O podręczniku Historia i teraźniejszość w świetle dydaktyki Józefa Półturzyckiego
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2022.005Schlagworte
podręcznik, dydaktyka, „historia i teraźniejszość”, Józef PółturzyckiAbstract
W poniższym artykule przedstawiłem wydarzenia prawne i społeczne towarzyszące wprowadzeniu przedmiotu „historia i teraźniejszość” do polskich szkół ponadpodstawowych. Dokonałem oceny pierwszego podręcznika do tego przedmiotu autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego przez pryzmat techniczno-redaktorski, metodyczny i merytoryczny, odwołując się do warsztatu pracy nauczyciela, któremu tyle uwagi w swoich publikacjach naukowych poświęcił Profesor Józef Półturzycki. Z przeprowadzonej analizy wypływa wniosek: podręcznik ten nigdy nie powinien trafić do uczniów. Jest on napisany językiem piętnującym, wykluczającym, agresywnym i pogardliwym.
Literaturhinweise
Frąckowiak A., Gromadzka M., Półturzycki J. (2019), Samokształcenie w edukacji całożyciowej, ITE, Radom.
Jastrzębski W., Ziółkowski P. (2021), Wychowanie patriotyczne. Przeszłość i teraźniejszość, WSG, Bydgoszcz.
Maresz T. (2004), Wpływ tekstów źródłowych na rozwój myślenia historycznego uczniów, Akademia Bydgoska, Bydgoszcz.
Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A. (1994), Dydaktyka historii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Półturzycki J. (1966), O technice uczenia się dorosłych, PZWS, Warszawa.
Półturzycki J. (1985), Lekcja w szkole współczesnej, WSiP, Warszawa.
Półturzycki J. (1997), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Półturzycki J. (1997), Dydaktyka dorosłych, WSiP, Warszawa.
Półturzycki J. (1997), Klęska Grunwaldu na lekcji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Półturzycki J. (2001), Jak studiować zaocznie. Poradnik metodyczny, Novum, Płock.
Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Novum, Płock.
Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, ITE, Radom.
Półturzycki J., Wesołowska E.A. (1987), Nie tylko szkoła, WSiP, Warszawa.
Rulka J. (2003), Współczesne problemy edukacji historycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Śliwerski B. (2015), Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji, Impuls, Kraków.
Zielecki A. (2007), Wprowadzenie do dydaktyki historii, Avalon, Kraków.
Ziółkowski P. (2015), Teoretyczne podstawy kształcenia, WSG, Bydgoszcz.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 609).
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 326
Number of citations: 0