Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

About the textbook History and the Present in the light of didactics by Józef Półturzycki
  • Home
  • /
  • About the textbook History and the Present in the light of didactics by Józef Półturzycki
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 29 (2022) /
  4. II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

About the textbook History and the Present in the light of didactics by Józef Półturzycki

Authors

  • Przemysław Ziółkowski Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy https://orcid.org/0000-0003-0183-7921

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2022.005

Keywords

textbook, teaching, “History and the Present”, Józef Półturzycki

Abstract

The following article presents the legal and social events accompanying the introduction of the subject “History and the Present” to Polish secondary schools. I have evaluated the first textbook for this subject by prof. Wojciech Roszkowski. This evaluation was carried out from the technical and editorial, methodological, and content perspective, referring to the teacher’s workshop, which Professor Józef Półturzycki devoted a lot of attention to in his academic publications. One conclusion emerges from the analysis carried out: this textbook should never reach students. It is written in stigmatizing, excluding, aggressive, and scornful language.

References

Frąckowiak A., Gromadzka M., Półturzycki J. (2019), Samokształcenie w edukacji całożyciowej, ITE, Radom.

Jastrzębski W., Ziółkowski P. (2021), Wychowanie patriotyczne. Przeszłość i teraźniejszość, WSG, Bydgoszcz.

Maresz T. (2004), Wpływ tekstów źródłowych na rozwój myślenia historycznego uczniów, Akademia Bydgoska, Bydgoszcz.

Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A. (1994), Dydaktyka historii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Półturzycki J. (1966), O technice uczenia się dorosłych, PZWS, Warszawa.

Półturzycki J. (1985), Lekcja w szkole współczesnej, WSiP, Warszawa.

Półturzycki J. (1997), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Półturzycki J. (1997), Dydaktyka dorosłych, WSiP, Warszawa.

Półturzycki J. (1997), Klęska Grunwaldu na lekcji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Półturzycki J. (2001), Jak studiować zaocznie. Poradnik metodyczny, Novum, Płock.

Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Novum, Płock.

Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, ITE, Radom.

Półturzycki J., Wesołowska E.A. (1987), Nie tylko szkoła, WSiP, Warszawa.

Rulka J. (2003), Współczesne problemy edukacji historycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Śliwerski B. (2015), Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji, Impuls, Kraków.

Zielecki A. (2007), Wprowadzenie do dydaktyki historii, Avalon, Kraków.

Ziółkowski P. (2015), Teoretyczne podstawy kształcenia, WSG, Bydgoszcz.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).

Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 609).

AY

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2023-01-25

How to Cite

1.
ZIÓŁKOWSKI, Przemysław. About the textbook History and the Present in the light of didactics by Józef Półturzycki. AY. Online. 25 January 2023. Vol. 29, pp. 63-85. [Accessed 28 December 2025]. DOI 10.12775/RA.2022.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 29 (2022)

Section

II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 437
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

textbook, teaching, “History and the Present”, Józef Półturzycki
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop