Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Questioning the Phenomenological Foundations of Marton’s Research Approach
  • Strona domowa
  • /
  • Questioning the Phenomenological Foundations of Marton’s Research Approach
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 35 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Questioning the Phenomenological Foundations of Marton’s Research Approach

Autor

  • Jacek Moroz Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk Społecznych Instytut Pedagogiki ul. Michała Kleofasa Ogińskiego 16, 71-431 Szczecin, Polska https://orcid.org/0000-0002-7584-334X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2021.045

Słowa kluczowe

phenomenography, phenomenology, philosophical foundations, qualitative research, pedagogy

Abstrakt

The purpose of this article is to try to answer the question: is phenomenographic research underlying (in a broad sense) phenomenological assumptions? It is an important question because opinions on this topic are divided. Some researchers argue that phenomenography derive from philosophical phenomenology. Phenomenology is even treated as a philosophical foundation of phenomenographic research. In this article I argue that the statement on similarities and connections between the two approaches and especially the claim that phenomenography has phenomenological roots are based on mistaken interpretation of the method created by Ference Marton.

Bibliografia

Berger, P.L., & Luckmann, T. (1966). The Social Construction of Reality A Treatise in the Sociology of Knowledge. Garden City, NY: Doubleday.

Blumer, H. (1986). Symbolic Interactionism: Perspective and Method. Berkeley–Los Angeles: University of California Press.

Buck-Morss, S. (1975). Socio-Economic Bias in Piaget’s Theory and Its Implications for Cross-Culture Studies. In: K.F. Riegel (Ed.), The Development of Dialectical Operations (pp. 35–49). Basel: Karger.

Bruner, J. (2010). Kultura edukacji [The Culture of Education]. Transl. by T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Kraków: Universitas.

Galewicz, W. (2002). Edmund Husserl – program filozofii fenomenologicznej [Edmund Husserl – Phenomenological Philosophy Program]. In: Z. Kuderowicz (Ed.), Filozofia XX wieku [20th Century Philosophy]. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Gibbs, G., Morgan, A., & Taylor, E. (1982). A Review of the Research of Ference Marion and the Goteborg Group: A Phenomenological Research Perspective on Learning. Higher Education, 11(2), 123–145.

Hasselgren, B., & Beach, D. (1997). Phenomenography — A “Good‐For‐Nothing Brother” of Phenomenology? Outline of an Analysis. Higher Education Research & Development, 16(2), 191–202, doi: 10.1080/0729436970160206.

Husserl, E. (1970). The Crisis of European Science and Transcendental Phenomenology. Transl. by D. Carr. Evanston: Northern University Press.

Husserl, E. (1980). Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy. Third Book: Phenomenology and the Foundation of the Sciences. Transl. by T.E. Klein, & W.E. Pohl. Series: Husserliana: Edmund Husserl – Collected Works, Vol. 1. Springer Netherlands.

Husserl, E. (2000). Badania logiczne. T. 2. Badania dotyczące fenomenologii i teorii poznania. [Logical Investigations. Vol. 2. Research on Phenomenology and the Theory of Cognition]. Transl. by J. Sidorek, Part. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Husserl, E. (2006). The Basic Problems of Phenomenology. From the Lectures. Winter Semester, 1910–1911. Transl. by I. Farin, J.G. Hart. Series: Husserliana: Edmund Husserl – Collected Works, Vol. 12. Dordrecht: Springer.

James, W. (1890). The Principles of Psychology. New York: H. Holt and Company. Judycki, S. (1993). Co to jest fenomenologia? [What is Phenomenology?]. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 5(1), 25–38.

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja [Qualitative Pedagogical Research: Philosophy – Methodology – Evaluation], Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Larsson, J., & Holmström, I. (2007). Phenomenographic or Phenomenological Analysis: Does it Matter? Examples from a Study on Anaesthesiologists’ Work. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 2(1), 55–64, doi: 10.1080/17482620601068105.

Marton, F., & Booth, S. (1997). Learning and Awareness. Mahwah: Laqwrence Erlbaum Associates.

Marton, F. (1981). Phenomenography – Describing Conceptions of the World Around Us. Instructional Science, 10(2), 177–200, doi: 10.1007/BF00132516.

Marton, F. (1986). Phenomenography – A Research Approach to Investigating Different Understandings of Reality. Journal of Thought, 21(3), 28–49. Retrived 10 June 2020 from: https://www.jstor.org/stable/42589189?seq=1.

Marton, F. (1992). Notes on Ontology (manuscript).

Marton, F., & Neuman, D. (1989). Constructivism and Constitutionalism. Some Implications for Elementary Mathematics Education. Scandinavian Journal of Educational Research, 33(1), 35–46, doi: 10.1080/0031383890330103.

Merleau-Pounty, M. (1962). The Phenomenology of Perception. New Jersey: The Humanities Press.

Morgan, A. (1984). A Report on Qualitative Methodologies in Research in Distance Education. Distance Education, 5(2), 252–267, doi: 10.1080/0158791840050208.

Moustakas, C. (2011). Fenomenologiczne metody badań [Phenomenological Research Methods]. Transl. by S. Zabielski. Bialystok: Trans Humana.

Osteraker, M. (2002). Phenomenography as Research Method in Management Research. Retrieved 29 May 2007 from: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.199.5234&rep=rep1&type=pdf.

Pherali, T. (2011). Phenomenography as a Research Strategy: Researching Environmental Conceptions. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing.

Prosser, M. (1993). Phenomenography and the Principles and Practices of Learning. Higher Education Research and Development, 12(1), 21–31, doi: 10.1080/0729436930120103.

Säljö, R. (1994). Minding Action. Conceiving of the World Versus Participating in Cultural Practices. Nordisk Pedagogik, 14(2), 71–80. Retrived 15 June 2019 from: https://www.gu.se/english/research/publication?publicationId=87152.

Saussure, F., de. (1961). Kurs językoznawstwa ogólnego [Course in General Linguistics]. Transl. by K. Kasprzyk, Warszawa: PWN.

Schatzmann, L., & Strauss, A. (1966). Social Class and Modes of Communication. In: A.G. Smith (Ed.), Communication and Culture. Readings in the Codes of Human Interaction (pp. 442–455). New York: Holt.

Schütz, A. (1945). On Multiple Realities. Philosophy and Phenomenological Research, 5(4), 533–576, doi: 10.2307/2102818.

Sin, S. (2010). Considerations of Quality in Phenomenographic Research. International Journal of Qualitative Methods, 9(4), 305–319, doi: 10.1177/160940691000900401.

Svennson, L. (1997). Theoretical Foundations of Phenomenography. Higher Education Research & Development, 16(2), 159–171, doi: 10.1080/0729436970160204.

Święcicka, K. (2005). Husserl. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Tomassello, M. (2014). A Natural History of Human Thinking. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Uljens, M. (1993). The Essence and Existence of Phenomenography. Nordisk Pedagogik, 13(3), 134–147. Retrived 25 February 2018 from: https://www.researchgate.net/publication/285761703_The_essence_and_existence_of_phenomenography.

Uljens, M. (1996). On the Philosophical Foundations of Phenomenography. In: G. Dall’Alba, & B. Hasselgren (Eds.), Reflection of Phenomenography. Toward a Methodology (pp. 103–128). Acta Universitas Gothoburgensis.

Wacquant, L. (2016). A Concise Genealogy and Anatomy of Habitus. The Sociological Review, 64(1), 64–72, doi: 10.1111/1467-954X.12356.

Whorf, B.L. (1981). Język, myśl i rzeczywistość [Language, Thought, and Reality]. Transl. by T. Hołówka. Warszawa: PIW.

Zelic, T. (2008). On the Phenomenology of the Life-World. Synthesis Philosophica, 23(2), 413–426. Retrived 23 June 2020 from: https://hrcak.srce.hr/37220.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2021-12-16

Jak cytować

1.
MOROZ, Jacek. Questioning the Phenomenological Foundations of Marton’s Research Approach. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 16 grudzień 2021, T. 2, nr 35, s. 309–324. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2021.045.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 35 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 625
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

phenomenography, phenomenology, philosophical foundations, qualitative research, pedagogy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa