Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Platon i Arystoteles. : Relacja mistrz – uczeń we wczesnej Akademii
  • Strona domowa
  • /
  • Platon i Arystoteles. : Relacja mistrz – uczeń we wczesnej Akademii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji /
  4. Artykuły i Rozprawy

Platon i Arystoteles.

Relacja mistrz – uczeń we wczesnej Akademii

Autor

  • Przemysław Zbigniew Paczkowski Uniwersytet Rzeszowski. Kolegium Nauk Humanistycznych. Instytut Filozofii https://orcid.org/0000-0001-7493-4154

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.001

Słowa kluczowe

Akademia, Platon, Arystoteles, mistrz, edukacja filozoficzna, Akademia, Platon, Arystoteles, mistrz, edukacja filozoficzna

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza relacji mistrz – uczeń na przykładzie stosunku, jaki łączył Platona, założyciela Akademii, z Arystotelesem, jej najwybitniejszym wychowankiem. Stagirytę postrzega się zazwyczaj jako odstępcę od platonizmu. Jest to uzasadnione tylko wtedy, kiedy relację mistrz – uczeń postrzega się w paradygmacie szkolnym. Na podstawie analizy zachowanych świadectw oraz dyskusji, jaka toczy się wśród współczesnych badaczy na temat wczesnej Akademii, wysuwam w artykule twierdzenie, że Platon stworzył nowy model współpracy z uczniami, który określiłem jako „naukowy”. Charakteryzują go: brak ortodoksyjnej doktryny we wczesnej Akademii, otwarte dyskusje mistrza z uczniami nad założeniami i aporiami nauki o Ideach, absolutna swoboda akademików w prowadzeniu samodzielnych badań, ich intelektualna niezależność, prowadząca nawet do odrzucenia nauk mistrza. W wypadku Arystotelesa poskutkowało to nie tylko sformułowaniem oryginalnych koncepcji w ramach fizyki, metafizyki, polityki i etyki, ale także innym modelem pracy naukowej i praktyki pedagogicznej, jakie zastosował w swojej własnej szkole. Mimo to wysuwam wniosek, że Stagirytę należy określać jako prawdziwego platonika – wiernego ucznia i najwybitniejszego kontynuatora nauk mistrza. Arystoteles pozostał bowiem wierny najistotniejszemu przesłaniu Platona: że filozoficzny model życia – bios theoretikos – stanowi powołanie człowieka.

Biogram autora

Przemysław Zbigniew Paczkowski - Uniwersytet Rzeszowski. Kolegium Nauk Humanistycznych. Instytut Filozofii

kolokwium habilitacyjne: 11.2005 r., Wydział Filozofii UAM Poznań

kierownik Zakładu Historii Filozofii w Instytucie Filozofii UR (od. 2006 r.)

w latach 2012-2019 dyrektor Instytutu Filozofii UR

Bibliografia

Arystofanes (1963). Chmury, przeł. A. Sandauer, Warszawa: Czytelnik.

Arystoteles (1990). Dzieła wszystkie, t. 1, przeł. K. Leśniak, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Arystoteles (1990). Dzieła wszystkie, t. 2, przeł. K. Leśniak, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Arystoteles (1996). Dzieła wszystkie, t. 5, przeł. D. Gromska, L. Regner, W. Wróblewski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Berti E. (2016). Profil Arystotelesa, przeł. M.A. Wesoły, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Bloch H. (1940). Historical Literature of the Fourth Century B.C., „Harvard Studies in Classical Philology”, suppl. 1, s. 303–376.

Cherniss H. (1945). The Riddle of the Early Academy, Berkeley (CA): University of California Press.

Diogenes Laertios (1988). Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przeł. I. Krońska, K. Leśniak, W. Olszewski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Düring I. (1950). Notes on the History of the Transmission of Aristotle’s Writings, „Göteborgs Högskolas Årsskrift”, t. 56, s. 37–70.

Gerson L.P. (2005). Aristotle and Other Platonists, Ithaca (NY): Cornell University Press.

Jackson H. (1920). Aristotle’s Lecture-Room and Classes, „Journal of Philology”, t. 35, s. 191–200.

Jaeger W. (1948). Aristotle: Fundamentals of the History of His Development, Oxford: Oxford University Press.

Kahn Ch.H. (2018). Platon i dialog sokratyczny, przeł. M. Filipczuk, Warszawa: Fundacja Świętego Mikołaja; Redakcja „Teologii Politycznej”.

Lynch J.P. (1972). Aristotle’s School: A Study of Greek Educational Institution, Berkeley (CA): University of California Press.

Morrison D.R. (1994). Xenophon’s Socrates as Teacher, [w:] The Socratic Movement, red. P. Vander Waerdt, Ithaca (NY)–London: Cornell University Press, s. 181–208.

Nock A.D. (1933). Conversion, Oxford: Oxford University Press.

Paczkowski P. (2009). Czego nie wiemy o Akademii Platona, [w:] Philosophiae Itinera. Studia i rozprawy ofiarowane Janinie Gajdzie-Krynickiej, red. J. Jaskóła, A. Olejarczyk, A. Pacewicz, Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, s. 355–363.

Platon (1987). Listy, przeł. M. Maykowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Platon (1990). Państwo, przeł. W. Witwicki, Warszawa: Wydawnictwo Akme.

Platon (1999). Dialogi, t. 1–2, przeł. W. Witwicki, Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Reale G. (1996). Historia filozofii starożytnej, t. 2: Platon i Arystoteles, przeł. E.I. Zieliński, Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL.

Reale G. (1999). Historia filozofii starożytnej, t. 3: Systemy epoki hellenistycznej, przeł. E.I. Zieliński, Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL.

Saffrey H.D. (1968). Ageōmetrētos mēdeis eisitō. Une inscription légendaire, „Revue des études grecques”, t. 81, s. 67–87.

Skowroński L. (2014). Arystoteles o celu ludzkiego życia. Ku nowej interpretacji „Etyki nikomachejskiej”, Nowa Wieś nad Drwęcą: Wydawnictwo Rolewski.

Vinogradoff P. (1922). Outlines of Historical Jurisprudence, t. 2, Oxford: Oxford University Press, s. 119–127.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2021-11-29 — zaktualizowane 2021-11-29

Jak cytować

1.
PACZKOWSKI, Przemysław Zbigniew. Platon i Arystoteles. : Relacja mistrz – uczeń we wczesnej Akademii. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 29 listopad 2021, T. 24, nr 3, s. 17–33. [udostępniono 14.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.3.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 854
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Akademia, Platon, Arystoteles, mistrz, edukacja filozoficzna, Akademia, Platon, Arystoteles, mistrz, edukacja filozoficzna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa