Pierwsi wykładowcy Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2024.2.004Słowa kluczowe
Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, nauczyciele, wykłady, studiaAbstrakt
Utworzenie w 1922 roku w Warszawie Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej stworzyło możliwość kształcenia nauczycieli szkół specjalnych. Marii Grzegorzewskiej, pierwszej dyrektor Instytutu, zależało na odpowiednim doborze kadry nauczającej, która dawałaby gwarancję kompleksowego przygotowania osób, które chciały pracować z dziećmi z niepełnosprawnościami. Grzegorzewska rekomendując ministerstwu kandydatów na prelegentów kierowała się zasadą, że będą to osoby, które poza wiedzą teoretyczną posiadają także przygotowanie praktyczne i są specjalistami w swej dziedzinie.
Celem artykułu jest przedstawienie sylwetek czterech wykładowców PIPS-u, którzy wykładali przedmioty związane z kształceniem dzieci z niepełnosprawnością intelektualną: Władysława Sterlinga, Michała Wawrzynowskiego, Haliny Jankowskiej oraz Witolda Łuniewskiego. Podczas pracy nad artykułem wykorzystane zostały metody właściwe dla historii wychowania i nauk społecznych. Opisano w nim dokonania wyżej wymienionych wykładowców, ze szczególnym uwzględnieniem ich pracy w PIPS-ie z wykorzystaniem materiałów zachowanych w Archiwum Państwowym w Warszawie, Oddział w Milanówku. Przedstawiając ich działalność, ukazano jak ważne dla Grzegorzewskiej było posiadanie przez nauczycieli bogatego doświadczenia w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Bibliografia
Materiały źródłowe
Archiwum PAN, syg. III-333, 73 – Doroszewska J., Dorobek Instytutu Pedagogiki Specjalnej w zakresie teorji i praktyki pedagogiki specjalnej.
APW, Oddział w Milanówku, Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, 72/220/0/730.
APW, Oddział w Milanówku, Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, 72/220/0/748.
APW, Oddział w Milanówku, Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, 72/220/0/768.
APW, Oddział w Milanówku, Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, 72/220/0/773.
Dz.Urz. MWRiOP, 1930, nr 12, poz. 197, s. 617 – Komunikaty. Stanowisko kierownika szkoły ćwiczeń Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej.
Pamiętnik Polskiego Towarzystwa Badań nad Dziećmi. (1910). Warszawa: Czcionkami Drukarni Naukowej.
Prace I-go Zjazdu Neurologów, Psychiatrów i Psychologów Polskich: odbytego w Warszawie 11–12–13 października 1909 r. (1910). Warszawa: Skład główny E. Wende i Sp.
Wawrzynowski M. (1931). Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo, Warszawa: Nakładem Polskiego Komitetu Opieki nad Dzieckiem.
Opracowania
Andrzejewska M. (1984). Władysław Sterlig (1876 (7?)–1943). „Szkoła Specjalna”, nr 6, s. 425–430.
Bodanko A., Kowolik P. (2007). Polskie Towarzystwo Badań nad Dziećmi: powstanie, zadania, funkcje i działalność, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 1–2, s. 20–32.
Domański F. (1972). Państwowy Instytut Nauczycielski z lat 1930–1935 i jego zadania, [w:] J. Doroszewska, M. Falski, R. Wroczyński (red.), Maria Grzegorzewska. Materiały z sesji naukowej – 7.XI.1969 r., Warszawa: Nasza Księgarnia, s. 111–120.
Got J. (1962–1964). Jankowska Halina, [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. 10, Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. 530–531.
Grzegorzewska M. (1928/29). Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, „Szkoła Specjalna”, nr 3–4, s. 149–196.
Herczyńska G. (2005). Władysław Sterling 1877–1943, „Postępy Psychiatrii i Neurologii”, t. 14, nr 1, s. I–V.
Hryniewicka A. (2002). W stronę człowieka… O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Małecka M., Michał Wawrzynowski – zapomniany współpracownik Marii Grzegorzewskiej, współtwórca metody ośrodków pracy, https://docplayer.pl/7566205-Michal-wawrzynowski-zapomniany-wspolpracownik-marii-grzegorzewskiej-wspoltworca-metody-osrodkow-pracy.html [dostęp: 20.12.2023].
Sroka S.T. (2004–2005). Sterling Władysław, [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. 43/3, Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. 445–447.
Stein W. (1950). Dr Władysław Sterling, „Neurologia Polska”, t. 24, nr 1–4, s. 11–23.
Tomasik E., Janeczko R. (1995). Podstawowe kierunki działalności Marii Grzegorzewskiej, [w:] E. Żabczyńska (red.), Maria Grzegorzewska: pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 51–69.
Zakrzewski T. (1973). Łuniewski Witold Aleksander Robert (1881–1943), [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. 18, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. 510–511.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Iwona Czarnecka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 145
Liczba cytowań: 0