Background przyszłych pedagogów. Na podstawie badań nad młodzieżą planującą podjąć studia pedagogiczne oraz badań nad studentami kończącymi pedagogikę
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2015.048Słowa kluczowe
edukacyjny potencjał, kapitał symboliczny, doświadczenie społeczne, szkoła wyższa, badania, pedagodzy, młodzież, studiaAbstrakt
Celem opracowania jest zaprezentowanie szeroko rozumianych źródeł dochodzenia do pedagogiki – jako kierunku studiów. Zrelacjonowany zostanie background przyszłych pedagogów.
Zebrany zestaw danych pozwala sformułować odpowiedzi na pytania: jacy są przyszli pedagodzy? Skąd pochodzą? Z jakich rodzin? Po co chcą studiować/studiują pedagogikę? Jakie są ich motywacje do podjęcia studiów pedagogicznych? Jakim poziomem kapitałów: społecznego, ekonomicznego i kulturowego odznacza się młodzież planująca studiować pedagogikę?
Dane prezentowane w tym tekście pochodzą z dwóch źródeł i były zbierane na przestrzeni kilku ostatnich lat. Pierwsze źródło stanowi projekt badawczy zatytułowany: Badanie planów edukacyjnych młodzieży Grudziądza i okolic.
Dotarliśmy do 72% (2025 z 2800) wszystkich uczniów klas maturalnych i przedmaturalnych szkół Grudziądza i regionu (w promieniu 30 km; Świecie, Nowe, Łasin).
Drugim źródłem danych jest autorskie ogólnopolskie badanie nad studentami pedagogiki. Badaniu poddano 246 studentów III roku pedagogiki, tryb stacjonarny, w trzech ośrodkach akademickich w Polsce. W każdym ośrodku analizy prowadzone były zarówno w uczelni publicznej, jak i niepublicznej.
Po pierwsze zaprezentowany zostanie garnitur danych obrazujących deklaracje maturzystów, którzy planują podjąć studia pedagogiczne, wobec tego kierunku studiów. Ponadto zrelacjonowane zostaną ich plany, aspiracje i motywacje, poziom kapitału symbolicznego oraz uwarunkowania związane z pochodzeniem. Przyszli pedagodzy (czyli ci, którzy deklarują chęć podjęcia studiów pedagogicznych) zostaną ukazani na tle pozostałych przebadanych maturzystów.
Drugie zadanie wiąże się z Badaniami nad studentami i ściśle nawiązuje do poprzedniego. Zrelacjonowany zostanie tytułowy background badanych, a więc ich korzenie, pochodzenie, sytuację rodzin, wyniki matur, pewien zakres planów oraz ścieżka dochodzenia do pedagogiki.
W ten sposób wyselekcjonowane dane stanowią podstawę do formułowania uogólnionych wniosków dotyczących kondycji przyszłych pedagogów, ich korzeni oraz źródeł zainteresowania pedagogiką.
Bibliografia
Dejna D., Nalaskowski F. (2013), Publiczni i niepubliczni. Przełom, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Dejna D., Nalaskowski F. (2013), Pedagogika jako kierunek studiów w świetle ostatnich raportów Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych oraz badań własnych, „Społeczeństwo i polityka”, nr 3, s. 52–64.
Kowalczuk-Walendziak M. (2012), Poczucie społecznego sprawstwa pedagogów. Studium teoretyczno-empiryczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Trutkowski C., Mandes S. (2005), Kapitał społeczny w małych miastach, Wydawnictwo Naukowe
SCHOLAR, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 372
Liczba cytowań: 0