Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

O pozycji badacza w poznawaniu świata osób niepełnosprawnych
  • Strona domowa
  • /
  • O pozycji badacza w poznawaniu świata osób niepełnosprawnych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 18 (2014) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

O pozycji badacza w poznawaniu świata osób niepełnosprawnych

Autor

  • Zenon Gajdzica Uniwersytet Śląski, Katowice

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.008

Słowa kluczowe

typology of researchers, research of disabled

Abstrakt

What has been presented in the article is an authorial typology of researchers. It refers to the researcher’s relation to the examined section of reality (inside – outside), to the type of cognition (direct – indirect) and the research subject (facts – opinions on facts). As a result of juxtaposing these three variables, researchers were, a bit metaphorically, called: collector, hunter, witness, actor. In the second part of the text, the results were presented of the analysis of research procedures comprised in 110 articles concerning the examination of the disabled’s world. The notion of the world of disabled people is identified here not so much as the physically delineated environment reserved for them (e.g. institution of twenty-four-hour care or special school), but mostly as the space of limited possibilities of fulfilling life tasks. This is done with the assumption that this limitation mainly results from social attitudes and limited possibilities of the disabled person him/herself.

Bibliografia

Angrosino M. V. (1998), Opportunity House. Ethnographic Stories of Mental Retardation,

Altamira Press, Walnut Creek, London, New Delhi.

Antoszewska B., Kosakowski Cz. (red.) (2011), Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Dyskursy Pedagogiki specjalnej, t. 10, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Arendt H. (1991), Myślenie, Wyd. Czytelnik, Warszawa.

Baczała D., Błeszyński J. J., Zaorska M. (red.) (2009), Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Carr W. (2010), Filozofia, metodologia i badania w działaniu, w: H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowana, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Chrzanowska I., Jachimczak B., Pawelczak K. (red.) (2013), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. W poszukiwaniu pozytywów, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Czarniawska B. (2012), Nowe techniki badań terenowych: shadowning, w: D. Jemielniak

(red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, Wyd. PWN, Warszawa.

Dehnel P. (2005), Poznanie a społeczny świat życia, w: M. Dziemianowicz, B. D. Gołębniak,

R. Kwaśnica (red.), Przetrwanie i rozwój jako niezbywalne powinności wychowania,

Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław.

Eriksen T. H. (2009), Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa.

Gajdzica Z. (2009), Szkolna codzienność ucznia niepełnosprawnego – co badać, jak badać

i dlaczego badać? w: D. Baczała, J. J. Błeszyński, M. Zaorska (red.), Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Ingarden R. (1995), Studia z teorii poznania. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Jachimczak B., Olszewska B., Podgórska-Jachnik D. (red.) (2007), Miejsce Innego we

współczesnych naukach o wychowaniu, Wydawnictwo Satordruk.pl, Łódź.

Klinik A. (red.) (2012), Problematyka osób niepełnosprawnych w oglądzie teoretyków

i praktyków, Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, t.

, Wydawnictwo UŚ – Impuls, Katowice–Kraków.

Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kość-Ryżko K. (2013), Etnolog w labiryncie znaczeń kulturowych. Psychologiczne wyzwania badań terenowych, w: I. B. Kuźma (red.), Tematy trudne. Sytuacje badawcze, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Niedbalski J. (2010), Krótki epizod przynależności – „nowy”’ „normalny”, „nieznany” wśród osób z upośledzeniem umysłowym. Problematyka tożsamości badacza w procesie eksploracji terenowej badanego środowiska, w: K. Konecki, A. Kasperczyk (red.), Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego. Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Orzechowska A, Talarowska M, Zboralski K. (2013), Wybrane trudności i dylematy etyczne w zakresie psychologicznych aspektów prowadzenia badań naukowych, w: I. B. Kuźma (red.), Tematy trudne. Sytuacje badawcze, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Pilch T., Bauman T. (1998), Zasady Badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe,

Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa.

Rubacha K. (2010), Prawidłowości i / lub kontekst jako kryteria tworzenia wiedzy pedagogicznej, w: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Salzman P. C., Rice P. C. (2009) Myśleć jak antropolog, Wyd. GWP, Gdańsk.

Schuman H. (2013), Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Witkowska B., Bidziński K., Kurtek P. (red.) (2010), Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w realizacji zadań rozwojowych, Wydawnictwo UH-P, Kielce.

Żółkowska T., Wlazło M. (red.) (2008), Socjopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych, t. III, Wydawnictwo US, Szczecin.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-12-05

Jak cytować

1.
GAJDZICA, Zenon. O pozycji badacza w poznawaniu świata osób niepełnosprawnych. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 5 grudzień 2014, T. 1, nr 18, s. 103–114. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 18 (2014)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 827
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

typology of researchers, research of disabled
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa