Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Wytwarzanie czy ulepszanie świata i człowieka? Pytanie o etyczne podstawy wychowania
  • Strona domowa
  • /
  • Wytwarzanie czy ulepszanie świata i człowieka? Pytanie o etyczne podstawy wychowania
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 Nr 3 (2022): Etyka w edukacji /
  4. Artykuły i Rozprawy

Wytwarzanie czy ulepszanie świata i człowieka? Pytanie o etyczne podstawy wychowania

Autor

  • Jan Rutkowski Uniwersytet Warszawski. Wydział Pedagogiczny. https://orcid.org/0000-0002-3347-9420

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.3.002

Słowa kluczowe

totalitaryzmy, transhumanizm, nadczłowiek, postczłowiek, edukacja, praxis, poiesis

Abstrakt

W artykule postawiono pytanie o etyczne podstawy wychowania. Odwołano się do Arystotelesowskiego odróżnienia poiesis i praxis. Wskazano poważne trudności pojawiające się, gdy to odróżnienie zostaje zakwestionowane. Zanalizowano kulturowy, etyczny i edukacyjny kontekst pojawiania się koncepcji kwestionujących istotność odróżnienia wytwarzania i ulepszania.

Punktem wyjścia rozważań uczyniono klasyczną koncepcję prawa naturalnego i związane z nią pytanie o „rzeczy pierwsze”. Odróżnienie praxis i poiesis odniesiono do dwóch rodzajów celów. Następnie zanalizowano wybrane pojęcia istotne w kontekście proponowanych rozważań.

Jako pierwsze przywołane zostało pojęcie postępu. Zaproponowano – za Robertem Spaemannem – klasyfikację rodzajów postępu. Pokazano związek postępu typu A, rozumianego jako wytwarzanie, z ideologiami i totalitaryzmami. Wskazano – za Erikiem Voegelinem – na gnostyckie źródła dwudziestowiecznych ruchów intelektualnych i ruchów masowych. Interpretacje modernizmu, proponowane przez powyższych autorów, uzupełniono o rozważania Chantal Delsol. Wykorzystano zaproponowane przez nią metaforyczne odróżnienie dwóch rodzajów stosunku do świata. Przywołano figury „ogrodnika” i „demiurga”.

Jako egzemplifikację demiurgicznego nastawienia przedstawiono transhumanizm. Podjęto polemikę z zarzutami zwolenników transhumanizmu w stosunku do pedagogiki. Wskazano, że wychowanie musi uwzględniać wolność wychowanka i dlatego nie może być rozumiane jako poiesis.

Bibliografia

Arystoteles (1996). Metafizyka, t. 1 i 2, przeł. M. Krąpiec, A. Maryniarczyk, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Arendt H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, przeł. M. Godyń, W. Madej, Warszawa: Fundacja Aletheia.

Bielicki T. (1997). Pojęcie natury ludzkiej w świetle biologicznej teorii zachowań społecznych, [w:] J. Reykowski, T. Bielicki (red.), Dylematy współczesnej cywilizacji a natura człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, s. 9–24.

Bloom A. (1997). Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, przeł. T. Bieroń, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Courtois S. i in. (1999). Czarna księga komunizmu. Zbrodnie, terror, prześladowania, przeł. K. Wakar i in., Warszawa: Prószyński i S-ka.

Delsol Ch. (2017). Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, przeł. M. Chojnacki, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Hessen S. (1997). Podstawy pedagogiki, przeł. A. Zieleńczyk, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Holmes S. (1998). Anatomia antyliberalizmu, przeł. J. Szacki, Warszawa–Kraków: Fundacja im. Stefana Batorego; Znak.

Klichowski M. (2014). Narodziny cyborgizacji. Nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Rutkowski J. (2021). Ogrodnicy i demiurdzy. O dwóch rodzajach relacji ze światem, „Paedagogia Christiana”. t. 48, nr 2, s. 11–23.

Spaemann R. (1999). Ten, który powstrzymuje – i ostatni bój, przeł. X. Dolińska, [w:] K. Michalski (red.), Koniec tysiąclecia. O czasie i drogach nowożytności, Kraków: Znak, s. 66–82.

Strauss L. (1969). Prawo naturalne w świetle historii, przeł. T. Górski, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Strauss L. (2005). Czym jest edukacja liberalna?, przeł. W. Dąbrowski, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, nr 1(53), s. 217–223.

Strauss L. (2007). Trzy fale nowożytności, przeł. W. Madej, „Przegląd Polityczny”, nr 84, s. I–II.

Voegelin E. (1994). Lud Boży, wstęp i tłum. M. Umińska, Kraków: Znak.

Voegelin E. (1998). Gnostyckie ruchy masowe naszych czasów, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, „Odra”, nr 11, s. 35–43.

Voegelin E. (2011). Od Oświecenia do rewolucji, przeł. Ł. Pawłowski, wstęp P. Śpiewak, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Netografia

Bostrom N. (2003). The Transhumanist FAQ: A General Introduction, https://nickbostrom.com/ [dostęp: 29.05.2022].

More M. (2022). The Philosophy of Transhumanism, https://www.humanityplus.org/philsophy-of-transhumanism [dostęp: 25.05.2022].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2022-09-26 — zaktualizowane 2022-09-26

Jak cytować

1.
RUTKOWSKI, Jan. Wytwarzanie czy ulepszanie świata i człowieka? Pytanie o etyczne podstawy wychowania. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 26 wrzesień 2022, T. 25, nr 3, s. 39–53. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.3.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 Nr 3 (2022): Etyka w edukacji

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Jan Rutkowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 466
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

totalitaryzmy, transhumanizm, nadczłowiek, postczłowiek, edukacja, praxis, poiesis
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa