Representation of Women’s Citizenship Activity in the Polish-language Media Discourse. Around the Case of Tomato Soup and van Gogh
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2023.016Słowa kluczowe
citizenship participation, citizenship activity, women’s citizenship activity, gender, sexism, Poland, Critical Discourse AnalysisAbstrakt
Celem artykułu jest rekonstrukcja dyskursywnej reprezentacji aktywności obywatelskiej kobiet na podstawie medialnego opisu i komentarzy w języku polskim, odnoszących się do wydarzenia z 14 października 2022, zorganizowanego przez koalicję Just Stop Oil w National Gallery w Londynie. Materiał badawczy obejmował różne gatunki: artykuły/informacje opublikowane na portalach internetowych, posty w mediach społecznościowych (Facebook) oraz komentarze do artykułów/postów. W sumie przeprowadzono analizę 70 artykułów/postów i 3830 komentarzy. Do analizy wykorzystano Krytyczną Analizę Dyskursu (KAD) w podejściu reprezentowanym przez Ruth Wodak i Martina Reisigla (Reisigl & Wodak, 2005; Wodak, 2001). W badanym materiale poszukiwano aplikacji strategii dyskursywnych (nominalizacji, predykacji, argumentacji, perspektywizacji, wzmacniania i tonowania) w odniesieniu do samego aktu oraz do aktorek społecznych zaangażowanych w ten akt. Wyniki pokazują m.in., że dyskurs o aktywności obywatelskiej rekonstruowany na podstawie przeprowadzonych analiz buduje wiele symbolicznych granic, które ‘porządkują’ wartościowanie i towarzyszącą mu argumentację. Przypisywane aktorkom społecznym cechy i właściwości, jednoznacznie negatywnie wartościowane, przesłaniają sam akt, kwestionując w efekcie jego znaczenie. Z kolei, dyskurs „objaśniający”, „ironizujący” i dyskurs oburzenia nie potrafią przekroczyć granicy między sferą prywatną i publiczną na poziomie argumentacji konstruowanej do negatywnych ocen.
Bibliografia
Abowitz, K.K., & Harnish, J. (2006). Contemporary discourses of citizenship. Review of Educational Research, 76(4), 653–690, doi: 10.3102/00346543076004653.
Amna, E., & Ekman, J. (2014). Standby citizens: diverse faces of political passivity. European Political Science Review, 6(2), 261–281, doi: 10.1017/S175577391300009X.
Antonsich, M. (2010). Searching for Belonging – An Analytical Framework. Geography Compass, 4(6), 644–659, doi: 10.1111/j.1749-8198.2009.00317.x.
Banaji, S. (2020). Introduction. In: Youth Active Citizenship in Europe (pp. 1–36). Springer International Publishing, doi: 10.1007/978-3-030-35794-8_1.
Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1990). Reproduction in Education, Society and Culture. London–Newbury Park–New Dehli: SAGE Publications.
Cela, E. (2015). Gender and Citizenship Models: Reflections from Feminist Literature. Mediterranean Journal of Social Sciences, doi: 10.5901/mjss.2015.v6n2s5p109.
Dalton, R.J. (2008). Citizenship Norms and the Expansion of Political Participation. Political Studies, 56(1), 76–98, doi: 10.1111/j.1467-9248.2007.00718.x.
Healy, M. (2020). The Other Side of Belonging. Studies in Philosophy and Education, 39(2), 119–133, doi: 10.1007/s11217-020-09701-4.
Hoskins, B. (2006). A framework for the creation of indicators on active citizenship and education and training for active citizenship. Luxembourg: Ispra, Joint Research Centre.
Hoskins, B., & Kerr, D. (2012). Final Study Summary and Policy Recommendations. Participatory Citizenship in the European Union Institute of Education. Southampton: University of Southampton Education School.
Hoskins, B., Saisana, M., & Villalba, C.M.H. (2015). Civic Competence of Youth in Europe: Measuring Cross National Variation Through the Creation of a Composite Indicator. Social Indicators Research, 123(2), 431–457, doi: 10.1007/s11205-014-0746-z.
Jones, O. (2022, October 22). Why We Threw Soup At Van Gogh. YouTube. https://youtu.be/sr_KyGYTGN8.
Just Stop Oil. (2022, October 14). Just Stop Oil Supporters Choose Life Over Art. Facebook. https://fb.watch/j0ktwK3fi8/.
Kopińska, V. (2017). Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie [Critical Discourse Analysis – Basic Assumptions, Implications, Application]. Rocznik Andragogiczny, 23, 311, doi: 10.12775/RA.2016.016.
Kopińska, V. (2019). Szkoła jako miejsce edukacji antyobywatelskiej [School as a Place of Anti-Citizenship Education]. In: K. Szafraniec (Ed.), Młodzi 2018: Cywilizacyjne wyzwania, edukacyjne konieczności [Youth 2018: Civilizational Challenges, Educational Necessities], (1st ed., pp. 149–161). Warszawa: A PROPOS Serwis Wydawniczy Anna Sikorska-Michalak.
Lamont, M. (1992). Money, Morals, and Manners: The Culture of the French and the American Upper-middle Class. Chicago: The University of Chicago Press.
Lamont, M., & Molnar, V. (2002). The Study of Boundaries in the Social Sciences. Annual Review of Sociology, 28(1), 167–195, doi: 10.1146/annurev.soc.28.110601.141107.
Mascheroni, G. (2017). A Practice-Based Approach to Online Participation: Young People’s Participatory Habitus as a Source of Diverse Online Engagement. International Journal of Communication, 11, 4630–4651.
National Gallery [@NationalGallery]. (2022, October 14). Statement from the National Gallery [tweet]. Twitter. https://twitter.com/NationalGallery/status/1580880525824122880.
Pateman, C. (1989). Participation and Democratic Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Pirk, R., & Nugin, R. (2016). Multiple Faces of Conventional Political Activism: A Youth Council Case Study. Studies of Transition States and Societies, 8(2), 81–100.
Rancew-Sikora, D., & Konopka, A. (2020). Potencjał sieciowej analizy dyskursu w badaniu debat o klimacie [The Potential of Discourse Network Analysis In the Research on Climate Debates]. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 21(4), 22–35. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/maes/article/view/6419/5651.
Reisigl, M., & Wodak, R. (2005). Discourse and Discrimination. London: Routledge, doi: 10.4324/9780203993712.
Siim, B. (2000). Gender and Citizenship. Politics and Agency in France, Britain and Denmark. Cambridge: Cambridge University Press.
Sveningsson, M. (2016). ‘I Wouldn’t Have What It Takes.’ YOUNG, 24(2), 139–156, doi: 10.1177/1103308815603305.
Vromen, A., Xenos, M.A., & Loader, B. (2015). Young people, social media and connective action: from organisational maintenance to everyday political talk. Journal of Youth Studies, 18(1), 80–100, doi: 10.1080/13676261.2014.933198.
Werbner, P., & Yuval-Davis, N. (1999). Introduction: : Women and the New Discourse of Citizenship. In: Women, Citizenship and Difference (pp. 1–38). London: Zed Books.
Wodak, R. (2001). What CDA Is About – A Summary of Its History, Important Concepts and Its Developments. In Methods of Critical Discourse Analysis (pp. 1–13). London: SAGE Publications, doi: 10.4135/9780857028020.n1.
Wodak, R., & Meyer, M. (2001). Methods of Critical Discourse Analysis. London: SAGE Publications, doi: 10.4135/9780857028020.
Yuval-Davis, N. (2006). Belonging and the Politics of Belonging. Patterns of Prejudice, 40(3), 197–214, doi: 10.1080/00313220600769331.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Violetta Kopińska
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 139
Liczba cytowań: 0