycielem nadziei
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 Nr 1 (2025): Family, School and Local Community: Educational Partnership /
  4. Miscellanea

Tomáš Halík, kapłan „podziemnego Kościoła”, nauczycielem nadziei

Autor

  • Anna Murawska Uniwersytet Szczeciński https://orcid.org/0000-0003-0949-9541

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2025.1.006

Słowa kluczowe

nadzieja, podmiotowe i społeczne znaczenie nadziei, stymulowanie nadziei, Tomáš Halík

Abstrakt

Celem artykułu jest wstępna rekonstrukcja myśli Tomáša Halíka o nadziei z intencją wykorzystania jej przez nauczycieli, katechetów oraz wychowawców (instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych), aby wspomagać człowieka w budowaniu nadziei. Analizy koncentrują się na nadziei „dla wszystkich”, niezależnie od religijności czy też jej braku. Jest to związane z pedagogicznym charakterem tekstu, a także z podejściem Halíka, który za szczególnie interesujące uznawał zagadnienie nadziei niewierzących. W tekście wskazano podejścia do rozumienia nadziei oraz – odnosząc się do wyników badań wielu autorów – uargumentowano jej podmiotowe i społeczne znaczenie. Ukazano również jej dynamiczny charakter, co pozwala traktować ją jako „wyuczalną”. Uzasadniono także wybór Tomáša Halíka jako nauczyciela nadziei, pokazując z jednej strony szerokie rozumienie tego, kim jest nauczyciel, uwzględniając trzy perspektywy: interakcyjną, instytucjonalną i kulturową. Z drugiej strony przywołano kilka faktów z życia Tomáša Halíka, które pozwalają traktować go jako świadka, a więc i nauczyciela nadziei. Następnie wskazano myśli Halíka o nadziei, odnosząc je do praktyki pedagogicznej i uczenia nadziei.

Bibliografia

Averill J.R., Catlin G., Chon K.K. (1990). Rules of Hope, New York: Springer Verlag.

Cheavens, J.S., Feldman, D.B., Gum A., Michael S.T., Snyder C.R. (2006). Hope Therapy in a Community Sample: A Pilot Investigation, „Social Indicators Research”, t. 77, s. 61–78, https://doi.org/10.1007/s11205-005-5553-0

Chrobak S. (2009). Pedagogika nadziei. Współczesne konteksty w inspiracji personalistyczno-chrześcijańskiej, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Clayton J.M., Butow P.N., Arnold R.M., Tattersall M.H.N. (2005). Fostering Coping and Nurturing Hope When Discussing the Future With Terminally Ill Cancer Patients and Their Caregivers, „Cancer”, t. 103, nr 9, s. 1966–1975, https://doi.org/10.1002/cncr.21011

Dixson D.D., Keltner D., Worrell F.C., Mello Z. (2017). The Magic of Hope: Hope Mediates the Relationship Between Socioeconomic Status and Academic Achievement, „The Journal of Educational Research”, t. 111, nr 4, s. 507–515, https://doi.org/10.1080/00220671.2017.1302915

Erikson E. (1964). Insight and Responsibility, New York: W.W. Norton & Company.

Erikson E. (2002). Dopełniony cykl życia, przeł. A. Gomola, Poznań: Rebis.

Filek J. (2023). O nadziei. Historyczne i analityczne wprowadzenie do fenomenologii nadziei, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Gallagher M.W., Lopez S.J. (2009). Positive Expectancies and Mental Health: Identifying the Unique Contributions of Hope and Optimism, „The Journal of Positive Psychology”, t. 4, nr 6, s. 548–556, https://doi.org/10.1080/17439760903157166

Geiger K.A., Kwon P. (2010). Rumination and Depressive Symptoms: Evidence for the Moderating Role of Hope, „Personality and Individual Differences”, t. 49, nr 5, s. 391–395, https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.04.004

Halík T. (2010). Drzewo ma jeszcze nadzieję. Kryzys jako szansa, przeł. A. Babuchowski, Kraków: Znak.

Halík T. (2011). Cierpliwość wobec Boga. Spotkanie wiary z niewiarą, przeł. A. Babuchowski, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Halík T. (2020). Od „podziemnego Kościoła” do labiryntu wolności. Autobiografia, przeł. J. Illg, Kraków: Znak.

Halík T. (2022). Popołudnie chrześcijaństwa. Odwaga zmiany, przeł. T. Maćkowiak, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Hejnicka-Bezwińska T. (2009). Nauczyciel jako podmiot zmian w oświacie, „Debata Edukacyjna”, nr 2, s. 40–44.

Ho S.M.Y., Lo R.S.Y. (2011). Dispositional Hope as a Protective Factor Among Medical Emergency Professionals: A Preliminary Investigation, „Traumatology”, t. 17, nr 4, s. 3–9, https://doi.org/10.1177/1534765611426786

Huber J. (2024). Introduction: The Political Philosophy of Hope, „Critical Review of International Social and Political Philosophy”, t. 27, nr 6, s. 877–886, https://doi.org/10.1080/13698230.2024.2344380

Kashdan T.B., Pelham W.E., Lang A.R., Hoza B., Jacob R.G., Jennings J.R., Blumenthal J.D., Gnagy E.M. (2002). Hope and Optimism as Human Strengths in Parents of Children With Externalizing Disorders: Stress is in the Eye of the Beholder, „Journal of Social and Clinical Psychology”, t. 21, nr 4, s. 441–468, https://doi.org/10.1521/jscp.21.4.441.22597

Kortte K.B., Stevenson J.E., Hosey M.M., Castillo R., Wegener S.T. (2012). Hope Predicts Positive Functional Role Outcomes in Acute Rehabilitation Populations, „Rehabilitation Psychology”, t. 57, nr 3, s. 248–255, https://doi.org/10.1037/a0029004

Kozielecki J. (2006), Psychologia nadziei, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kutrowska B. (2008). Spojrzenie na rolę nauczyciela z perspektywy rożnych oczekiwań społecznych, [w:] P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Nauczyciel. Misja czy zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 49–60.

Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kwieciński Z. (1998). Zmienić kształcenie nauczycieli, [w:] A. Siemak-Tylikowska, H. Kwiatkowska, S.M. Kwiatkowski (red.), Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 15–50.

Kwieciński Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Poznań–Olsztyn: Edytor.

Lundqvist C., Gustafsson H. (2017). Hope and Optimism in Sport, [w:] A. Brady, B. Grenville-Cleave (red.), Positive Psychology in Sport and Physical Activity, London: Routledge, s. 78–91.

Marcel G. (1984). Homo viator. Wstęp do metafizyki nadziei, przeł. P. Lubicz, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Marek Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie.

Mullin A. (2019). Nurturing Hope to Support Autonomy: The Role of Early Childhood Educators, [w:] R. Langford (red.), Theorizing Feminist Ethics of Care in Early Childhood Practice: Possibilities and Dangers, London: Bloomsbury Academic, s. 185–202.

Murawska A. (2008). Edukacja w trosce o nadzieję człowieka, [w:] Z. Kwieciński, M. Jaworska-Witkowska (red.), Ku integralności edukacji i humanistyki, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 679–700.

Murawska A. (2011). Edukacja jako troska o nadzieję człowieka, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Murawska A. (2016). Nadzieja jako dominanta pomocy osobom terminalnie chorym, „Świat i Słowo”, nr 1(26), s. 127–139.

Nowak M. (2000). Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Nowak M. (2013). Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej, „Paedagogia Christiana”, t. 31, nr 1, s. 25–44.

Ong A.D., Standiford T., Deshpande S. (2018). Hope and Stress Resilience, [w:] M.W. Gallagher, S.J. Lopez (red.), The Oxford Handbook of Hope, New York: Oxford University Press, s. 255–284.

Paweł VI (1975). Adhortacja apostolska „Evangelii nuntiandi”. O ewangelizacji w świecie współczesnym, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pawel_vi/adhortacje/evangelii_nuntiandi.html [dostęp: 1.09.2024].

Pedrotti J.T. (2018). The Will and the Ways in School: Hope as a Factor in Academic Success, [w:] M.W. Gallagher, S.J. Lopez (red.), The Oxford Handbook of Hope, New York: Oxford University Press, s. 107–115.

Příhoda P. (2010). Czesi i Polacy, ich wiara, pobożność i wzajemne relacje, cz. II, przeł. T. Dostatni, „Tanew”, nr 7(265), s. 10–12.

Rasmussen H.N., O’Byrne K.K., Vandament M., Cole B.P. (2018). Hope and Physical Health, [w:] M.W. Gallagher, S.J. Lopez (red.), The Oxford Handbook of Hope, New York: Oxford University Press, s. 159–168.

Ricoeur P. (1991). Podług nadziei, przeł. S. Cichowicz, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Ritschel L.A., Sheppard C.S. (2018). Hope and Depression, [w:] M.W. Gallagher, S.J. Lopez (red.), The Oxford Handbook of Hope, New York: Oxford University Press, s. 209–219.

Różańska A. (2019). (A)religijność po czesku – ateizm, analfabetyzm religijny czy coś więcej? „Edukacja Międzykulturowa”, nr 1(10), s. 38–54, doi: 10.15804/em.2019.01.02

Skarga B. (1998). Jak pytać o nadzieję?, „Kontrapunkt. Magazyn Kulturalny Tygodnika Powszechnego”, nr 3.

Snyder Ch.R. (1994). The Psychology of Hope: You Can Get There From Here, New York: Free Press.

Stefańska-Klar R. (2012). Nadzieja i jej znaczenie u dzieci i młodzieży. Między psychicznym dobrostanem a rezyliencją, [w:] M. Fula, M. Martinek, I. Bieńkowska (red.), Sociálně-výchovné kontexty práce s ohroženou mládeží, Praha: Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická, s. 69–78.

Stoddard S.A., McMorris B.J., Sieving R.E. (2011). Do Social Connections and Hope Matter in Predicting Early Adolescent Violence?, „American Journal of Community Psychology”, t. 48, nr 3–4, s. 247–256, https://doi.org/10.1007/s10464-010-9387-9

Tischner J. (2014). Świat ludzkiej nadziei, Kraków: Znak.

Tomasz z Akwinu (1967). Suma teologiczna, t. 10: Uczucia, przeł. F. Bednarski, Londyn: Veritas.

Trzebiński J., Zięba M. (2004). Basic Hope as a World-view: An Outline of Concept, „Polish Psychological Bulletin”, t. 35, nr 33, s. 173–182.

Uusiautti S., Määttä K. (2016). Success at Work is about Engagement and Hope, [w:] S. Uusiautti, K. Määttä (red.), The Basics of Caring Research: Bold Visions in Educational Research, Rotterdam: SensePublishers, s. 33–44.

Zalewski W. (2023). W poszukiwaniu nadziei. Szkice filozoficzne, Kraków: Instytut Myśli Józefa Tischnera.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-03-26

Jak cytować

1.
MURAWSKA, Anna. Tomáš Halík, kapłan „podziemnego Kościoła”, nauczycielem nadziei. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 26 marzec 2025, T. 28, nr 1, s. 125–142. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2025.1.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 Nr 1 (2025): Family, School and Local Community: Educational Partnership

Dział

Miscellanea

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Anna Murawska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 161
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

nadzieja, podmiotowe i społeczne znaczenie nadziei, stymulowanie nadziei, Tomáš Halík
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa