Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Uwarunkowania wycieczek do galerii i muzeów sztuki organizowanych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
  • Strona domowa
  • /
  • Uwarunkowania wycieczek do galerii i muzeów sztuki organizowanych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 4 (2024): Biografie w kontekstach edukacyjnych /
  4. Raporty z badań

Uwarunkowania wycieczek do galerii i muzeów sztuki organizowanych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej

Autor

  • Ewa Piwowarska Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie https://orcid.org/0000-0003-4332-3232
  • Anna Warzocha Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie https://orcid.org/0000-0003-2351-8286
  • Urszula Ordon-Mizera Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie https://orcid.org/0000-0001-9674-321X

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.4.005

Słowa kluczowe

muzea, galerie, wycieczki, edukacja wczesnoszkolna, pandemia COVID-19

Abstrakt

Pytania o jakość kształcenia uczniów żyjących w świecie mediów cyfrowych w czasach po pandemii nieuchronnie wyzwalają potrzebę pilnej, zorganizowanej reaktywacji wychowania estetycznego. W najogólniejszym sensie tego rodzaju wychowanie obejmuje wszelkie działania i doświadczenia związane nie tylko z lekturą tekstów kultury, które stymulują i wywołują pełne harmonii przeżycie, ale dodatkowo zakłada aktywne obcowanie dziecka ze sztuką.

Zważywszy na fakt, że szczególnie istotny w rozwoju poczucia estetyki młodszego ucznia, oprócz własnej aktywności ekspresyjnej i twórczej, jest jego osobisty kontakt z dziełami sztuki, autorki artykułu akcentują znaczenie wycieczek do galerii i muzeów sztuki organizowanych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w czasie pozapandemicznym oraz utrudnionej edukacji w tym zakresie w okresie pandemii (rygor sanitarny).

Celem postępowania badawczego było ustalenie czynników warunkujących planowanie i organizowanie przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej wycieczek z uczniami do muzeów i galerii sztuki. W tekście zaprezentowano wyniki przeprowadzonych analiz dotyczących częstotliwości, potrzeby i uwarunkowań realizacji spotkań uczniów ze sztuką w instytucjach jej upowszechniania, jakie organizują nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.

Biogramy autorów

Ewa Piwowarska - Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

Ewa Piwowarska - dr hab., prof. UJD w Częstochowie

Dr hab. w dziedzinie nauki społeczne, w dyscyplinie pedagogika

Profesor nadzwyczajny, pracownik badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie (Polska), wieloletni pracownik Instytutu Edukacji Przedszkolnej i Szkolnej.

Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół edukacji plastycznej prowadzonej w przedszkolach i szkołach podstawowych.  W ramach działalności naukowej opublikowała kilka monografii autorskich, m.in.: Modelowanie form przestrzennych przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (2018), Poznawanie i rysowanie brył przez dzieci w wieku 3-9 lat - ujęcie procesualne i edukacyjne (2019), współredagowała prace naukowe oraz opublikowała ponad setkę artykułów i rozdziałów w krajowych oraz zagranicznych opracowaniach naukowych. Opiekun naukowy kilkuset prac magisterskich i dyplomowych.

Anna Warzocha - Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

Warzocha Anna – dr UJD w Częstochowie

Dr w dziedzinie nauki humanistyczne, w dyscyplinie literaturoznawstwo.

Adiunkt, pracownik badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie (Polska). Wieloletni nauczyciel przedszkola, edukacji wczesnoszkolnej i doradca metodyczny dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.

Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół obszarów i zagadnień związanych z literaturą adresowaną do dzieci i jej praktyką, organizacją procesu komunikacji literackiej młodszych uczniów w kontekście kulturowo – cywilizacyjnym. W ramach prowadzonej działalności naukowej opublikowała wielu prac naukowych. Autorka monografii Wychowanie do lektury 2.0.

Urszula Ordon-Mizera - Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

Urszula Ordon - dr hab., prof. UJD w Częstochowie

Autorka kilku monografii naukowych, współredaktorka wielu prac naukowych. Autorka kilkudziesięciu prac naukowych. Opiekun naukowy kilkuset prac magisterskich i dyplomowych.

Bibliografia

Biarincová P. (2023). Vybrané state z výtvarnej edukácie, Ružomberok: Katolícka Univerzita v Ružomberku, Vydavateľstvo Verbum.

Burszta W.J. (2015). Preteksty, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Eco U. (2019). Na ramionach olbrzymów. Wykłady na festiwalu La Milanesiana w latach 2001–2015, przeł. K. Żaboklicki, Warszawa: Noir Sur Blanc.

Gołaszewski T. (1967). Dziecko w muzeum. Funkcje muzeum w wychowaniu estetycznym dziecka, Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.

Hejmej A. (2022). Skryptoralność. Literatura w dobie społeczeństwa medialnego, Kraków: Universitas.

Kosno M., Spodaryk M. (2021). Dzieci i sztuka, Kraków: Małopolski Instytut Kultury.

Lowenfeld V., Brittain W.L. (1997). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przeł. K. Polakowski, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

McLuhan M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, przeł. N. Szczucka, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.

Mirzoeff N. (2016). Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaręba, Kraków–Warszawa: Karakter.

Nożyński M., Okólski S. (2021). Kultura w czasie pandemii. Rekonesans dotyczący pierwszych miesięcy funkcjonowania technologicznie zapośredniczonej muzyki w warunkach izolacji, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, t. 13, nr 4, s. 63–79, https://doi.org/10.24917/20837275.13.4.5

Papuzińska J. (1988). Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Pater R. (2016). Edukacja muzealna – muzea dla dzieci i młodzieży, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Piwowarska E., Karbowniczek J., Ordon U. (2023). Early Childhood Education Teachers’ Encounters with Art Presented in Museums and Galleries: Selected Aspects, „Multidisciplinary Journal of School Education”, t. 12, nr 2 (24), s. 419–436, https://doi.org/10.35765/mjse.2023.1224.20

Regiewicz A., Florczyk T. (2022). Dialog muzyki z literaturą. Scenariusze lekcji dla liceum i technikum, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Skutnik J. (2008). Muzeum sztuki współczesnej jako przestrzeń edukacji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Szeląg M. (2014). Raport o stanie edukacji muzealnej. Suplement. Część 1 i 2, Kraków–Warszawa: Universitas, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

Szeląg M., Skutnik J. (red.) (2010). Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń, Poznań: Muzeum Narodowe.

Szuman S. (1962). O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Uhrinová M., Vargová M. (2021). Regional Identity in Terms of Professional Training of Future Teachers, [w:] J. Szada-Borzyszkowa, E. Jakubowska (red.), Różnorodność w edukacji dorosłych XXI wieku, Siedlce: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie, s. 185–194.

Vetulani J. (2014). Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Kraków: Homini.

Warzocha A. (2020). Wychowanie do lektury 2.0, Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza.

Wojnar I. (1984). Sztuka jako „podręcznik życia”, Warszawa: Nasza Księgarnia.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2024-12-23

Jak cytować

1.
PIWOWARSKA, Ewa, WARZOCHA, Anna & ORDON-MIZERA, Urszula. Uwarunkowania wycieczek do galerii i muzeów sztuki organizowanych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej . Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 23 grudzień 2024, T. 27, nr 4, s. 91–107. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.4.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 4 (2024): Biografie w kontekstach edukacyjnych

Dział

Raporty z badań

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Ewa Piwowarska, Anna Warzocha, Urszula Ordon - Mizera

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 137
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

muzea, galerie, wycieczki, edukacja wczesnoszkolna, pandemia COVID-19
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa