Gimnazjum – „poczekalnia” na drodze ku dorosłości
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2015.036Słowa kluczowe
gimnazjum, etnografia zaangażowana, badania uczestniczące, metafora „poczekalni”Abstrakt
Artykuł prezentuje wyniki badań uczestniczących, prowadzonych w gimnazjum w małym mieście w centralnej Polsce, w klasie o profilu ogólnym. Umiejscowienie klasycznej etnografii w ramach paradygmatu uczestniczącego, pozwoliło na stworzeni nowej jakości w postaci etnografii uczestniczącej. Analizy materiału badawczego, zgromadzonego dzięki działaniom z młodzieżą, skoncentrowane były wokół następujących pytań: Czy szkoła jest dla młodzieży miejscem osobistego rozwoju? Czy jest miejscem zdobywania wiedzy przedmiotowej, wiedzy o sobie, czy terenem interakcji rówieśniczych? Wyniki analiz prowadzą do wniosku, sformułowanego w formie hipotezy, że szkoła, w opinii uczennic i uczniów nie jest miejscem, w którym mają możliwość rozwoju. Jest jedynie przykrym obowiązkiem, który najlepiej opisuje metafora „poczekalni”. Gimnazjum jest bowiem poczekalnią na drodze ku prawdziwemu życiu, jakim jest dorosłość.
Bibliografia
Cuprjak M. (2014), Doświadczanie codzienności ucznia. Etnografia zaangażowana, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 18, 1, s. 195–204, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2014.013.
Guba E. G., Lincoln Y. S. (2009), Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające
się zbieżności, [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1 Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 281–313.
Konarzewski K. (2002), Gimnazjum po dwóch latach – zamierzenia i wyniki, [w:] Zmiany w systemie oświaty. Wyniki badań empirycznych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, s. 23–84.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Tomkiewicz-Bętkowska A., Czubak J. (2011), Zgrana klasa. Ja-Ty-My, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 422
Liczba cytowań: 0