Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Representation of Women’s Citizenship Activity in the Polish-language Media Discourse. Around the Case of Tomato Soup and van Gogh
  • Strona domowa
  • /
  • Representation of Women’s Citizenship Activity in the Polish-language Media Discourse. Around the Case of Tomato Soup and van Gogh
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 42 (2023): Przegląd Badań Edukacyjnych (Kobiety w Edukacji. Kobiety o Edukacji) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Representation of Women’s Citizenship Activity in the Polish-language Media Discourse. Around the Case of Tomato Soup and van Gogh

Autor

  • Violetta Kopińska Nicolaus Copernicus University in Torun https://orcid.org/0000-0002-5255-9995

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2023.016

Słowa kluczowe

citizenship participation, citizenship activity, women’s citizenship activity, gender, sexism, Poland, Critical Discourse Analysis

Abstrakt

Celem artykułu jest rekonstrukcja dyskursywnej reprezentacji aktywności obywatelskiej kobiet na podstawie medialnego opisu i komentarzy w języku polskim, odnoszących się do wydarzenia z 14 października 2022, zorganizowanego przez koalicję Just Stop Oil w National Gallery w Londynie. Materiał badawczy obejmował różne gatunki:  artykuły/informacje opublikowane na portalach internetowych, posty w mediach społecznościowych (Facebook) oraz komentarze do artykułów/postów. W sumie przeprowadzono analizę 70 artykułów/postów i 3830 komentarzy. Do analizy wykorzystano Krytyczną Analizę Dyskursu (KAD) w podejściu reprezentowanym przez Ruth Wodak i Martina Reisigla (Reisigl & Wodak, 2005; Wodak, 2001). W badanym materiale poszukiwano aplikacji strategii dyskursywnych (nominalizacji, predykacji, argumentacji, perspektywizacji, wzmacniania i tonowania) w odniesieniu do samego aktu oraz do aktorek społecznych zaangażowanych w ten akt. Wyniki pokazują m.in., że dyskurs o aktywności obywatelskiej rekonstruowany na podstawie przeprowadzonych analiz buduje wiele symbolicznych granic, które ‘porządkują’ wartościowanie i towarzyszącą mu argumentację. Przypisywane aktorkom społecznym cechy i właściwości, jednoznacznie negatywnie wartościowane, przesłaniają sam akt, kwestionując w efekcie jego znaczenie. Z kolei, dyskurs „objaśniający”, „ironizujący” i dyskurs oburzenia nie potrafią przekroczyć granicy między sferą prywatną i publiczną na poziomie argumentacji konstruowanej do negatywnych ocen.

Bibliografia

Abowitz, K.K., & Harnish, J. (2006). Contemporary discourses of citizenship. Review of Educational Research, 76(4), 653–690, doi: 10.3102/00346543076004653.

Amna, E., & Ekman, J. (2014). Standby citizens: diverse faces of political passivity. European Political Science Review, 6(2), 261–281, doi: 10.1017/S175577391300009X.

Antonsich, M. (2010). Searching for Belonging – An Analytical Framework. Geography Compass, 4(6), 644–659, doi: 10.1111/j.1749-8198.2009.00317.x.

Banaji, S. (2020). Introduction. In: Youth Active Citizenship in Europe (pp. 1–36). Springer International Publishing, doi: 10.1007/978-3-030-35794-8_1.

Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1990). Reproduction in Education, Society and Culture. London–Newbury Park–New Dehli: SAGE Publications.

Cela, E. (2015). Gender and Citizenship Models: Reflections from Feminist Literature. Mediterranean Journal of Social Sciences, doi: 10.5901/mjss.2015.v6n2s5p109.

Dalton, R.J. (2008). Citizenship Norms and the Expansion of Political Participation. Political Studies, 56(1), 76–98, doi: 10.1111/j.1467-9248.2007.00718.x.

Healy, M. (2020). The Other Side of Belonging. Studies in Philosophy and Education, 39(2), 119–133, doi: 10.1007/s11217-020-09701-4.

Hoskins, B. (2006). A framework for the creation of indicators on active citizenship and education and training for active citizenship. Luxembourg: Ispra, Joint Research Centre.

Hoskins, B., & Kerr, D. (2012). Final Study Summary and Policy Recommendations. Participatory Citizenship in the European Union Institute of Education. Southampton: University of Southampton Education School.

Hoskins, B., Saisana, M., & Villalba, C.M.H. (2015). Civic Competence of Youth in Europe: Measuring Cross National Variation Through the Creation of a Composite Indicator. Social Indicators Research, 123(2), 431–457, doi: 10.1007/s11205-014-0746-z.

Jones, O. (2022, October 22). Why We Threw Soup At Van Gogh. YouTube. https://youtu.be/sr_KyGYTGN8.

Just Stop Oil. (2022, October 14). Just Stop Oil Supporters Choose Life Over Art. Facebook. https://fb.watch/j0ktwK3fi8/.

Kopińska, V. (2017). Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie [Critical Discourse Analysis – Basic Assumptions, Implications, Application]. Rocznik Andragogiczny, 23, 311, doi: 10.12775/RA.2016.016.

Kopińska, V. (2019). Szkoła jako miejsce edukacji antyobywatelskiej [School as a Place of Anti-Citizenship Education]. In: K. Szafraniec (Ed.), Młodzi 2018: Cywilizacyjne wyzwania, edukacyjne konieczności [Youth 2018: Civilizational Challenges, Educational Necessities], (1st ed., pp. 149–161). Warszawa: A PROPOS Serwis Wydawniczy Anna Sikorska-Michalak.

Lamont, M. (1992). Money, Morals, and Manners: The Culture of the French and the American Upper-middle Class. Chicago: The University of Chicago Press.

Lamont, M., & Molnar, V. (2002). The Study of Boundaries in the Social Sciences. Annual Review of Sociology, 28(1), 167–195, doi: 10.1146/annurev.soc.28.110601.141107.

Mascheroni, G. (2017). A Practice-Based Approach to Online Participation: Young People’s Participatory Habitus as a Source of Diverse Online Engagement. International Journal of Communication, 11, 4630–4651.

National Gallery [@NationalGallery]. (2022, October 14). Statement from the National Gallery [tweet]. Twitter. https://twitter.com/NationalGallery/status/1580880525824122880.

Pateman, C. (1989). Participation and Democratic Theory. Cambridge: Cambridge University Press.

Pirk, R., & Nugin, R. (2016). Multiple Faces of Conventional Political Activism: A Youth Council Case Study. Studies of Transition States and Societies, 8(2), 81–100.

Rancew-Sikora, D., & Konopka, A. (2020). Potencjał sieciowej analizy dyskursu w badaniu debat o klimacie [The Potential of Discourse Network Analysis In the Research on Climate Debates]. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 21(4), 22–35. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/maes/article/view/6419/5651.

Reisigl, M., & Wodak, R. (2005). Discourse and Discrimination. London: Routledge, doi: 10.4324/9780203993712.

Siim, B. (2000). Gender and Citizenship. Politics and Agency in France, Britain and Denmark. Cambridge: Cambridge University Press.

Sveningsson, M. (2016). ‘I Wouldn’t Have What It Takes.’ YOUNG, 24(2), 139–156, doi: 10.1177/1103308815603305.

Vromen, A., Xenos, M.A., & Loader, B. (2015). Young people, social media and connective action: from organisational maintenance to everyday political talk. Journal of Youth Studies, 18(1), 80–100, doi: 10.1080/13676261.2014.933198.

Werbner, P., & Yuval-Davis, N. (1999). Introduction: : Women and the New Discourse of Citizenship. In: Women, Citizenship and Difference (pp. 1–38). London: Zed Books.

Wodak, R. (2001). What CDA Is About – A Summary of Its History, Important Concepts and Its Developments. In Methods of Critical Discourse Analysis (pp. 1–13). London: SAGE Publications, doi: 10.4135/9780857028020.n1.

Wodak, R., & Meyer, M. (2001). Methods of Critical Discourse Analysis. London: SAGE Publications, doi: 10.4135/9780857028020.

Yuval-Davis, N. (2006). Belonging and the Politics of Belonging. Patterns of Prejudice, 40(3), 197–214, doi: 10.1080/00313220600769331.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2023-12-19

Jak cytować

1.
KOPIŃSKA, Violetta. Representation of Women’s Citizenship Activity in the Polish-language Media Discourse. Around the Case of Tomato Soup and van Gogh. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 19 grudzień 2023, nr 42, s. 77–102. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2023.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 42 (2023): Przegląd Badań Edukacyjnych (Kobiety w Edukacji. Kobiety o Edukacji)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Violetta Kopińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 286
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

citizenship participation, citizenship activity, women’s citizenship activity, gender, sexism, Poland, Critical Discourse Analysis
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa