Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Struktury narracyjne w edukacji z perspektywy etycznej
  • Strona domowa
  • /
  • Struktury narracyjne w edukacji z perspektywy etycznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 Nr 3 (2022): Etyka w edukacji /
  4. Artykuły i Rozprawy

Struktury narracyjne w edukacji z perspektywy etycznej

Autor

  • Maciej Jemioł Akademia Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-3627-9392

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.3.005

Słowa kluczowe

narracja, narracje, edukacja, etyka

Abstrakt

Celem niniejszego opracowania jest przyjrzenie się temu, w jaki sposób rozmaite dotyczące edukacji problemy natury etycznej powiązane są ze strukturami narracyjnymi, które występują w procesach edukacyjnych. Wywód, oparty o uwagi m.in. Michaela Oakeshotta, Erika H. Eriksona, Richarda Pringa i Arthura C. Danto dotyczy zwłaszcza trzech rodzajów takich narracji: instrumentalnych, obiektywnych i podmiotowych. Narracje instrumentalne, czyli te wykorzystywane przez nauczycieli w procesach dydaktycznych (np. bajki, anegdoty) przywołane są tu w kontekście problemu reprezentacji marginalizowanych grup w systemie szkolnictwa. Narracje obiektywne, dotyczące świata i funkcjonujących w nim systemów społecznych, omawia się tutaj w odniesieniu do zasady moralnej Eriksona, która głosi, że należy czynić drugiemu to, co przyczyni się do jego rozwoju w tej samej mierze w jakiej przyczyni się do naszego. Narracje podmiotowe, a więc te, które opowiadają sobie sami uczniowie i nauczyciele i które dotyczą ich życia, ukazane są w świetle potrzeby moralnego wychowania młodzieży. W każdym z tym przypadków odsłania się obraz perspektywy struktur narracyjnych jako dobrego formalnego odniesienia dla debat nad moralnymi problemami edukacji.

Bibliografia

Bartlett F.C. (1946). Psychological Methods for the Study of 'Hard' and 'Soft' Features of Culture, „Africa. Journal of the International African Institute“, t. 16, nr 3, s. 145–155.

Chrost S. (2016). Narracja i bajki jako metoda wychowania i terapii dziecięcej, [w:] H. Mielicka-Pawłowska (red.), Zabawy i zabawki. Studia Antropologiczne, Kielce: Muzeum Zabawek i Zabawy, s. 47–65.

Connelly F.M., Clandinin D.J. (1995). Narrative and Education, „Teachers and Teaching: Theory and Practice“, t. 1, zeszyt 1, s. 73–85.

Danto A.C. (1985). Narration and Knowledge, Columbia University Press.

Erikson E.H. (1994). Insight and Responsibility. Lectures on the Ethical Implications of Psychoanalytic Insight, Nowy Jork i Londyn: W. W. Norton & Company, pierwsze wydanie w 1964.

Erikson E.H. (1998). The Life Cycle Completed, Nowy Jork i Londyn: W. W. Norton & Company, pierwsze wydanie w 1987.

Fenstermacher G.D. (1997). On Narrative, „Teaching and Teacher Education“, t. 13, nr 1, s. 119–124.

Goldhaber D., Theobald R., Tien Ch. (2019). Why we need a diverse teacher workforce, „Phi Delta Kappan“, t. 100, zeszyt 5, s. 25–30.

Hurley D.L. (2005). Seeing White: Children of Color and the Disney Fairy Tale Princess, „The Journal of Negro Education“, t. 74 nr 3, s. 221–232.

Kurke L. (2011). Aesopic Conversations. Popular Tradition, Cultural Dialogue, and the Invention of Greek Prose, Princeton i Oxford: Princeton University Press.

Lerer S. (2008). Children’s Literature. A Reader’s History, from Aesop to Harry Potter, Chicago i Londyn: The University of Chicago Press.

Lievens E., Valcke P., Stevens D. (2015). Protecting Minors Against Harmful Media Content: Towards a Regulatory Checklist [w:] Safety and Security in a Networked World: Balancing Cyber-rights and Responsibilities, Oxford Internet Institute.

Oakeshott M. (2001). The Voice of Liberal Learning, Indianapolis: Liberty Fund, pierwsze wydanie w 1989.

Pring R. (2001). Education as a Moral Practice, „Journal of Moral Education“, t. 30, zeszyt 2, s. 101–112.

Sajduk B. (2015). Nowoczesna dydaktyka akademicka. Kto kogo uczy?, Kraków: Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera.

Netografia

Aylesworth G. (2015). Postmodernism, <https://plato.stanford.edu/archives/spr2015/entries/postmodernism/> [dostęp 03.04.2022].

Nardin T. (2020). Michael Oakeshott, <https://plato.stanford.edu/entries/oakeshott/> [dostęp 03.04.2022].

Podgórska J. (2021). Historia coraz bardziej wstecz. Jak PiS wychowuje sobie wyborców, <https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/2142310,1,historia-coraz-bardziej-wstecz-jak-pis-wychowuje-sobie-wyborcow.read> [dostęp 03.04.2022].

Stec J. (2018). Edukacja patriotyczna. Dobre praktyki, <https://www.monitorszkoly.pl/artykul/edukacja-patriotyczna-dobre-praktyki> [dostęp 03.04.2022].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2022-09-26

Jak cytować

1.
JEMIOŁ, Maciej. Struktury narracyjne w edukacji z perspektywy etycznej. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 26 wrzesień 2022, T. 25, nr 3, s. 105–126. [udostępniono 25.12.2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.3.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 Nr 3 (2022): Etyka w edukacji

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Maciej Jemioł

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 924
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

narracja, narracje, edukacja, etyka
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa