Edukacja społecznie „zaangażowana”
Teoretyczne założenia i praktyczne implikacje w koncepcji edukacji obywatelskiej José Ortegi y Gasseta
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.5.002Słowa kluczowe
Ortega y Gasset, edukacja obywatelska, wolność jednostki, liberalizmAbstrakt
Dynamika globalizacji, którą szczególnie obserwujemy w ostatnich dwóch dekadach, wymusza daleko idące zmiany w procesie edukacji, a przede wszystkim edukacji akademickiej. Cenną inspiracją do podjęcia tego typu kwestii są założenia społecznej teorii wypracowanej przez jednego z najbardziej wszechstronnych myślicieli XX wieku – José Ortegę y Gasseta.
W artykule zastosowano metodę analityczno-syntetyczną literatury przedmiotu. Na wstępie przeanalizowano wartość kształcenia obywateli w aspekcie osobistym i społecznym, co – zdaniem Ortegi y Gasseta – przyczynia się w istotny sposób do budowy społeczeństwa demokratycznego. Następnie, w świetle politycznego liberalizmu autora, zostały poddane analizie między innymi idee dotyczące wolności jako kluczowe wyzwania dla edukacji obywateli.
Bibliografia
Almeida Amoedo M. (2014). A vida como Projecto – senda de José Ortega y Gasset, Évora: Universidade de Évora.
Aguilar E. (1986). Sobre el liberalismo en Ortega, Buenos Aires: Instituto Torcuato di Tella.
Cacho Viu V. (2000). Los intelectuales y la política. Perfil público de Ortega y Gasset, Madrid: Biblioteca Nueva.
Cerezo Galán P. (2011). José Ortega y Gasset y la razón práctica, Madrid: Biblioteca Nueva; Fundación José Ortega y Gasset – Gregorio Marañón.
Charchuła J. (2018). Kulturowe cele rozwoju naukowego. Misja uniwersytetu w koncepcji José Ortegi y Gasseta, „Kultura i Edukacja”, nr 3(121), s. 231–243.
Elorza A. (1984). La razón y la sombra: una lectura política de Ortega y Gasset, Barcelona: Anagrama.
Fernández Agis D. (2007). El desarrollo del pensamiento político de Ortega y Gasset, Santa Cruz de Tenerife: Idea.
Ferreiro Lavedán I. (2005). La teoría social de Ortega y Gasset: los usos, Madrid: Biblioteca Nueva.
Graham J. (1997). Theory of History in Ortega y Gasset: The Dawn of Historical Reason, Columbia (MO): University of Missouri Press.
Gray R. (1994). José Ortega y Gasset: el imperativo de la modernidad, Madrid: Espasa-Calpe.
Haro Honrubia A. (2008). Élites y masas. Filosofía y política en la obra de José Ortega y Gasset. Madrid: Biblioteca Nueva; Fundación José Ortega y Gasset.
Leszczyna D. (2009). Projekt filozofii witalnej w ujęciu José Ortegi y Gasseta, „Roczniki Filozoficzne t. 57, nr 1, s. 127–155.
Lipski A. (2013). Alienacja kultury jako zjawisko społeczne i kategoria opisowo-normatywna, Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Llano Alonso F.H. (2010). El Estado en Ortega y Gasset, Madrid: Dykinson.
López de la Vieja T. (1996). Política de la vitalidad. “España invertebrada” de José Ortega y Gasset, Madrid: Tecnos.
López de la Vieja T. (1997). Política y sociedad en José Ortega y Gasset. En torno a “Vieja y nueva política”, Barcelona: Anthropos.
López Frías F. (1985). Ética y política. En torno al pensamiento de José Ortega y Gasset, Barcelona: Promociones Publicitarias Universitarias.
Martín F.J. (1999). La tradición velada: Ortega y el pensamiento humanista, Madrid: Biblioteca Nueva.
Menéndez Alzamora M. (2006). La Generación del 14. Una aventura intelectual, Madrid: Siglo Veintiuno de España.
Nigris F. (2005). Libertad y método: El liberalismo desde la perspectiva “personal” de Ortega y Marías, Madrid: Fundación Universitaria Española.
Ortega y Gasset J. (1906). La pedagogía del paisaje, t. 1, s. 53–57.
Ortega y Gasset J. (1907). Sobre los estudios clásicos, t. 1, s. 63–67.
Ortega y Gasset J. (1908). Asamblea para el progreso de las ciencias, t. 1, s. 99–110.
Ortega y Gasset J. (1910). La pedagogía social como programa “político”, t. 1, s. 503–521.
Ortega y Gasset J. (1911). Una respuesta a una pregunta, t. 1, s. 211–215.
Ortega y Gasset J. (1914). Meditaciones del “Quijote”, t. 1, s. 309–400.
Ortega y Gasset J. (1923a). El tema de nuestro “tiempo”, t. 1, s. 141 – 203.
Ortega y Gasset J. (1923b). Pedagogía y “anacronismo”, t. 1, s. 731–733.
Ortega y Gasset J. (1927). Espíritu de la “letra”, t. 3, s. 513–599.
Ortega y Gasset J. (1930a). Misión de la “Universidad”, t. 4, s. 311–353.
Ortega y Gasset J. (1930b). Rebelión de las “masas”, t. 4, s. 3–310.
Ortega y Gasset J. (1933). Sobre el estudiar y el estudiante, t. 4, s. 545–554.
Ortega y Gasset J. (1940). Ideas y Creencias, t. 5, s. 463–474.
Ortega y Gasset J. (1958). Obras completas, t. 1–6, Madrid: Revista de Occidente.
Polit K. (2005). Kryzys cywilizacji Zachodu w myśli José Ortegi y Gasseta, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Sánchez Cámara I. (1986). La teoría de la minoría selecta en el pensamiento de Ortega y Gasset, Madrid: Tecnos.
San Martín J. (2005). Ortega en circunstancia, Madrid: Biblioteca Nueva; Fundación José Ortega y Gasset.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Jarosław Charchuła
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 280
Liczba cytowań: 0