Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Koncepcja i praktyka edukacji nauczycieli w Uniwersytecie Jagiellońskim wobec nowych standardów
  • Strona domowa
  • /
  • Koncepcja i praktyka edukacji nauczycieli w Uniwersytecie Jagiellońskim wobec nowych standardów
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 18 (2014) /
  4. Doniesienia z praktyki edukacyjnej

Koncepcja i praktyka edukacji nauczycieli w Uniwersytecie Jagiellońskim wobec nowych standardów

Autor

  • Dorota Kowalczyk Uniwersytet Jagielloński, Kraków

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.017

Słowa kluczowe

edukacja nauczycieli, szkolenie nauczycieli, standardy kształcenia, przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne, kompetencje, profesjonalizm, kandydat do zawodu nauczyciela

Abstrakt

W artykule podjęto próbę opisania stanu edukacji nauczycieli na Uniwersytecie Jagiellońskim  po wprowadzeniu nowych standardów przygotowania do zawodu nauczyciela. Koncepcja edukacji nauczycieli zaproponowana w Studium Pedagogicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego ma u swych podstaw metodologicznych założenia konstruktywizmu oraz koncepcji refleksyjnej praktyki a celem spotkania i wspólnej pracy wykładowców i studentów jest przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w taki sposób, by podejmujący pracę absolwent, z jednej strony reprezentował wysokie kompetencje profesjonalne, (będące uzupełnieniem wiedzy zdobytej w macierzystym instytucie) i z drugiej, świadomie realizował pewien etyczny standard wychowawcy. Decyzja o podjęciu kursu w Studium Pedagogicznym UJ jest kwe­stią indywidualnego, świadomego wyboru. W Studium Pedagogicznym studenci mogą więc indywidualnie decydować kiedy realizować kurs, w jakich dniach i godzinach uczęszczać na zajęcia. Istota przygotowania kandydata w Studium tkwi w psychopedagogicznym kształceniu do wykonywania roli nauczyciela. Program kursu obejmuje zakres wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii i pedagogiki, zgodnie z rozporządzeniem MNiSzW z 17.01.2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Zajęcia z dydaktyk przedmiotowych w instytutach macierzystych, a także przeprowadzane pod nadzorem ich pracowników praktyki w szkołach są integralną częścią curriculum Studium Pedagogicznego  i wchodzą w zakres obowiązku w ramach kursu przygotowania pedagogicznego. Zaświadczenie ukończenia Studium Pedagogicznego studenci otrzymują po zakończeniu studiów kierunkowych. Stwarza to możliwość przyjęcia przez studenta innego programu działań w myśl własnych założeń, z przejęciem pełnej odpowiedzialności za podjętą decyzję

Bibliografia

Czerepaniak-Walczak M. (2000), Badanie w działaniu – jego rola w rozwoju profesjonalizmu nauczyciela i w reformowaniu edukacji, [w:]: Kształcenie pedagogiczne w dobie przemian edukacyjnych w Polsce, red. K. Wenta, Materiały Konferencyjne nr 46, Szczecin.

Dylak S. (2000), Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa w kształceniu nauczycieli,

[w:] Współczesność a kształcenie nauczycieli, red. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki,

S. Dylak,. WSP ZNP, Warszawa.

Dylak S. (2010), Kształtowanie (się) pedagogicznej wiedzy nauczycielskiej – w procesie stawania się nauczycielem – epitafium, [w:] Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, red. J. Piekarski, K. Szmidt, D. Urabaniak- Zając, Wydawnictwo Impuls.

Fish D., Brockman H. (1992), Odmienne podejście do kształcenia nauczycieli, „Forum

Oświatowe” nr 7.

Gołębniak B.D. (1995), Między akademickim przekazem a studiowaniem praktyki, „Studia

Edukacyjne” nr 1.

Gołębniak B.D. (1998), Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność, Wydawnictwo „Edytor”, Toruń–Poznań.

Gołębniak B.D. (2010), Poszukiwanie, dziejowość, dialektyczne uczenie się. Nowe praktyki

edukacyjne w szkole wyższej, [w:] Zmiana kształcenia w szkole wyższej, red. J. Piekarski

i D. Urbaniak-Zając, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Kwaśnica R. (2003), Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika: podręcznik

akademicki, t. 2, red. B. Śliwerski, Z. Kwieciński, Warszawa.

Kwiatkowska H. (2011), Standardy kształcenia nauczycieli. Opinia o projekcie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa z dnia 24 maja 2011 roku, „Rocznik Pedagogiczny”, vol. 34.

Kwieciński Z. (1998), Zmienić kształcenie nauczycieli, [w:] Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata red. S. Siemak-Tylikowska. Warszawa.

Pacławska K. (1997), Model nauczyciela w kształceniu uniwersyteckim. Kompetencja do zmiany i rozwoju. Koncepcja nauczyciela w programie Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, [w:] Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskiej, red. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki. Warszawa.

Pacławska K. (1998), Studium Pedagogiczne UJ (1921–1996). Edukacja dla niepodległości

i rozwoju, [w:] Tradycja i Wyzwania. Edukacja, Niepodległość, Rozwój, red. K. Pacławska,

Wydawnictwo „Universitas”, Kraków.

Schön D. (1987), Educating the Reflective Practitioner, Jossey Bass: London.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-12-05

Jak cytować

1.
KOWALCZYK, Dorota. Koncepcja i praktyka edukacji nauczycieli w Uniwersytecie Jagiellońskim wobec nowych standardów. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 5 grudzień 2014, T. 1, nr 18, s. 249–258. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.017.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 18 (2014)

Dział

Doniesienia z praktyki edukacyjnej

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 726
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja nauczycieli, szkolenie nauczycieli, standardy kształcenia, przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne, kompetencje, profesjonalizm, kandydat do zawodu nauczyciela
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa