Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

On the position of a researcher in recognizing the world of the disabled
  • Home
  • /
  • On the position of a researcher in recognizing the world of the disabled
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 18 (2014) /
  4. Meta-analyses of research on education

On the position of a researcher in recognizing the world of the disabled

Authors

  • Zenon Gajdzica Uniwersytet Śląski, Katowice

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.008

Keywords

typology of researchers, research of disabled

Abstract

What has been presented in the article is an authorial typology of researchers. It refers to the researcher’s relation to the examined section of reality (inside – outside), to the type of cognition (direct – indirect) and the research subject (facts – opinions on facts). As a result of juxtaposing these three variables, researchers were, a bit metaphorically, called: collector, hunter, witness, actor. In the second part of the text, the results were presented of the analysis of research procedures comprised in 110 articles concerning the examination of the disabled’s world. The notion of the world of disabled people is identified here not so much as the physically delineated environment reserved for them (e.g. institution of twenty-four-hour care or special school), but mostly as the space of limited possibilities of fulfilling life tasks. This is done with the assumption that this limitation mainly results from social attitudes and limited possibilities of the disabled person him/herself.

References

Angrosino M. V. (1998), Opportunity House. Ethnographic Stories of Mental Retardation,

Altamira Press, Walnut Creek, London, New Delhi.

Antoszewska B., Kosakowski Cz. (red.) (2011), Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Dyskursy Pedagogiki specjalnej, t. 10, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Arendt H. (1991), Myślenie, Wyd. Czytelnik, Warszawa.

Baczała D., Błeszyński J. J., Zaorska M. (red.) (2009), Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Carr W. (2010), Filozofia, metodologia i badania w działaniu, w: H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowana, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Chrzanowska I., Jachimczak B., Pawelczak K. (red.) (2013), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. W poszukiwaniu pozytywów, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Czarniawska B. (2012), Nowe techniki badań terenowych: shadowning, w: D. Jemielniak

(red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, Wyd. PWN, Warszawa.

Dehnel P. (2005), Poznanie a społeczny świat życia, w: M. Dziemianowicz, B. D. Gołębniak,

R. Kwaśnica (red.), Przetrwanie i rozwój jako niezbywalne powinności wychowania,

Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław.

Eriksen T. H. (2009), Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa.

Gajdzica Z. (2009), Szkolna codzienność ucznia niepełnosprawnego – co badać, jak badać

i dlaczego badać? w: D. Baczała, J. J. Błeszyński, M. Zaorska (red.), Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Ingarden R. (1995), Studia z teorii poznania. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Jachimczak B., Olszewska B., Podgórska-Jachnik D. (red.) (2007), Miejsce Innego we

współczesnych naukach o wychowaniu, Wydawnictwo Satordruk.pl, Łódź.

Klinik A. (red.) (2012), Problematyka osób niepełnosprawnych w oglądzie teoretyków

i praktyków, Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, t.

, Wydawnictwo UŚ – Impuls, Katowice–Kraków.

Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kość-Ryżko K. (2013), Etnolog w labiryncie znaczeń kulturowych. Psychologiczne wyzwania badań terenowych, w: I. B. Kuźma (red.), Tematy trudne. Sytuacje badawcze, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Niedbalski J. (2010), Krótki epizod przynależności – „nowy”’ „normalny”, „nieznany” wśród osób z upośledzeniem umysłowym. Problematyka tożsamości badacza w procesie eksploracji terenowej badanego środowiska, w: K. Konecki, A. Kasperczyk (red.), Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego. Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Orzechowska A, Talarowska M, Zboralski K. (2013), Wybrane trudności i dylematy etyczne w zakresie psychologicznych aspektów prowadzenia badań naukowych, w: I. B. Kuźma (red.), Tematy trudne. Sytuacje badawcze, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Pilch T., Bauman T. (1998), Zasady Badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe,

Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa.

Rubacha K. (2010), Prawidłowości i / lub kontekst jako kryteria tworzenia wiedzy pedagogicznej, w: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Salzman P. C., Rice P. C. (2009) Myśleć jak antropolog, Wyd. GWP, Gdańsk.

Schuman H. (2013), Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Witkowska B., Bidziński K., Kurtek P. (red.) (2010), Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w realizacji zadań rozwojowych, Wydawnictwo UH-P, Kielce.

Żółkowska T., Wlazło M. (red.) (2008), Socjopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych, t. III, Wydawnictwo US, Szczecin.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-12-05

How to Cite

1.
GAJDZICA, Zenon. On the position of a researcher in recognizing the world of the disabled. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 5 December 2014. Vol. 1, no. 18, pp. 103-114. [Accessed 12 May 2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 18 (2014)

Section

Meta-analyses of research on education

Stats

Number of views and downloads: 799
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

typology of researchers, research of disabled
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop