Koncepcja i praktyka edukacji nauczycieli w Uniwersytecie Jagiellońskim wobec nowych standardów
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.017Słowa kluczowe
edukacja nauczycieli, szkolenie nauczycieli, standardy kształcenia, przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne, kompetencje, profesjonalizm, kandydat do zawodu nauczycielaAbstrakt
W artykule podjęto próbę opisania stanu edukacji nauczycieli na Uniwersytecie Jagiellońskim po wprowadzeniu nowych standardów przygotowania do zawodu nauczyciela. Koncepcja edukacji nauczycieli zaproponowana w Studium Pedagogicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego ma u swych podstaw metodologicznych założenia konstruktywizmu oraz koncepcji refleksyjnej praktyki a celem spotkania i wspólnej pracy wykładowców i studentów jest przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w taki sposób, by podejmujący pracę absolwent, z jednej strony reprezentował wysokie kompetencje profesjonalne, (będące uzupełnieniem wiedzy zdobytej w macierzystym instytucie) i z drugiej, świadomie realizował pewien etyczny standard wychowawcy. Decyzja o podjęciu kursu w Studium Pedagogicznym UJ jest kwestią indywidualnego, świadomego wyboru. W Studium Pedagogicznym studenci mogą więc indywidualnie decydować kiedy realizować kurs, w jakich dniach i godzinach uczęszczać na zajęcia. Istota przygotowania kandydata w Studium tkwi w psychopedagogicznym kształceniu do wykonywania roli nauczyciela. Program kursu obejmuje zakres wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii i pedagogiki, zgodnie z rozporządzeniem MNiSzW z 17.01.2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Zajęcia z dydaktyk przedmiotowych w instytutach macierzystych, a także przeprowadzane pod nadzorem ich pracowników praktyki w szkołach są integralną częścią curriculum Studium Pedagogicznego i wchodzą w zakres obowiązku w ramach kursu przygotowania pedagogicznego. Zaświadczenie ukończenia Studium Pedagogicznego studenci otrzymują po zakończeniu studiów kierunkowych. Stwarza to możliwość przyjęcia przez studenta innego programu działań w myśl własnych założeń, z przejęciem pełnej odpowiedzialności za podjętą decyzję
Bibliografia
Czerepaniak-Walczak M. (2000), Badanie w działaniu – jego rola w rozwoju profesjonalizmu nauczyciela i w reformowaniu edukacji, [w:]: Kształcenie pedagogiczne w dobie przemian edukacyjnych w Polsce, red. K. Wenta, Materiały Konferencyjne nr 46, Szczecin.
Dylak S. (2000), Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa w kształceniu nauczycieli,
[w:] Współczesność a kształcenie nauczycieli, red. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki,
S. Dylak,. WSP ZNP, Warszawa.
Dylak S. (2010), Kształtowanie (się) pedagogicznej wiedzy nauczycielskiej – w procesie stawania się nauczycielem – epitafium, [w:] Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, red. J. Piekarski, K. Szmidt, D. Urabaniak- Zając, Wydawnictwo Impuls.
Fish D., Brockman H. (1992), Odmienne podejście do kształcenia nauczycieli, „Forum
Oświatowe” nr 7.
Gołębniak B.D. (1995), Między akademickim przekazem a studiowaniem praktyki, „Studia
Edukacyjne” nr 1.
Gołębniak B.D. (1998), Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność, Wydawnictwo „Edytor”, Toruń–Poznań.
Gołębniak B.D. (2010), Poszukiwanie, dziejowość, dialektyczne uczenie się. Nowe praktyki
edukacyjne w szkole wyższej, [w:] Zmiana kształcenia w szkole wyższej, red. J. Piekarski
i D. Urbaniak-Zając, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Kwaśnica R. (2003), Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika: podręcznik
akademicki, t. 2, red. B. Śliwerski, Z. Kwieciński, Warszawa.
Kwiatkowska H. (2011), Standardy kształcenia nauczycieli. Opinia o projekcie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa z dnia 24 maja 2011 roku, „Rocznik Pedagogiczny”, vol. 34.
Kwieciński Z. (1998), Zmienić kształcenie nauczycieli, [w:] Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata red. S. Siemak-Tylikowska. Warszawa.
Pacławska K. (1997), Model nauczyciela w kształceniu uniwersyteckim. Kompetencja do zmiany i rozwoju. Koncepcja nauczyciela w programie Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, [w:] Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskiej, red. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki. Warszawa.
Pacławska K. (1998), Studium Pedagogiczne UJ (1921–1996). Edukacja dla niepodległości
i rozwoju, [w:] Tradycja i Wyzwania. Edukacja, Niepodległość, Rozwój, red. K. Pacławska,
Wydawnictwo „Universitas”, Kraków.
Schön D. (1987), Educating the Reflective Practitioner, Jossey Bass: London.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 610
Liczba cytowań: 0