About the textbook History and the Present in the light of didactics by Józef Półturzycki
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2022.005Keywords
textbook, teaching, “History and the Present”, Józef PółturzyckiAbstract
The following article presents the legal and social events accompanying the introduction of the subject “History and the Present” to Polish secondary schools. I have evaluated the first textbook for this subject by prof. Wojciech Roszkowski. This evaluation was carried out from the technical and editorial, methodological, and content perspective, referring to the teacher’s workshop, which Professor Józef Półturzycki devoted a lot of attention to in his academic publications. One conclusion emerges from the analysis carried out: this textbook should never reach students. It is written in stigmatizing, excluding, aggressive, and scornful language.
References
Frąckowiak A., Gromadzka M., Półturzycki J. (2019), Samokształcenie w edukacji całożyciowej, ITE, Radom.
Jastrzębski W., Ziółkowski P. (2021), Wychowanie patriotyczne. Przeszłość i teraźniejszość, WSG, Bydgoszcz.
Maresz T. (2004), Wpływ tekstów źródłowych na rozwój myślenia historycznego uczniów, Akademia Bydgoska, Bydgoszcz.
Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A. (1994), Dydaktyka historii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Półturzycki J. (1966), O technice uczenia się dorosłych, PZWS, Warszawa.
Półturzycki J. (1985), Lekcja w szkole współczesnej, WSiP, Warszawa.
Półturzycki J. (1997), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Półturzycki J. (1997), Dydaktyka dorosłych, WSiP, Warszawa.
Półturzycki J. (1997), Klęska Grunwaldu na lekcji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Półturzycki J. (2001), Jak studiować zaocznie. Poradnik metodyczny, Novum, Płock.
Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Novum, Płock.
Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, ITE, Radom.
Półturzycki J., Wesołowska E.A. (1987), Nie tylko szkoła, WSiP, Warszawa.
Rulka J. (2003), Współczesne problemy edukacji historycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Śliwerski B. (2015), Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji, Impuls, Kraków.
Zielecki A. (2007), Wprowadzenie do dydaktyki historii, Avalon, Kraków.
Ziółkowski P. (2015), Teoretyczne podstawy kształcenia, WSG, Bydgoszcz.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 609).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 326
Number of citations: 0