Pozoranctwo/pozorność/pozory/pozór w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.023Słowa kluczowe
pozoranctwo, niepełnosprawność, osoba niepełnosprawna, pedagogika specjalna, działania na rzecz osób niepełnosprawnych, edukacja, rehabilitacja, wspomaganie rozwojuAbstrakt
Działania specjalistyczne realizowane wobec osób niepełnosprawnych można analizować w wielu różnych aspektach i wymiarach. To nie tylko aspekty i wymiary dotyczące struktury, ukierunkowania, treści, adresatów, zasad, metod, form, środków czy warunków prowadzenia wielozakresowego i interdyscyplinarnego wsparcia osoby niepełnosprawnej, ale też niezwykle znaczące determinanty oceny jego istoty i efektywności. Efektywność specjalnej pomocy udzielanej osobie niepełnosprawnej egzemplifikuje się bowiem w uzyskiwanej przez taką osobę samodzielności, dojrzałości społecznej i indywidualnej, jakości życia w poszczególnych okresach rozwoju oraz samorealizacji. Na wskazywaną efektywność składa się wiele czynników tkwiących zarówno w osobie z niepełnosprawnością jak i w jej otoczeniu. Mogą one dynamizować, ale też utrudniać osiąganie zakładanych rezultatów wspomagania osoby niepełnosprawnej. Jednym z czynników utrudniających właściwy przebieg procesu wspomagania osoby niepełnosprawnej jest zjawisko pozoranctwa działań specjalistycznych, które może być obecne zarówno w zachowaniu specjalistów, ludzi z otoczenia osoby niepełnosprawnej, jak i w rozwiązaniach systemowych, koncepcyjnych oraz prawnych. Stąd w treści danego artykułu zostały omówione wybrane zagadnienia związane z pozorowaniem działalności ogólnospołecznej adresowanej do ludzi doświadczających konsekwencji niepełnosprawności ujmowanej w kategoriach ogólnych, tzn. bez szczegółowego wkraczania w specyfikę konkretnego typu niepełnosprawnościPobrania
Opublikowane
2015-02-10
Jak cytować
1.
ZAORSKA, Marzenna. Pozoranctwo/pozorność/pozory/pozór w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 10 luty 2015, T. 2, nr 19, s. 81–96. [udostępniono 22.12.2024]. DOI 10.12775/PBE.2014.023.
Numer
Dział
Metaanalizy badań edukacyjnych
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 3606
Liczba cytowań: 0