Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Expectations and Self-Care of Family Members in Palliative Care. The Analysis of Needs and Workshop Plan
  • Strona domowa
  • /
  • Expectations and Self-Care of Family Members in Palliative Care. The Analysis of Needs and Workshop Plan
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 29 (2019) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Expectations and Self-Care of Family Members in Palliative Care. The Analysis of Needs and Workshop Plan

Autor

  • Małgorzata Fopka-Kowalczyk Nicolaus Copernicus University in Torun https://orcid.org/0000-0002-5785-6227
  • Małgorzata Krajnik Nicolaus Copernicus University in Torun https://orcid.org/0000-0001-9473-6163

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2019.018

Słowa kluczowe

caregivers, chronic disease, needs, expectations, self-care, curriculum of workshops

Abstrakt

The practice has shown that it is the most emotional and difficult situation when family members care for their beloved ones, who suffer from cancer, all the time and without rest.During care of their ill family members they have not only different emotional reactions, but they have special needs in the field of care and support as well. The purpose of this study was to analyze and describe family members’ needs and expectations during the process of care, and according to the analysis, to create a training course for family members who look after relatives with cancer. The study involved both qualitative descriptive methods based on face-to-face interview focused on self-care, needs, problems and support to family members as well as expectations addressed at hospice staff. Ten family members of patients who were under palliative care (hospitalized in palliative care in-patient department) were asked to give interviews in the field of their expectations, needs and difficulties as caregivers while caring about their beloved ones with cancer. The results have shown, that among caregivers, 90% reported the need for self-care in the field: being listened to, information, ability to deal with stress, communications skills. Only one person did not think about her/himself while looking after their beloved ones suffering from cancer. All of the 90% family members needed: information about the clinical situation of their beloved ones with cancer, conversations about their experience while caring, and information on what they can do better for their relatives. Overall, caregivers preferred to receive knowledge and information about diet, physical and emotional self-care, communication with relatives about their illness, dying and death. According to that, the curriculum of workshops for family members was created including the course of communication, basic information about the illness and opportunities of care in terms of both physical and emotional health, interpersonal relations, and increasing the feeling of security as well. Conclusion of this study is that caregivers have their own needs and expectations while caring for their family members with cancer. The formal education for the family in the form of workshop may help them in both: caring for the patient and for themselves.

Bibliografia

Angrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Barbaro de, B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Springer PWN.

Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny podręcznik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Fopka-Kowalczyk, M. Poczucie straty po śmierci pacjenta wśród pracowników opieki paliatywnej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hejwosz, D.A. (2008). Przegląd wybranych programów edukacji pacjentów. In: M. Cylkowska-Nowak (ed.), Edukacja zdrowotna. Możliwości, problemy, ograniczenia. Poznań.

Heszen-Niejodek I. (2000). Radzenie sobie z chorobą – przegląd zagadnień. In: I. Heszen--Niejodek (ed.), Jak żyć z chorobą, a jak ją pokonać (pp. 13–33). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytet Śląski.

Jarosz, E., Wysocka, E. (2007). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Konecki, K. (2000). Studia z metodologii jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kowalczyk, M. (2010), Choroba jako cierpienie wszechogarniające. In: J. Binnebesel, A. Janowicz, P. Krakowiak, A. Paczkowska (eds.), Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej (pp. 38–46). Gdańsk: Wydawnictwo Fundacji Hospicyjnej.

Kowalczyk, M. (2012). Miłość i gniew. Koszty emocjonalne rodzin w kontekście opieki nad bliskim chorym. Medycyna Paliatywna w Praktyce, 6(1), pp. 23–27. https://journals.viamedica.pl/palliative_medicine_in_practice/article/view/28513

Kowalik, S. (2005). Użyteczność kategorii „troska” i „samotroska” w pracy socjalnej. In: B. Kromolicka (ed.), Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych (pp. 65–77). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Koźmińska-Kiniorska, J. (2005). Pomilczeć nienatrętnie wymownym milczeniem. In: D. Krzemionka-Brózda, K. Mariańczyk, L. Świeboda – Toborek (eds.), Siły, które pokonają raka (pp. 91–104). Kielce: Wydawnictwo Charaktery.

Kustra, Cz., Kowalczyk, M. (2011). Samotroska – cel oddziaływań andragogicznych. Rocznik Andragogiczny, pp. 122–130. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-af433052-5e9e-4d55-b505-7934e6111a75.

Łaniec, J.D. (1999). Elementy statystyki dla pedagogów. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Łuczak, J. (2003). Cierpienie. Charakterystyka. Rozpoznawanie. Wspomaganie cierpiących. Powinności leczących. Jak skutecznie pomagać cierpiącym chorym? Holistyczna opieka paliatywna w zaawansowanej fazie choroby nowotworowej. Materiały wykorzystane podczas kursu w ośrodku Caritas Diecezji Płockiej w Popowie k. Warszawy. Tarnów: Wydawnictwo BIBLOS.

Miles, M.B., Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Ogryzko-Wiewiórkowska, M. (2002). Umieranie i śmierć. Perspektywa socjomedyczna. In: W. Piątkowski, A. Titkow (eds.), W stronę socjologii zdrowia (pp. 94–115). Lublin: Wydawnictwo Naukowe UMCS.

Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Ratajska, A. (2008). Zmiana tożsamości pacjentów pod wpływem transplantacji serca. Niepublikowana praca doktorska. Bydgoszcz: UKW.

Rogiewicz, M., Paczkowska, A. (2010). Trudne sytuacje psychologiczne. In: P. Krakowiak, D. Krzyżanowski, A. Modlińska (eds.), Przewlekle chory w domu. Poradnik dla rodzin i opiekunów (pp. 273–287). Gdańsk: Biblioteka Fundacji Hospicyjnej.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Rubacha, K. (2008). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych. In: Z. Kwieciński, B. Śliwierski (eds.), Pedagogika T. 1. Podręcznik akademicki (pp. 34–58). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szczepaniak, L. (2003). Moralne problemy związane ze szpitalną opieką służby medycznej. Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów.

Skorny, Z. (1984). Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Trylińska – Tekielska, E. (2009). Komu jest potrzebny psycholog w hospicjum? In: K. Janowski, M. Arytmiak (eds.), Człowiek chory – aspekty biopsychospołeczne (pp. 11–23). Lublin: Wydawnictwo POLIHYMNIA.

Walden-Galuszko de, K. (1992). Wybrane zagadnienia psychoonkologii i psychotanatologii. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytet Gdański.

Walden-Gałuszko de, K. (2000). Problemy psychoonkologiczne rodziny. In: K. de Walden--Gałuszko (ed.), Psychoonkologia. Kraków: Wydawnictwo Biblioteka Psychiatrii Polskiej.

Walden – Gałuszko de, K. (2000). U kresu…Gdańsk: Wydawnictwo MakMed.

Walden-Gałuszko de, K. (2004). Psychospołeczne aspekty opieki paliatywnej. In: K. de Walden-Gałuszko (ed.), Podstawy opieki paliatywnej (pp. 164–194). Gdańsk: Wydawnictwo PZWL.

Wałęcka-Matyja, K. (2005). Zdrowa rodzina chorego. In: D. Krzemionka-Brózda, K. Mariańczyk, L. Świeboda-Toborek (eds.), Siły, które pokonają raka (pp. 85–90). Kielce: Wydawnictwo Charaktery.

Żechowska, B. (1985). Wybrane metodologiczne wzory badań empirycznych w pedagogice. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

http://pl.scribd.com/doc/19155299/Rozdzia-II [30.01.2011].

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-12-02

Jak cytować

1.
FOPKA-KOWALCZYK, Małgorzata & KRAJNIK, Małgorzata. Expectations and Self-Care of Family Members in Palliative Care. The Analysis of Needs and Workshop Plan. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 2 grudzień 2019, T. 2, nr 29, s. 91–110. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2019.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 29 (2019)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 693
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

caregivers, chronic disease, needs, expectations, self-care, curriculum of workshops
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa