Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pozoranctwo/pozorność/pozory/pozór w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych
  • Strona domowa
  • /
  • Pozoranctwo/pozorność/pozory/pozór w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 19 (2014) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

Pozoranctwo/pozorność/pozory/pozór w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych

Autor

  • Marzenna Zaorska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.023

Słowa kluczowe

pozoranctwo, niepełnosprawność, osoba niepełnosprawna, pedagogika specjalna, działania na rzecz osób niepełnosprawnych, edukacja, rehabilitacja, wspomaganie rozwoju

Abstrakt

Działania specjalistyczne realizowane wobec osób niepełnosprawnych można analizować w wielu różnych aspektach i wymiarach. To nie tylko aspekty i wymiary dotyczące struktury, ukierunkowania, treści, adresatów, zasad, metod, form, środków czy warunków prowadzenia wielozakresowego i interdyscyplinarnego wsparcia osoby niepełnosprawnej, ale też niezwykle znaczące determinanty oceny jego istoty i efektywności. Efektywność specjalnej pomocy udzielanej osobie niepełnosprawnej egzemplifikuje się bowiem w uzyskiwanej przez taką osobę samodzielności, dojrzałości społecznej i indywidualnej, jakości życia w poszczególnych okresach rozwoju oraz samorealizacji. Na wskazywaną efektywność składa się wiele czynników tkwiących zarówno w osobie z niepełnosprawnością jak i w jej otoczeniu. Mogą one dynamizować, ale też utrudniać osiąganie zakładanych rezultatów wspomagania osoby niepełnosprawnej. Jednym z czynników utrudniających właściwy przebieg procesu wspomagania osoby niepełnosprawnej jest zjawisko pozoranctwa działań specjalistycznych, które może być obecne zarówno w zachowaniu specjalistów, ludzi z otoczenia osoby niepełnosprawnej, jak i w rozwiązaniach systemowych, koncepcyjnych oraz prawnych. Stąd w treści danego artykułu zostały omówione wybrane zagadnienia związane z pozorowaniem działalności ogólnospołecznej adresowanej do ludzi doświadczających konsekwencji niepełnosprawności ujmowanej w kategoriach ogólnych, tzn. bez szczegółowego wkraczania w specyfikę konkretnego typu niepełnosprawności
Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-02-10

Jak cytować

1.
ZAORSKA, Marzenna. Pozoranctwo/pozorność/pozory/pozór w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 10 luty 2015, T. 2, nr 19, s. 81–96. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.023.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 19 (2014)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 4509
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pozoranctwo, niepełnosprawność, osoba niepełnosprawna, pedagogika specjalna, działania na rzecz osób niepełnosprawnych, edukacja, rehabilitacja, wspomaganie rozwoju
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa