Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Organizacja oraz realizacja badań naukowych osób dorosłych z niepełnosprawnością sprzężoną (na przykładzie osób głuchoniewidomych) za granicą – możliwości i ograniczenia
  • Strona domowa
  • /
  • Organizacja oraz realizacja badań naukowych osób dorosłych z niepełnosprawnością sprzężoną (na przykładzie osób głuchoniewidomych) za granicą – możliwości i ograniczenia
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 18 (2014) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

Organizacja oraz realizacja badań naukowych osób dorosłych z niepełnosprawnością sprzężoną (na przykładzie osób głuchoniewidomych) za granicą – możliwości i ograniczenia

Autor

  • Marzenna Zaorska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.007

Słowa kluczowe

badanie naukowe, organizacja badań naukowych, głuchoniewidomi, edukacja, rehabilitacja, niepełnosprawność sprzężona

Abstrakt

Badania naukowe osób dorosłych z niepełnosprawnością sprzężoną (np. głuchoniewidomych) należą do wysoce skomplikowanych zarówno z organizacyjnego, jak      i realizacyjnego punktu widzenia. Ponadto, w wielu przypadkach, wymagają zastosowania niewerbalnych metod komunikacji, adekwatnych do metod porozumiewania się, którymi posługują się osoby badane. Realizację badań naukowych osób dorosłych  z niepełnosprawnością sprzężoną za granicą determinują nie tylko uwarunkowania mentalne, czy finansowe, ale także konieczność wprowadzenia dodatkowego ich uczestnika – tłumacza lub tzw. tłumacza-przewodnika. W tekście artykułu wskazano na ewentualne ograniczenia związane z organizacją i realizacją badań naukowych osób dorosłych głuchoniewidomych za granicą oraz na niewątpliwe ich możliwości w kontekście stricte naukowym, jak i pozytywów bezpośrednio dotyczących osoby badacza.    

Bibliografia

Bauman T. (1995), O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych, w: T. Pilch (red), Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.

Gołębiowski B. (1995), Metoda biograficzna w pedeutologii, w: W. Dróżka, B. Gołębiowski

(red.), Współczesne zagadnienia zawodu nauczyciela, Wydawnictwo Pedagogiczne

ZNP, Kielce.

Helling I.K. (199), Metoda badań biograficznych, w: G. Włodarek, M. Ziółkowski (red.),

Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań.

Kwieciński Z. (2000), Tropy – Ślady – Próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza, Wydawnictwo Edytor, Poznań-Olsztyn.

Nowak M. (2003), Pedagogika personalistyczna, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Zaorska M. (2010), Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji (rozwój i stan obecny), Wydawnictwo UMK, Toruń.

Zielińska-Kostyło H. (2003), Pedagogika emancypacyjna, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski

(red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-12-05

Jak cytować

1.
ZAORSKA, Marzenna. Organizacja oraz realizacja badań naukowych osób dorosłych z niepełnosprawnością sprzężoną (na przykładzie osób głuchoniewidomych) za granicą – możliwości i ograniczenia. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 5 grudzień 2014, T. 1, nr 18, s. 91–102. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 18 (2014)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2089
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

badanie naukowe, organizacja badań naukowych, głuchoniewidomi, edukacja, rehabilitacja, niepełnosprawność sprzężona
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa