Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Uzdrawianie obecności w arteterapii
  • Strona domowa
  • /
  • Uzdrawianie obecności w arteterapii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 4 (2021): Art Therapy and Creative Social Rehabilitation /
  4. Artykuły i Rozprawy

Uzdrawianie obecności w arteterapii

Autor

  • Jolanta Gisman-Stoch Uniwersytet Śląski w Katowicach https://orcid.org/0000-0001-6571-0933

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.4.006

Słowa kluczowe

arteterapia, zdrowie, homeostaza, sztuka, poruszająca obecność

Abstrakt

Praktyka w obszarze arteterapii wymaga namysłu nad jej fundamentami: rozumieniem zdrowia oraz rozumieniem sztuki, które uzasadnia jej miejsce w podejmowanych procesach terapeutycznych. Pojęcie zdrowia obecnie podlega dyskusji, a pojęcie sztuki jest z natury otwarte. W każdych działaniach terapeutycznych rozumianych jako towarzyszenie w procesie zdrowienia obowiązuje zasada: primum non nocere. Bezrefleksyjne angażowanie sztuki w działania terapeutyczne jest potencjalnie szkodliwe. Rozumiem zdrowie jako dynamiczny stan równowagi, który zawdzięczamy żywotności procesów homeostazy i allostazy, a zdrowienie jako skuteczny wysiłek podejmowany przez organizm w celu zarządzania tymi procesami. Zdrowie jest zarówno byciem w dobrej formie, jak i zdolnością dążenia do dobrej formy. Żywotność i efektywność procesów homeostazy łączę z ludzką zdolnością do bycia obecnym. Podobnie sztukę rozumiem jako specyficzne ludzkie doświadczenie trudnego, często bolesnego procesu dążenia do dobrej formy, jak i samą formę, którą za Robertem Plantem Armstrongiem (1971) nazywam „poruszającą obecnością”. Twórcze procesy ekspresyjne, w wyniku których takie formy powstają, widzę jako kierowane potrzebą adaptacji i transcendencji, a obecność jako warunek, który pozwala nam bezpośrednio spotkać zarówno to, co tożsame, jak i inne. Poświecenie równej uwagi procesowi i formie uważam za kluczowe w arteterapii.

Bibliografia

Armstrong R.P. (1971). The Affecting Presence: An Essay in Humanistic Anthropology, Chicago (IL): University of Illinois Press.

Armstrong R.P. (1981). The Powers of the Presence: Consciousness, Myth and Affecting Presence, Philadelphia (PA): University of Pennsylvania Press.

Bircher J. (2005). “Scientific Contribution: Towards a Dynamic Definition of Health and Disease,” Medicine, Health Care and Philosophy, vol. 8, no. 3, pp. 335–341.

Deway J. (1975). Sztuka jako doświadczenie, trans. A. Potocki, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Gadamer H.-G. (1998). The Enigma of Health, Stanford (CA): Stanford University Press.

Gisman-Stoch J. (2019). “My Birth Will Be Tomorrow: Being Present in the Transitional Space Between the Old and the New – a Voice from Poland,” [in:] R. Hugham, S. Pitruzzella, S. Scoble, H. Wengrower (eds.), Traditions in Transition in the Arts Therapies, Plymouth: University of Plymouth Press, pp. 20–43.

Harré R. (1983). Personal Being: A Theory for Individual Psychology, Oxford: Basil Blackwell.

Hyde L. (2006). The Gift: How the Creative Spirit Transforms the World, Edinburgh: Canongate Books.

Langer S.K. (1957). Philosophy in a New Key: Study in the Symbolism of Reason, Rite, and Art, Cambridge (AM): Harvard University Press.

Korniłowicz K. (1930). “Pomoc w tworzeniu jako zadanie pracy kulturalnej,” [in:] K. Korniłowicz (ed.), Zagadnienia oświaty dorosłych. Dwie konferencje, Warszawa: Wydawnictwo Federacji Oświatowej Organizacyj Społecznych, pp. 64–83.

Pawłowski A. (1966). “Koncepcja pola energetycznego,” [in:] A. Pawłowski, Forma naturalnie ukształtowana, Pieskowa Skała: Muzeum w Pieskowej Skale.

Polanyi M. (1966). The Tacit Dimension, Garden City (NY): Doubleday.

Ross M. (2011). Cultivating the Arts in Education and Therapy, London: Routledge.

Shapiro B. (1985). “All I Have is the Pain: Art Therapy in an Inpatient Chronic Pain Relief,” American Journal of Art Therapy, vol. 24, no. 2, pp. 44–48.

Stróżewski W. (1983). Dialektyka twórczości, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Sterling P., Eyer J. (1988). “Allostasis: A New Paradigm to Explain Arousal Pathology,” [in:] S. Fisher, J. Reason (eds.), Handbook of Life Stress, Cognition and Health, New York: John Wiley & Sons, pp. 629–649.

Tatarkiewicz W. (1988). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Witkiewicz S.I. (2002). Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcie istnienia i inne pisma filozoficzne (1902–1932), Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Internet sources:

Boorse Ch. (1997). “A Rebuttal on Health,” [in:] J.M. Humber, R.F. Almeder (eds.), What is Disease? Biomedical Ethics Reviews, Totowa (NJ): Humana Press, p. 1–134, https://doi.org/10.1007/978-1-59259-451-1_1 [access: 5.09.2021].

Eisner E.W. (2002). “What Can Education Learn From the Arts About the Practice of Education?” https://infed.org/mobi/what-can-education-learn-from-the-arts-about-the-practice-of-education/ [access: 5.09.2021].

Galderisi S., Heinz A., Kastrup M., Beezhold J., Sartorius N. (2017). “Propozycja nowej definicji zdrowia psychicznego,” Psychiatria Polska, vol. 51, no. 3, pp. 407–411, http://psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_3_2017/407Galderisi_PsychiatrPol2017v51i3.pdf [access: 5.09.2021].

Lehman B.J., David D.M., Gruber J.A. (2017). “Rethinking the Biopsychosocial Model of Health: Understanding Health as a Dynamic System,” Social and Personality Psychology Compass, 11:e12328, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/spc3.12328 [access: 5.09.2021].

Saracci R. (1997). “The World Health Organization Needs to Reconsider Its Definition of Health,” The BMJ, May 10, 314(7091), pp. 1409–1410, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9161320/ [access: 5.09.2021].

World Health Organization (2004). Promoting Mental Health: Concepts, Emerging Evidence, Practice (Summary Report), Geneva: World Health Organization.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2021-12-29 — zaktualizowane 2021-12-29

Jak cytować

1.
GISMAN-STOCH, Jolanta. Uzdrawianie obecności w arteterapii. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 29 grudzień 2021, T. 24, nr 4, s. 117–129. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.4.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 4 (2021): Art Therapy and Creative Social Rehabilitation

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Jolanta Gisman-Stoch

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 422
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

arteterapia, zdrowie, homeostaza, sztuka, poruszająca obecność
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa