Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz
  • Strona domowa
  • /
  • Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 25 (2017) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz

Autor

  • Hanna Solarczyk-Szwec Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Kinga Majchrzak Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Agata Szwech Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2017.028

Słowa kluczowe

Halina Semenowicz, starość, biograficzne uczenie się, teorie pomyslnego starzenia się, subiektywne miejsca pamięci

Abstrakt

The article presents the relationship between memory/remembering, Halina Semenowicz’s diaries, a biographical learning theory and psychological theories of successful aging. One of the areas of lifelong learning - time – has undergone a detailed analysis from the p of the past, present and future in the light of H. Semenowicz’s diaries. A frequency analysis (that has been carried out by using the Focusson qualitative data analysis program) gave the ability to generate a conceptual categories which were the scaffolding for the interpretation of the data collected in the H. Semenowicz’s diaries. The results of the research allow us to draw conclusions that H. Semenowicz’s readiness for continuous learning was the result of
a combination of positive psychophysical conditions and the philosophy of life, in which lifelong learning (understood widely as learning in the course of life, spontaneous, incidental, informal) had an important place. Thus, H. Semenowicz can be an example for others, how
to grow old successfully, actively, creatively, in the community with others.

Bibliografia

Assmann A. (2009). Przestrzenie pamięci. Formy i przemiany pamięci kulturowej. W: Saryusz-Wolska M. (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, Kraków.

Assmann J. (2003). Pamięć zbiorowa i tożsamość kulturowa. Borussia. Kultura. Historia. Literatura, nr 29.

Bauman Z. (2013). O pamięci raz jeszcze. http://socjoszpieg.blox.pl/2006/12/O-pamieci-raz-jeszcze.html, (dostęp: 25.02.2013).

Bauman Z. (1998). Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia. Warszawa.

Bron A. (2006). Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4.

Chabior A. (2000). Sytuacja rodzinna seniorów na przykładzie badań prowadzonych w województwie świętokrzyskim. W: Dzięgielewska M. (red.), Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych, Łódź.

Dubas E. (2012). Sztuka starzenia się – uczenie się w starości. Kontekst andragogiczny. W: Dubas E., Wąsiński A. (red.). Edukacyjna przestrzeń starości. Wybrane konteksty refleksji i badań, Katowice.

Dubas E. (1998). Biograficzność w oświacie dorosłych – wybrane stanowiska. Edukacja Dorosłych, nr 3.

Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011). Uczenie się z własnej biografii. T. 1, Łódź.

Dubas E., Świtalski W. (red.) (2012). Uczenie się z biografii innych. T. 3, Łódź.

Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.) (2014). Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty. Łódź.

Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.) (2015). Biografia i uczenie się. T. 4, Łódź.

Golka M. (2009). Pamięć społeczna i jej implanty. Warszawa.

Górny M. (2014). Długie trwanie. W: Saryusz-Wolska M., Traba R. i in. (red.). Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci. Warszawa.

Hall E. T. (1999). Taniec życia. Warszawa.

Hirszowicz M., Neyman E. (2001). Społeczne ramy pamięci. Kultura i Społeczeństwo, nr 3-4.

Jurgiel-Aleksander A. (2013). Doświadczenia edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne. Gdańsk.

Kargulowa A. (2012). Poradnictwo w perspektywie biograficznego uczenia się. Rocznik Lubuski, t. 38, cz. 2.

Kończal K. (2009). Bliskie spotkania z historią drugiego stopnia. W: Szpociński A. (red.). Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów. Warszawa.

Kończal K. (2007). Polsko-niemieckie miejsca pamięci. Borussia. Kultura. Historia. Literatura, nr 41(41).

Kula M. (2002). Nośniki pamięci historycznej. Warszawa.

Lengrand P. (1995). Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa.

Majchrzak K. (2017). Miejsca jako nośniki pamięci w edukacji studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń, Wydział Nauk Pedagogicznych UMK – niepublikowana praca doktorska.

Malewski M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zminaie w andragogice. Wrocław.

Maruszewski T. (2005). Pamięć autobiograficzna. Gdańsk.

Nora P., (2001). Czas pamięci, Res Publica Nowa, nr 7.

Nora P. (1974). Mémoire collective. W: J. Le Goff (red.). Faire d’historie. Paryż.

Pineau G. (1995). Czas i edukacja permanentna. W: Lengrand P.Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa.

Rubin D. C. (red.) (1997). Remembering our past. Studies in autobiographical memory. Cambridge.

Semenowicz H. Dzienniki 1968-2004 (rękopis).

Semenowicz A., Solarczyk H., Szwech A. (red.) (2014). Inspiracje pedagogią freinetowską. Studia, źródła, wspomnienia dedykowane Halinie Semenowicz. T. 1, Toruń.

Skibińska E. (2006). Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne. Warszawa – Radom.

Solarczyk-Szwec H. (2015). Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się. Rocznik Andragogiczny 2015, s. 119-134.

Solarczyk-Szwec H., Szwech A. (red.) (2016). Inspiracje pedagogią freinetowską. Dzienniki Haliny Semenoiwcz – matki i obywatelki. T. 2, Toruń.

Szacka B. (2006). Czas przeszły, pamięć, mit. Warszawa.

Szwech A. (2017). Biograficzne uczenie się w świetle dzienników H. Semenowicz. Toruń: Wydział Nauk Pedagogicznych UMK – niepublikowana praca doktorska.

Włodarczyk E. (2014). Czas jako wymiar i obszar ludzkich działań (perspektywa pedagogiczna). W: Danilewicz W., Theiss W. (red.). Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Warszawa.

Wylęgała A. (2014). Przesiedlenia a pamięć. Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich „ziem odzyskanych”. Toruń.

Zając – Lamparska L. (2012). Psychologiczne koncepcje pomyślnego starzenia się człowieka. Rocznik Andragogiczny 2012.

Zimbardo P., Boyd J. (2009). Paradoks czasu. Warszawa.

Zimbardo P., (2009). Wieczna chwila i inne czasy, Charaktery, nr 5, http://charaktery.eu/artykul/1873 [dostęp: 01.06.2017].

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-01-29

Jak cytować

1.
SOLARCZYK-SZWEC, Hanna, MAJCHRZAK, Kinga & SZWECH, Agata. Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 29 styczeń 2018, T. 2, nr 25, s. 229–245. [udostępniono 16.12.2025]. DOI 10.12775/PBE.2017.028.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 25 (2017)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 884
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Halina Semenowicz, starość, biograficzne uczenie się, teorie pomyslnego starzenia się, subiektywne miejsca pamięci
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa