Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Twórcza resocjalizacja: Zarys problemu
  • Strona domowa
  • /
  • Twórcza resocjalizacja: Zarys problemu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 4 (2021): Art Therapy and Creative Social Rehabilitation /
  4. Artykuły i Rozprawy

Twórcza resocjalizacja

Zarys problemu

Autor

  • Marek Konopczyński University of Białystok https://orcid.org/0000-0003-4483-9361

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.4.002

Słowa kluczowe

twórcza resocjalizacja, pedagogika resocjalizacji społecznej, tożsamość, potencjały, proces resocjalizacji społecznej, twórczość, struktury poznawcze i twórcze

Abstrakt

Artykuł stanowi zarys podstaw autorskiej koncepcji twórczej resocjalizacji społecznej jako alternatywnej perspektywy poznawczej w obszarze nauk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem nauk pedagogicznych. Jego celem jest ukazanie różnic między klasycznie rozumianą pedagogiką resocjalizacyjną a twórczą resocjalizacją społeczną w wymiarze teoretycznym i metodologicznym, jak i metodycznym. Tekst w możliwie zwięzły sposób wskazuje podobieństwa i różnice pomiędzy tradycyjnie postrzeganym i realizowanym procesem resocjalizacji, traktowanym jako korekta, psychokorekta i socjokorekta, a procesem resocjalizacji rozumianym jako zmiana tożsamości poprzez rozwój potencjałów osobowych i społecznych jednostek nieprzystosowanych.

Bibliografia

Czapów C. (1978). Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Czapów C., Jedlewski S. (1971). Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Goodman N. (2001). Wstęp do socjologii, trans. J. Polak, J. Ruszkowski, U. Zielińska, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Góralski A. (1998). Wzorce twórczości. Eseje filozoficzne i pedagogiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”; Polskie Towarzystwo Uniwersalizmu.

Konopczyński M. (2006). Metody twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; „Pedagogium”.

Konopczyński M. (2014). Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych.

Konopnicki J. (1972). Niedostosowanie społeczne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kosyrz Z. (2005). Osobowość wychowawcy. Być wychowawcą w zmiennych i dynamicznych warunkach życia społecznego, Warszawa: „Pedagogium” – Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej.

Nęcka E. (2005). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Popek S. (2003). Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Pospiszyl K. (1998). Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Pytka L. (1986). Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Urban B. (red.) (2004). Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. krypt dla studentów pedagogiki resocjalizacyjnej, Mysłowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach.

Zacharuk T. (1991). Udział i powiązania czynników biopsychicznych, socjokulturowych i sytuacyjnych w genezie nieprzystosowania społecznego uczniów, Warszawa: Wyższa Szkoła Psychologii Społecznej (doctoral dissertation).

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2021-12-29 — zaktualizowane 2021-12-29

Jak cytować

1.
KONOPCZYŃSKI, Marek. Twórcza resocjalizacja: Zarys problemu. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 29 grudzień 2021, T. 24, nr 4, s. 51–67. [udostępniono 12.12.2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.4.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 4 (2021): Art Therapy and Creative Social Rehabilitation

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Marek Konopczyński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 626
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

twórcza resocjalizacja, pedagogika resocjalizacji społecznej, tożsamość, potencjały, proces resocjalizacji społecznej, twórczość, struktury poznawcze i twórcze
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa