Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Adolescents’ Cyberdating Relationships and the Socialisation Background: Links with Sexism in Spanish Society and Pornography Consumption
  • Strona domowa
  • /
  • Adolescents’ Cyberdating Relationships and the Socialisation Background: Links with Sexism in Spanish Society and Pornography Consumption
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 40 (2022): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Adolescents’ Cyberdating Relationships and the Socialisation Background: Links with Sexism in Spanish Society and Pornography Consumption

Autor

  • Soledad Andrés Gómez University of Alcalá de Henares, Alcalá de Henares (Madrid), Spain Department of Educational Sciences Chair in Gender Research Isabel Muñoz Caravaca https://orcid.org/0000-0003-1187-9308
  • Sławomir Pasikowski University of Lodz, Poland https://orcid.org/0000-0002-0768-1596
  • Luana Bruno University of Alcalá de Henares, Alcalá de Henares (Madrid), Spain Daisaku Ikeda Joint Institute for Education and Development Research (IEDDAI) https://orcid.org/0000-0001-7052-7228

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2022.025

Abstrakt

W niniejszym artykule przedstawiono wyniki uzyskane w badaniu eksploracyjnym dotyczącym cyberrandkowych relacji młodzieńczych. Głównym celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy jakość tych relacji zależy od konsumpcji pornografii, przekonań na temat seksizmu w społeczeństwie hiszpańskim oraz płci jako zmiennej identyfikowanej z różnicującymi czynnikami społeczno-kulturowymi. Próbę badawczą stanowiło 240 uczniów szkół średnich wybranych losowo z regionu Kastylia-La Mancha w Hiszpanii. Kwestionariusz Cyberdating Q_A został wykorzystany do pomiaru jakości relacji randkowych wśród nastolatków w sieciach społecznościowych. Związek między uwzględnionymi zmiennymi został przetestowany w modelu wielowymiarowej analizy wariancji. Zgodnie z wynikami, konsumpcja pornografii była jedynym czynnikiem różnicującym wybrane wymiary relacji cyberrandkowych. Płeć i seksizm okazały się nieistotne. Wyniki poddane zostały dyskusji.

Bibliografia

Ballester Brage, L., Orte Socias, C. (2019). Nueva pornografía y cambios en las relaciones interpersonales de adolescentes y jóvenes [New Pornography and Changes in the Interpersonal Relationships of Adolescents and Young Adults]. Barcelona: Ediciones Octaedro.

Ballester Brage, L., Varela Rosón, C., & Facal Fondo, T. (2020). Pornografía y educación Afectivosexual [Pornography and Afective Sexual Education] Barcelona: Octaedro.

Bian, L., Leslie, S.-J., & Cimpian, A. (2017). Gender Stereotypes About Intellectual Ability Emerge Early and Influence Children’s Interests. Science, 355(6323), 389–391, doi: 10.1126/science.aah6524.

Blais, J.J., Craig, W.M., Pepler, D., & Connolly, J. (2007). Adolescents Online: The Importance of Internet Activity Choices to Salient Relationships. Journal of Youth and Adolescence, 37(5), 522–536, doi: 10.1007/s10964-007-9262-7.

Bőthe, B., Tóth-Király, I., Bella, N., Potenza, M.N., Demetrovics, Z., & Orosz, G. (2021). Why Do People Watch Pornography? The Motivational Basis of Pornography Use. Psychology of Addictive Behaviors, 35(2), 172–186, doi: 10.1037/ adb0000603.

Brown, J.D., & L’Engle, K.L. (2009). X-Rated Sexual Attitudes and Behaviors Associated with U.S. Early Adolescents’ Exposure to Sexually Explicit Media.Communication Research, 36(1), 129–151, doi: 10.1177/0093650208326465.

Caughlin, J.P., & Sharabi, L.L. (2013). A Communicative Interdependence Perspective of Close Relationships: The Connections Between Mediated and Unmediated Interactions Matter. Journal of Communication, 63(5), 873–893, doi: 10.1111/ jcom.12046.

Cobo, R. (2020). Pornografía: El Placer Del Poder [Pornography: The Pleasure of Power]. Barcelona: Penguin Random House.

Cohen, E.L., Bowman, N.D., Borchert, K. (2014). Private Flirts, Public Friends: Understanding Romantic Jealousy Responses to An Ambiguous Social Network Site Message As a Function of Message Access Exclusivity.Computers in Human Behavior, 35, 535–541, doi: 10.1016/j.chb.2014.02.050.

Collins, W.A. (2003). More Than Myth: The Developmental Significance of Romantic Relationships During Adolescence. Journal of Research on Adolescence, 13(1), 1–24, doi: 10.1111/1532-7795.1301001.

DGVG, Delegación Del Gobierno Contra La Violencia De Género [Government Delegation Against Gender Violence] (2018). Percepción Social de la Violencia Sexual [Social Perception of Sexual Violence]. Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad. Centro de Publicaciones. Retrieved 30 December 2021 from: https://violenciagenero.igualdad.gob.es/violenciaEnCifras/estudios/colecciones/estudio/Libro25_Violencia_Sexual.htm.

Díaz-Aguado, M.J., Martínez Arias, R., Martín Babarro, J., & Falcón, L. (2021). La situación de la violencia contra las mujeres en la adolescencia [The Situation of Violence Against Women in Adolescence]. Madrid: Delegación del Gobierno contra la Violencia de Género, 2021. Retrieved 30 December 2021 from: https://violenciagenero.igualdad.gob.es/violenciaEnCifras/estudios/investigaciones/2021/estudios/violencia_en_la_adolescencia.htm.

Doornwaard, S.M., Bickham, D.S., Rich, M., ter Bogt, T.F., & van den Eijnden, R.J. (2015). Adolescents’ Use of Sexually Explicit Internet Material and Their Sexual Attitudes and Behavior: Parallel Development and Directional Effects. Developmental Psychology, 51(10), 1476–1488, doi: 10.1037/dev0000040.

Doornwaard, S.M., van den Eijnden, R.J., Baams, L., Vanwesenbeeck, I., & ter Bogt, T.F. (2015). Lower Psychological Well-Being and Excessive Sexual Interest Predict Symptoms of Compulsive Use of Sexually Explicit Internet Material Among Adolescent Boys. Journal of Youth and Adolescence, 45(1), 73–84, doi: 10.1007/ s10964-015-0326-9.

Espejo-Siles, R., Zych, I., Farrington, D.P., & Llorent, V.J. (2020). Moral Disengagement, Victimization, Empathy, Social and Emotional Competencies As Predictors of Violence in Children and Adolescents. Children and Youth Services Review, 118(105337), doi: 10.1016/j.childyouth.2020.105337.

Farré, J.M., Montejo, A.L., Agulló, M., Granero, R., Chiclana Actis, C., Villena, A., Maideu, E., Sánchez, M., Fernández-Aranda, F., Jiménez-Murcia, S., & Mestre-Bach, G. (2020). Pornography Use in Adolescents and Its Clinical Implications. Journal of Clinical Medicine, 9(11), 3625, doi: 10.3390/jcm9113625.

Glick, P., & Hilt, L. (2000). Combative Children to Ambivalent Adults: The Development of Gender Prejudice. In: T. Eckes, & M.H. Trautner (Eds.), Essay. Developmental Social Psychology of Gender (pp. 243–272). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Goldstein, M.J., & Kant, H.S (2020). Pornography and Sexual Deviance. Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, doi: 10.1525/9780520310209.

Kaplún-Medina, D., & Roldán-Gutiérrez, P. (2019). La presencia de modelos tóxicos de sexualidad en la adolescencia [The Presence of Toxic Models of Sexuality in Adolescence]. Castilla La Mancha, Instituto de la Mujer de Castilla La Mancha. Retrieved 28 December 2021 from: https://institutomujer.castillalamancha.es/ sites/institutomujer.castillalamancha.es/files/documentos/paginas/archivos/ david_kaplun_medina._la_presencia_de_modelos_toxicos_de_sexualidad_ en_la_adolescencia.pdf.

Kernsmith, P.D., Victor, B.G., & Smith-Darden, J.P. (2018). Online, Offline, and Over the Line: Coercive Sexting Among Adolescent Dating Partners.Youth & Society, 50(7), 891–904, doi: 10.1177/0044118x18764040.

Kohut, T., Landripet, I., & Štulhofer, A. (2020). Testing the Confluence Model of the Association Between Pornography Use and Male Sexual Aggression: A Longitudinal Assessment in Two Independent Adolescent Samples from Croatia. Archives of Sexual Behavior, 50(2), 647–665, doi: 10.1007/s10508-020-01824-6.

Lemus, S., Castillo, M., Moya, M., Padilla, J.L., & Ryan, E. (2007). Elaboración y validación del inventario de sexismo ambivalente para adolescentes [Development and Validation of the Ambivalent Sexism Inventory for Adolescents]. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8, 537–562.

Lin, W.-H., Liu, C.-H., & Yi, C.-C. (2020). Exposure to Sexually Explicit Media in Early Adolescence is Related to Risky Sexual Behavior in Emerging Adulthood. PLoS One, 15(4), doi: 10.1371/journal.pone.0230242.

Litsou, K., Byron, P., McKee, A., & Ingham, R. (2020). Learning from Pornography: Results of a Mixed Methods Systematic Review. Sex Education, 21(2), 236–252, doi: 10.1080/14681811.2020.1786362.

Livingstone, S., Mascheroni, G., & Staksrud, E. (2017). European Research on Children’s Internet Use: Assessing the Past and Anticipating the Future. New Media & Society, 20(3), 1103–1122, doi: 10.1177/1461444816685930.

López Sánchez, F. (2005). La Educación Sexual [ Sex Education]. Madrid: Biblioteca nueva. Milas, G., Wright, P., & Štulhofer, A. (2019). Longitudinal Assessment of the Association Between Pornography Use and Sexual Satisfaction in Adolescence. The Journal of Sex Research, 57(1), 16–28, doi: 10.1080/00224499.2019.1607817.

Miller-Ott, A.E., Kelly, L., & Duran, R.L. (2012). The Effects of Cell Phone Usage Rules on Satisfaction in Romantic Relationships. Communication Quarterly, 60(1), 17–34, doi: 10.1080/01463373.2012.642263.

Mitchell, K.J., Wolak, J., & Finkelhor, D. (2007). Trends in Youth Reports of Sexual Solicitations, Harassment and Unwanted Exposure to Pornography on the Internet. Journal of Adolescent Health, 40(2), 116–126, doi: 10.1016/j.jadohealth.2006.05.021.

Muise, A., & Desmarais, S. (2013). “Creeping” or Just Information Seeking? Gender Differences in Partner Monitoring in Response to Jealousy on Facebook. Personal Relationships, 21(1), 35–50, doi: 10.1111/pere.12014.

Muscanell, N.L., Guadagno, R.E., Rice, L., & Murphy, S. (2013). Don’t it Make My Brown Eyes Green? An Analysis of Facebook Use and Romantic Jealousy. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(4), 237–242, doi: 10.1089/ cyber.2012.0411.

Peskin, M.F., Markham, C.M., Shegog, R., Temple, J.R., Baumler, E.R., Addy, R.C., Hernandez, B., Cuccaro, P., Gabay, E.K., Thiel, M., & Emery, S.T. (2016). Prevalence and Correlates of the Perpetration of Cyber Dating Abuse Among Early Adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 46(2), 358–375, doi: 10.1007/ s10964-016-0568-1.

Peter, J., & Valkenburg, P.M. (2016). Adolescents and Pornography: A Review of 20 Years of Research. The Journal of Sex Research, 53(4–5), 509–531, doi: 10.1080/00224499.2016.1143441.

Prego-Meleiro, P., Montalvo, G., García-Ruiz, C., Ortega-Ojeda, F., Ruiz-Pérez, I., & Sordo, L. (2021). Diferencias de Género en percepciones sobre violencia sexual, Igualdad y agresiones sexuales facilitadas por drogas en Ocio Nocturno [Gender Differences in Perceptions of Sexual Violence, Equality and Drug-Facilitated Sexual Assaults In Nightlife]. Adicciones, doi: 10.20882/adicciones.1561.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6, doi: 10.1108/10748120110424816.

Ruiz-Repullo, C. (2019). Qué se esconde tras la violencia sexual en la adolescencia [What Lies Behind Adolescent Sexual Violence?]. Dosier Graó, 4, 25–28. Retrieved 28 December 2021 from: https://www.grao.com/es/producto/que-se-esconde-tras-la-violencia-sexual-en-la-adolescencia-doe0495847.

Sánchez, V., Muñoz-Fernández, N., & Ortega-Ruíz, R. (2015). Cyberdating Q_A’: An Instrument to Assess the Quality of Adolescent Dating Relationships in Social Networks. Computers in Human Behavior, 48, 78–86, doi: 10.1016/j. chb.2015.01.006.

Sánchez-Jiménez, V., Ojeda Pérez, M., Muñoz Fernández, N., & Del Rey, R. (2020). Cyberdating Abuse and Sexting in Adolescence. Online Peer Engagement in Adolescence, 2020, 103–21, doi: 10.4324/9780429468360-7.

Smith-Darden, J.P., Kernsmith, P.D., Victor, B.G., & Lathrop, R.A. (2017). Electronic Displays of Aggression in Teen Dating Relationships: Does the Social Ecology Matter? Computers in Human Behavior, 67, 33–40, doi: 10.1016/j. chb.2016.10.015.

Springate, J., & Omar Hatim, A. (2013). The Impact of the Internet on the Sexual Health of Adolescents: A Brief Review. International Journal of Child and Adolescent Health, 6(4), 469–471.

Stonard, K.E., Bowen, E., Walker, K., & Price, S.A. (2015). “They’ll Always Find a Way to Get to You”: Technology Use in Adolescent Romantic Relationships and Its Role in Dating Violence and Abuse. Journal of Interpersonal Violence, 32(14), 2083–2117, doi: 10.1177/0886260515590787.

Subrahmanyam, K., & Smahel, D. (2011). Digital Youth. Advancing Responsible Adolescent Development. New York: Springer, doi: 10.1007/978-1-4419-6278-2.

Théorêt, V., Hébert, M., Fernet, M., & Blais, M. (2020). Gender-Specific Patterns of Teen Dating Violence in Heterosexual Relationships and Their Associations with Attachment Insecurities and Emotion Dysregulation.Journal of Youth and Adolescence, 50(2), 246–259, doi: 10.1007/s10964-020-01328-5.

Thulin, E.J., Heinze, J.E., Kernsmith, P., Smith-Darden, J., & Fleming, P.J. (2020). Adolescent Risk of Dating Violence and Electronic Dating Abuse: A Latent Class Analysis. Journal of Youth and Adolescence, 50(12), 2472–2486, doi: 10.1007/ s10964-020-01361-4.

Van Ouytsel, J., Ponnet, K., & Walrave, M. (2014). The Associations Between Adolescents’ Consumption of Pornography and Music Videos and Their Sexting Behavior. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(12), 772–778, doi: 10.1089/cyber.2014.0365.

Vázquez, J., & Rivas, E. (2021). Estereotipos y roles de género [Stereotypes and Gender Roles]. In: M.I. Garrido, & E. Carmona (Eds.), Esquemas sobre igualdad y no discriminación por razón de género [Outlines on Gender Equality and Gender Non-Discrimination] (pp. 29–34). Valencia: Tirant Lo Blanch.

Viejo, C., Ortega-Ruiz, R., & Sánchez, V. (2015). Adolescent Love and Well-Being: The Role of Dating Relationships for Psychological Adjustment. Journal of Youth Studies, 18(9), 1219–1236, doi: 10.1080/13676261.2015.1039967.

Wang, C.-C., & Chang, Y.-T. (2010). Cyber Relationship Motives: Scale Development and Validation. Social Behavior and Personality: an International Journal, 38(3), 289–300, doi: 10.2224/sbp.2010.38.3.289.

Wright, P.J. (2018). Sex Education, Public Opinion, and Pornography: A Conditional Process Analysis. Journal of Health Communication, 23(5), 495–502, doi: 10.1080/10810730.2018.1472316.

Ybarra, M.L., & Mitchell, K.J. (2005). Exposure to Internet Pornography Among Children and Adolescents: A National Survey.Cyber-psychology Behaviour, 8(5), 473–86, doi: 10.1089/cpb.2005.8.473.

Ybarra, M.L., Mitchell, K.J., Hamburger, M., Diener-West, M., & Leaf, P.J. (2010). X-Rated Material and Perpetration of Sexually Aggressive Behavior Among Children and Adolescents: Is There a Link? Aggressive Behavior, 37(1), 1–18, doi: 10.1002/ab.20367.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2023-01-31

Jak cytować

1.
GÓMEZ, Soledad Andrés, PASIKOWSKI, Sławomir & BRUNO, Luana. Adolescents’ Cyberdating Relationships and the Socialisation Background: Links with Sexism in Spanish Society and Pornography Consumption. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 31 styczeń 2023, T. 2, nr 40, s. 207–230. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2022.025.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 40 (2022): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Soledad Andrés Gómez, Sławomir Pasikowski, Luana Bruno

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 479
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa