Gender-Specific Teacher Expectations and Stereotypes Observed in Interactions with Students
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2021.009Słowa kluczowe
gender stereotyping, teachers, socialisation, masculinity, femininityAbstrakt
This article is a report from research on gender stereotyping of students by teachers. The aim of the study was to verify whether teachers show a tendency to stereotype students by gender in their work. School, or specifically teacher-student interactions, was chosen as the research area because it constitutes a critical and powerful socialising agenda that provides a permanent social and physical context for children’s activities and identity formation. To analyse this phenomenon, a survey was conducted on 133 primary school teachers in Poland. The study shows that teacher gender-specific expectations affect both boys and girls in the school environment; however, their distribution is not even across all studied areas of interaction. The studied tendency was found to be relatively low for questions about gender role expectations towards children. However, an opposite trend was discovered with regard to the frequency and type of teachers’ interactions with girls and boys.
Bibliografia
Ahslund, I., & Boström, L. (2018). Teachers’ Perceptions of Gender Differences – What About Boys and Girls in the Classroom? International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 17(4), 28–44, doi: 10.1177/0829573514521992.
Barnes, D. (1998). Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia [Teacher and Students. From Communication to Education]. Warszawa: WSIP.
Bian, L., & Leslie, S., & Cimpian A. (2017). Gender Stereotypes About Intellectual Ability Emerge Early and Influence Children’s Interests. Science, 355(6323), 389–391, doi: 10.1126/science.aah6524.
Chmura-Rutkowska, I., & Mazurek, M. (2018). (Nie) widzialne różnice. Gender [Invisible Differences. Gender]. In: K. Szafraniec (Ed.), Młodzi 2018. Cywilizacyjne wyzwania. Edukacyjne konieczności [Youth 2018. Civilizational Challenges. Educational Necessities], (p.129-143).Warszawa: A PROPOS Serwis Wydawniczy Anna Sikorska-Michalak.
Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychospołeczne [Sex Education in Contemporary Society. Pedagogical and Psychosocial Contexts]. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Chomczyńska-Rubacha, M. (2004). Nauczycielskie i uczniowskie przekazy socjalizacyjne związane z płcią [Teacher and Student Gender-Related Socialisation Messages]. In: M. Chomczyńska-Rubacha (Ed.), Płeć i rodzaj w edukacji [Gender and Type in Education], (p. 53-63). Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna.
Chomczyńska-Rubacha, M. (2004). Wpływ działań edukacyjnych na postrzeganie stereotypów płciowych [The Impact of Educational Activities on Perceptions of Gender Stereotypes]. In: M. Chomczyńska-Rubacha (Ed.), Role płciowe. Kultura i edukacja [Gender Roles. Culture and Education], (pp.111-119). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej.
Chomczyńska-Rubacha, M., & Rubacha, K. (2007). Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej [The Cultural Gender of Teachers. Functioning in a Professional Role]. Kraków: Oficyna Wydawnicza ‘Impuls’.
Denessen, E., Vos, N., Hasselman, F., & Louws, M. (2015). The Relationship Between Primary School Teacher and Student Attitudes Towards Science and Technology. Education Research International, 1–7, 534690, doi: 10.1155/2015/534690.
Eliasson, N., Sørensen, H., & Karlsson, K.G. (2016). Teacher-Student Interaction in Contemporary Science Classrooms: Is Participation Still a Question of Gender? International Journal of Science Education, 38(10), 1655–1672, doi: 10.1080/09500693.2016.1213457.
Falkiewicz-Szult, M. (2007). Przemoc symboliczna w przedszkolu [Symbolic Violence in Kindergarten]. Kraków: Oficyna Wydawnicza ‘Impuls’.
Francis, B. (2010). Gender, Toys and Learning. Oxford Review of Education, 36(3), 325–344, doi: 10.1080/03054981003732278.
Górnikowska-Zwolak, M. ( 2004). Nauczycielskie koncepcje ról społecznych kobiety i mężczyzny – czynnik wzmacniający czy osłabiający szanse rozwojowe dziewcząt i chłopców? [Teachers’ Conceptions of the Social Roles of Women and Men – a Factor that Strengthens or Weakens Developmental Opportunities for Girls and Boys?]. In: M. Chomczyńska-Rubacha (Ed.), Płeć i rodzaj w edukacji [Gender and Type in Education], (pp. 85-103). Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna.
Hardardottir, G.A., & Petursdottir, G.M. (2014). Gendering in One Icelandic Pre-School. Nordisk barnehageforskning, 9, 1–14, doi: 10.7577/nbf.681.
Børve, H.E, & Børve, E., (2017). Rooms With Gender: Physical Environment and Play Culture in Kindergarten. Early Child Development and Care, 187, 1069–1081, doi: 10.1080/03004430.2016.1223072.
Hopland, A.O., & Nyhus, O.H. (2016). Learning Environment and Student Effort. International Journal of Educational Management, 30, 271–286, doi: 10.1108/IJEM–05–2014–0070.
Kaplan, A.G., & Sedney, M.A. (1980). Psychology and Sex Roles. An Androgynous Perspectives. Boston – Toronto.
Kopciewicz, L. (2004). Schematy rodzaju (gender) w pracy pedagogicznej nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej [Gender Patterns in the Pedagogical Work of Early Child hood Education Teachers]. In: M. Chomczyńska-Rubacha (Ed.), Płeć i rodzaj w edukacji [Gender and Type in Education], (pp. 75–84). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Kopciewicz, L. (2009). Wczesna edukacja i płeć kulturowa [Early Childhood Education and Gender]. In: D. Klus-Stańska, & M. Szczepska-Pustkowska (Eds.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania [Early School Pedagogy – Discourses, Problems, Solutions], (pp. 291–311).Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kopciewicz, L. (2009). Edukacja jako praktyka dominacji. Udział szkoły w wytwarzaniu kapitałów rodzajowych uczennic i uczniów [Education As a Practice of Domination. School’s Contribution to the Generation of Students’ Generic Capitals]. In: L. Kopciewicz, & E. Zierkiewicz (Eds.), Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji [The End of the Myth of Innocence? Gender and Sexuality in Socialisation and Education], (pp. 293–295).Warszawa: Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Logue, M. E., & Harvey, H. (2009). Pre-School Teachers’ Views of Active Play. Journal of Research in Childhood Education, 24, 32-49, doi: 10.1080/02568540903439375.
Mackie, D.M., Hamilton, D.L., Susskind, J., & Rosselli, F. (1999). Społeczno–psychologiczne podstawy powstawania stereotypów [Social-Psychological Bases of Stereotypes Formation]. In: C.N. Macrae, Ch. Stangor, & M. Hewstone (Eds), Stereotypy i uprzedzenia [Stereotypes and Prejudices], (pp. 44–45). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Mazurkiewicz, G. (2006). Kształcenie chłopców i dziewcząt. Naturalny porządek, nierówność czy dyskryminacja? [Educating Boys and Girls. Natural Order, Inequality or Discrimination?]. Kraków: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Meighan, R. (1993). Socjologia edukacji [Sociology of Education]. Toruń: Edytor.
Muntoni, F., & Retelsdorf, J. (2018). Gender-Specific Teacher Expectations in Reading: The Role of Teachers’ Gender Stereotypes. Contemporary Educational Psychology, 54, 212–220, doi: 10.1016/j.cedpsych.2018.06.012.
Muszyńska, E. (2000). Wychowanie i edukacja a płeć [Upbringing and Education and Gender]. Studia Edukacyjne, 5, pp. 93–109.
Muszyńska, E. (2004). Warunki edukacji szkolnej dziewcząt i chłopców: różnice, ich przyczyny i skutki [Schooling Conditions of Girls and Boys: Differences, Their Causes and Effects]. In: M. Chomczyńska-Rubacha (Ed.), Płeć i rodzaj w edukacji [Gender and Type in Education], (pp. 46–47). Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna.
Pankowska, D. (2005). Wychowanie a role płciowe [Upbringing and Gender Roles]. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Patrick, H., Kaplan, A., & Ryan, A.M. (2011). Positive Classroom Motivational Environments: Convergence Between Mastery Goal Structure and Classroom Social Climate. Journal of Educational Psychology, 103, 367-382, doi: 10.1037/a0023311.
Perander, K., Londen, M., & Holm, G. (2019). Anxious Girls and Laid-Back Boys: Teachers’ and Study Counselors’ Gendered Perceptions of Students. Cambridge Journal of Education, 50, 185–199, doi: 10.1080/0305764X.2019.1653825.
Pesu, L., Viljaranta, J., & Aunola, K. (2016). The Role of Parents’ and Teachers’ Beliefs in Children’s Self-Concept Development. Journal of Applied Developmental Psychology, 44, 63–71, doi: 10.1016/j.appdev.2016.03.001.
Skelton, C. (2010). Gender and Achievement: Are Girls the Success Stories of Restructured Education Systems? Educational Review, 62, 131–142, doi:10.1080/00131910903469536.
Stoet, G., & Geary, D. C. (2018). The Gender-Equality Paradox in Science, Technology, Engineering, and Mathematics Education. Psychological Science, 29, 581–593, doi:10.1177/0956797617741719.
Strykowska, M. (1991). Tożsamość płciowa kobiet a ich funkcjonowanie zawodowe [Women’s Gender Identity and Their Occupational Functioning]. Przegląd Psychologiczny, 1, 123–134.
Szczepanik, R. (2004). Nauczyciele wobec zachowań szkolnych uczniów i uczennic starszych klas szkoły podstawowej [Teachers Towards School Behaviour of Male and Female Pupils in the Older Grades of Primary School]. In: M. Chomczyńska-Rubacha (Ed.), Płeć i rodzaj w edukacji [Gender and Type in Education], (p. 93-109). Łódź: WSHE.
Trusz, S. (2015). Kulturowa transmisja stereotypu płci. Co sprawia, że mężczyźni studiują na kierunkach ścisłych lub technicznych, a kobiety na kierunkach humanistycznych lub społecznych? [The Cultural Transmission of Gender Stereotype. What Makes Men Major in Science or Technology and Women Major in Humanities or Social Sciences?]. Labor et Educatio, 3, 266-268.
Ustawa Prawo Oświatowe (2016). Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe [Act of 14 December 2016, the Law on School Education]. Retrieved 05 February 2019 from http://isap.sejm.gov.pl/.
Wolter, I., Braun, E., & Hannover, B. (2015). Reading is for Girls!? The Negative Impact of Pre-school Teachers’ Traditional Gender Role Attitudes on Boys’ Reading Related Motivation and Skills. Frontiers in Psychology, 6, 1-10, doi:10.3389/fpsyg.2015.01267.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1307
Liczba cytowań: 0