Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Information Overload Among Students – The Role of Coping Strategies and Self-Esteem. A Research Report
  • Strona domowa
  • /
  • Information Overload Among Students – The Role of Coping Strategies and Self-Esteem. A Research Report
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 49 (2025): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Information Overload Among Students – The Role of Coping Strategies and Self-Esteem. A Research Report

Autor

  • Lidia Anna Wiśniewska-Nogaj Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydział Nauk Pedagogicznych https://orcid.org/0000-0002-6039-3948
  • Małgorzata Skibińska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-8972-7529
  • Wioletta Kwiatkowska https://orcid.org/0000-0001-8374-1370

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2025.007

Słowa kluczowe

information overload, coping behaviors, resources, stress, self-esteem, information skills, information literacy

Abstrakt

Celem niniejszych badań było poznanie związku przeciążenia informacyjnego z różnymi aspektami psychospołecznego funkcjonowania studentów, takimi jak: odczuwany poziom stresu, prezentowane strategie zaradcze czy stan zasobów własnych. Badanie przeprowadzono przy użyciu metody sondażowej, w tym autorskiego kwestionariusza ankiety. Ankieta została przeprowadzona na próbie N=269 studentów różnych kierunków studiów publicznego uniwersytetu w środkowej Polsce. Wyniki badań wskazują, że studenci, którzy doświadczają przeciążenia informacyjnego prezentują wyższy poziom codziennego stresu, a ich zachowania zaradcze koncentrują się wokół strategii unikowych i emocjonalnych, a nie - zadaniowych czy poznawczych. Grupa przeciążonych  (N=231) posiada mniej własnych zasobów, np. deklaruje mniej stabilną sytuację życiową i niższy poziom umiejętności informacyjnych. Ponadto, studenci, którzy doświadczyli przeciążenia informacyjnego mają poczucie, że nadmiar informacji ma bardziej negatywny wpływ na ich osiągnięcia w nauce niż studenci należący do grupy nieprzeciążonych. Wyniki badania omówiono w odniesieniu do teorii zachowania zabobów (COR) Stevana Hobfolla oraz wskazano implikacje dla  możliwych działań zaradczych i dalszyc

Bibliografia

Anastasi, A., & Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne [Psychological Testing]. Warszawa: Pracownia Testow Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Arnold, S.R., Higgins, J.M., Weise, J., Desai, A., Pellicano, E., & Trollor, J.N. (2023). Towards the Measurement of Autistic Burnout. Autism, 27(7), 1933–1948, doi: 10.1177/13623613221147401.

Atlam, E.S., Ewis, A., El-Raouf, M.M.A., Ghoneim, O., & Gad, I. (2022). A New Approach in Identifying the Psychological Impact of COVID-19 on University Student’s Academic Performance. Alexandria Engineering Journal, 61(7), 5223–5233, doi: 10.1016/J.AEJ.2021.10.046.

Baumann, M.R., Sniezek, J.A., & Buerkle, C.A. (2001). Self-Evaluation, Stress, and Performance: A Model of Decision Making Under Acute Stress. In: E. Salas, & G.A. Klein (Eds.), Linking Expertise and Naturalistic Decision Making (pp. 139–158). New York: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, doi: 10.4324/9781410604200.

Bawden, D., & Robinson, L. (2009). The Dark Side of Information: Overload, Anxiety and Other Paradoxes and Pathologies. Journal of Information Science, 35(2), 180–191, doi: 10.1177/0165551508095781.

Bermes, A. (2021). Information Overload and Fake News Sharing: A Transactional Stress Perspective Exploring the Mitigating Role of Consumers’ Resilience During COVID-19. Journal of Retailing and Consumer Services, 61, 102555, doi: 10.1016/j.jretconser.2021.102555.

Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabaczek, K., & Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej pomiar: SES. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga [Self-Esteem and Its Measurement: SES. Polish Adaptation of The Rosenberg Self-Esteem Scale]. Warszawa: Pracownia Testow Psychologicznych.

Eppler, M.J., & Mengis, J. (2004). A Framework for Information Overload Research in Organizations: Insights from Organization Science, Accounting, Marketing, MIS and Related Disciplines. The Information Society: An International Journal, 20(5), 325–344.

Feng, Y., & Agosto, D. (2017). The Experience of Mobile Information Overload: Struggling Between Needs and Constraints. Information Research, 22(2), 1–18.

Gaudioso, F., Turel, O., & Galimberti, C. (2017). The Mediating Roles of Strain Facets and Coping Strategies in Translating Techno-Stressors Into Adverse Job Outcomes. Computers in Human Behavior, 69, 189–196, doi: 10.1016/j.chb.2016.12.041.

Guan, L., Liang, H., & Zhu, J.J.H. (2022). Predicting Reposting Latency of News Content in Social Media: A Focus on Issue Attention, Temporal Usage Pattern, and Information Redundancy. Computers in Human Behavior, 127, Article 107080, doi: 10.1016/j.chb.2021.107080.

He, T. (2020). Preliminary Research of Information Overload from Information Search and Information Follow. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 38(4), 1–20, doi: 10.2478/minib-2020-0024.

Hobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność. Psychologia i filozofia stresu [Stress, Culture, and Community: The Psychology and Philosophy of Stress]. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Jackson, R. (2008). Information Literacy and Its Relationship to Cognitive Development and Reflective Judgment. New Directions for Teaching and Learning, 114, 47–61, doi: 10.1002/tl.316.

Jackson, T.W., & Farzaneh, P. (2012). Theory-Based Model of Factors Affecting Information Overload. International Journal of Information Management, 32(6), 523–532, doi: 10.1016/j.ijinfomgt.2012.04.006.

Janis, I.L. (1993). Decision Making Under Stress. In: L. Goldberg, & S. Breznitz (Eds.), Handbook of Stress: Theoretical and Clinical Aspects, 2nd ed. (pp. 69–88). New York: Free Press.

Jones, S., & Kelly, R. (2018). Dealing with Information Overload in Multifaceted Personal Informatics Systems. Human-Computer Interaction, 33(1), 1–48, doi: 10.1080/07370024.2017.1302334.

Juczyński, Z., & Ogińska-Bulik, N. (2012). Narzędzia pomiaru stresu i radzenia sobie ze stresem [Tools for Measuring Stress & for Coping with Stress]. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Khan, A.N. (2023). Students Are at Risk? Elucidating the Impact of Health Risks of COVID-19 on Emotional Exhaustion and Academic Performance: Role of Mindfulness and Online Interaction Quality. Current Psychology, 43, 12285–12298, doi: 10.1007/s12144-023-04355-0.

Koltay, T. (2017). Information Overload in a Data-Intensive World. In: A. Schuster (Ed.), Understanding Information. Advanced Information and Knowledge Processing (pp. 197–217). Cham: Springer, doi: 10.1007/978-3-319-59090-5_10.

Kurelović, E.K., Tomljanović, J., & Davidović, V. (2016). Information Overload, Information Literacy and Use of Technology by Students. International Journal of Educational and Pedagogical Sciences, 10(3), 917–921, doi: 10.5281/zenodo.1123632.

Kwiatkowska, W., & Wiśniewska-Nogaj, L. (2022). Digital Skills and Online Collaborative Learning: The Study Report. The Electronic Journal of E-Learning, 20(5), 510–522, doi: 10.34190/ejel.20.5.2412.

Laato, S., Islam, A.K.M.N., Farooq, A., & Dhir, A. (2020). Unusual Purchasing Behavior During the Early Stages of the COVID-19 Pandemic: The Stimulus-Organism-Response Approach. Journal of Retailing and Consumer Services, 57, Article 102224, doi: 10.1016/j.jretconser.2020.102224.

Lauri, L., & Virkus, S. (2019). Information Overload of Academic Staff in Higher Education Institutions in Estonia. In: S. Kurbanoğlu, S. Špiranec, Y. Unal, J. Boustany, M. Leena Huotari, E. Grassian, D. Mizrachi, & L. Roy (Eds.), Information Literacy in Everyday Life. ECIL 2018. Communications in Computer and Information Science (pp. 347–356), 989. Cham: Springer, doi: 10.1007/978-3-030-13472-3_33.

Ledzińska, M. (2021). Nowe czasy, nowe źródła stresu, uniwersalne zasoby: związki między wybranymi charakterystykami Ja a poczuciem stresu informacyjnego [New Times, New Sources of Stress, But Universal Resources: Relationships Between Selected Characteristics of Psychological Self and the Experience of Information Stress]. In: M. Huflejt-Łukasik, & A. Pluta (Eds.), Mechanizmy psychologiczne i społeczne warunkujące formułowanie ocen oraz podejmowanie działań [Psychological and Social Mechanisms Determining the Formulation of Judgements and the Taking of Action] (pp. 19–40). Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri, doi: 10.47943/lib.9788363487553.

Liang, H., & Fu, KW. (2017). Information Overload, Similarity, and Redundancy: Unsubscribing Information Sources on Twitter. Journal of Computer-Mediated Communication, 22, 1–17, doi: 10.1111/jcc4.12178.

Litzcke, S. (2007). Stres, mobbing i wypalenie zawodowe [Stress, Mobbing and Job Burn-Out]. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Łaguna, M., Lachowicz-Tabaczek, K., & Dzwonkowska, I. (2007). Skala Samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody [The Rosenberg Self-Esteem Scale: Polish Adaptation of the Scale]. Psychologia Społeczna, 2(4), 164–176.

Manheim, L. (2014). Information Non-Seeking Behaviour. In: Proceedings of ISIC: The Information Behaviour Conference (No. Part 1). Retrieved 13 January 2025 from: http://www.informationr.net/ir/19-4/isic/isic18.html.

Matthes, J., Karsay, K., Schmuck, D., & Stevic, A. (2020). “Too Much to Handle”: Impact of Mobile Social Networking Sites on Information Overload, Depressive Symptoms, and Well-Being. Computers in Human Behavior, 105, 106217, doi: 10.1016/j.chb.2019.106217.

Meyer, B., Zill, A., & Dilba, D. (2021). Entspann dich, Deutschland! TK-Stressstudie 2021 [Relax, Germany! TK Stress Study 2021]. Hamburg: Techniker Krankenkasse.

Misra, S., Roberts, P., & Rhodes, M. (2020). The Ecology of Emergency Management Work in the Digital Age. Perspectives on Public Management and Governance, 3, 305–322, doi: 10.1093/ppmgov/gvaa007.

Nasi, M., & Koivusilta, L. (2013). Internet and Everyday Life: The Perceived Implications of Internet Use on Memory and Ability to Concentrate. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(2), 88–93, doi: 10.1089/cyber.2012.0058.

Ndumu, A. (2020). Toward a New Understanding of Immigrant Information Behavior: A Survey Study on Information Access and Information Overload Among US Black Diasporic Immigrants. Journal of Documentation, 76(4), 869–891, doi: 10.1108/JD-04-2019-0066.

Neben, T. (2015). A Model of Defensive Information Avoidance in Information Systems Use. International Conference on Information Systems 2015 Proceedings 3. Retrieved 12 January 2025 from: https://aisel.aisnet.org/icis2015/proceedings/ConferenceTheme/3/.

Pentina, I., & Tarafdar, M. (2014). From ‘Information’ to ‘Knowing’: Exploring the Role of Social Media in Contemporary News Consumption. Computers in Human Behavior, 35, 211–223, doi: 10.1016/j.chb.2014.02.045.

Phillips-Wren, G., & Adya, M. (2020). Decision Making Under Stress: The Role of Information Overload, Time Pressure, Complexity, and Uncertainty. Journal of Decision Systems, 29(sup1), 213–225, doi: 10.1080/12460125.2020.1768680.

Quervain, D.J.F. de, Roozendaal, B., Nitsch, R.M., McGaugh, J.L., & Hock, C. (2000). Acute Cortisone Administration Impairs Retrieval of Long-Term Declarative Memory in Healthy Human Subjects. Nature Neuroscience, 3(4), 313–314, doi: 10.1038/73873.

Remund, D., & Aikat, D. (2012). Drowning in Data: A Review of Information Overload within Organizations and the Viability of Strategic Communication Principles. In: J.B. Strother, J.M. Ulijn, & Z. Fazal (Eds.), Information Overload: An International Challenge for Professional Engineers and Technical Communicators, IEEE (pp. 231–250), doi: 10.1002/9781118360491.ch11.

Rotzel, P.G., & Fehrenbacher, D.D. (2019). On the Role of Information Overload in Information Systems (Is) Success: Empirical Evidence from Decision Support Systems. ICIS 2019 Proceedings, 21, 3044. Retrieved 10 December 2024 from: https://researchmgt.monash.edu/ws/portalfiles/portal/292014955/291882668_oa.pdf.

Sasaki, Y., Kawai, D., & Kitamura, S. (2016). Unfriend or Ignore Tweets?: A Time Series Analysis on Japanese Twitter Users Suffering from Information Overload. Computers in Human Behavior, 64, 914–922, doi: 10.1016/j.chb.2016.07.059.

Savolainen, R. (2007). Filtering and Withdrawing: Strategies for Coping with Information Overload in Everyday Contexts. Journal of Information Science, 20(10), 1–11, doi: 10.1177%2F0165551506077418.

Saxena, D., & Lamest, M. (2018). Information Overload and Coping Strategies in the Big Data Context: Evidence from the Hospitality Sector. Journal of Information Science, 44(3), 287–297, doi: 10.1177/0165551517693712.

Shachaf, O., Aharony, N., & Baruchson, S. (2016). The Effects of Information Overload on Reference Librarians. Library & Information Science Research, 38(4), 301– 307, doi: 10.1016/j.lisr.2016.11.005.

Skibińska, M. (2021). Information Literacy – A Review of the Development Trends of the Information Literacy Concept. Przegląd Badań Edukacyjnych, 34, 181–207, doi: 10.12775/PBE.2021.025.

Sweeny, K., Melnyk, D., Miller, W., & Shepperd, J.A. (2010). Information Avoidance: Who, What, When, and Why. Review of General Psychology, 14(4), 340–353, doi: 10.1037/a0021288.

Szpitalak, M., & Polczyk, R. (2015). Samoocena: geneza, struktura, funkcje i metody pomiaru [Self-Esteem: Genesis, Structure, Functions and Methods of Measurement]. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Tan, W.K., & Kuo, P.C. (2019). The Consequences of Online Information Overload Confusion in Tourism. Information Research, 24(2), paper 826. Retrieved 10 December 2024 from: https://informationr.net/ir/24-2/paper826.html.

Virkus, S., Mandre, S., & Pals, E. (2018). Information Overload in a Disciplinary Context. In: S. Kurbanoğlu, J. Boustany, S. Špiranec, E. Grassian, D. Mizrachi, & L. Roy (Eds.), Information Literacy in the Workplace. ECIL 2017. Communications in Computer and Information Science (pp. 615–624), 810, doi: 10.1007/978-3-319-74334-9_63.

Wells, J.D., Hobfoll, S.E., & Lavin, J. (1997). Resource Loss, Resource Gain, and Communal Coping During Pregnancy Among Women with Multiple Roles. Psychology of Women Quarterly, 21, 645–662, doi: 10.1111/j.1471-6402.1997.tb00136.x.

Zheng, F., Khan, N.A., & Hussain, S. (2020). The COVID-19 Pandemic and Digital Higher Education: Exploring the Impact of Proactive Personality on Social Capital Through Internet Self-Efficacy and Online Interaction Quality. Children and Youth Services Review, 119, Article 105694, doi: 10.1016/j.childyouth.2020.105694.

Zotova, O.M., & Zotov, V.V. (2015). Информационные Перегрузки Как Фактор Стресса Студентов Вузов [Information Overload as a Factor of Stress Among University Students]. Человек И Его Здоровье [Man and His Health], 4, 108–115. Retrieved 3 January 2025 from: https://www.kursk-vestnik.ru/jour/article/view-File/83/84.pdf.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2025-08-15

Jak cytować

1.
WIŚNIEWSKA-NOGAJ, Lidia Anna, SKIBIŃSKA, Małgorzata & KWIATKOWSKA, Wioletta. Information Overload Among Students – The Role of Coping Strategies and Self-Esteem. A Research Report. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 15 sierpień 2025, T. 1, nr 49, s. 101–122. [udostępniono 27.12.2025]. DOI 10.12775/PBE.2025.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 49 (2025): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Lidia Anna Wiśniewska-Nogaj, Małgorzata Skibińska, Wioletta Kwiatkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 444
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

information overload, coping behaviors, resources, stress, self-esteem, information skills, information literacy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa