Methodological Creativity in Educational Research
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2018.008Keywords
methodological creativity, creativity in educational research, criterion for evaluating research projectsAbstract
The purpose of this paper is to describe and explain the phenomenon of methodological creativity (creativeness) in pedagogical (educational) research. “Methodological creativity” is a creative attitude adopted by researchers who are not limited to the duplication of existing research procedures and methods, they discover and define new research problems and innovatively construct and carry out research, and then create a new quality on this basis in the field of science. The author, on the basis of the definition of methodological creativity by Dariusz Kubinowski, describes in subsequent parts of the article the components of this creativity, broken down into stages of research. It also raises several questions about whether and how methodological creativity is used as a criterion for evaluating research projects and formulates a negative conclusion on the subject.References
Andreski, S. (2002). Czarnoksięstwo w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Beveridge, W. I. B. (1960). Sztuka badań naukowych. Warszawa: PZWL.
Cackowski, Z. (1964). Problemy i pseudoproblemy. Warszawa: Książka i Wiedza.
Chalmers, A. (1997). Czym jest to, co zwiemy nauką? Wrocław: Wydawnictwo Siedmioróg.
Cropley, D. H., Cropley, A. J. (2015). The Psychology of Innovation in Organizations. New York: Cambridge University Press.
Dunbar, K. (1999). Science, W: M. A. Runco, S. R. Pritzker (red.), Encyclopedia of Creativity, San Diego: Academic Press.
Feist, G. J. (2006). The psychology of science and the origin of the scientific mind. New Haven: Yale University Press.
Feyerabend, P. K. (1996). Przeciw metodzie. Wrocław: Wydawnictwo Siedmioróg.
Hadamard, J. (1964). Psychologia odkryć matematycznych. Warszawa: PWN.
Jay, E. S., Perkins, D. N. (1997). Problem Finding: The Search for Mechanism, W: M. A. Runco (red.), The Creativity Research Handbook, Volume one. Cresskill: Hampton Press.
Klausen, S. H. (2013). Sources and conditions of scientific creativity, W: K. Thomas, J. Chan (red.), Handbook of Research on Creativity. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Ltd. Kozielecki, J. (1979). Nauka a osobowość. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Kubinowski, D. (2013). Idiomatyczność. Emergencja. Synergia. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Makmed.
Kuhn, T. S. (1968). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: PWN.
Kuhn, T. S. (1985). Dwa bieguny. Warszawa: PIW.
Motycka, A. (1984). Relatywistyczna wizja nauki. Wprowadzenie: filozoficzny spór o naukę. Wrocław: Ossolineum.
Motycka, A. (1998). Nauka a nieświadomość. Wrocław: Wydawnictwo Leopoldinum.
Pieter, J. (1971). Psychologia nauki. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Popper, K. R. (1999). Droga do wiedzy. Domysły i refutacje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Popper, K. R. (2002). Logika odkrycia naukowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Root-Bernstein, R., Root-Bernstein, M. (2004). Artistic Scientists and Scietific Artists: The Link Beetween Polymathy and Creativity, W: R. J. Sternberg, E. L. Grigorenko, J. L. Singer (red.), Creativity. From Potential to Realization. Washington: American Psychological Association.
Runco, M. A. (red.) (1997). The Creativity Research Handbook, volume 1. Cresskill: Hampton Press.
Runco, M. A. (red.) (2012a). The Creativity Research Handbook, volume 2. Cresskill: Hampton Press.
Runco, M. A. (red.) (2012b). The Creativity Research Handbook, volume 3. Cresskill: Hampton Press.
Runco, M. A. (2014). Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, second ed., San Diego: Academic Press.
Sawyer, R. K. (2003). Emergence in Creativity and Development, W: R. K. Sawyer, V. John-Steiner, S. Moran, R. J. Sternberg, D. H. Feldman, J. Nakamura, M. Csikszentmihalyi (red.), Creativity and Development. New York: Oxford University Press.
Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity. The Science of Human Innovation, second ed. New York: Oxford University Press.
Selye, H. (1967). Od marzenia do odkrycia naukowego. Warszawa: PWZL.
Simonton, D. K. (2004). Creativity in Science. Chance, Logic, Genius, and Zeitgeist. New York: Cambridge University Press.
Simonton, D. K. (2017). Creative Productivity Across Life Span, W: J. A. Plucker (red.), Creativity and Innovation. Theory, Research, Practice. Waco: Prufrock Press Inc.
Szmidt, K. J. (2006). Teoretyczne i metodyczne podstawy procesu rozwijania zdolności myślenia pytajnego, W: W. Limont i J. Cieślikowska (red.), Dylematy edukacji artystycznej, tom II. Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szmidt, K. J. (2010a). ABC kreatywności. Warszawa: Difin.
Szmidt, K. J. (2010b). Geneza pytań problemowych w badaniach pedagogicznych: dziedziczenie, odkrycie, zredefiniowanie, W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szmidt, K. J. (2013). Szkoła wyższa kuźnią geniuszy czy buchalterów naukowych? Rozważania krytyczne o jakości kształcenia w świetle teorii pomiaru geniuszu naukowego Deana K. Simontona, W: J. Piekarski, L. Tomaszewska, A. Głowala, M. Kamińska (red.), Nowa jakość w edukacji. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
Weisberg, R. W. (2006). Creativity. Understanding Innovation in Problem Solving, Science, Invention and the Arts. Hoboken: John Wileys & Sons Inc.
Wopert, L. (1996). Nienaturalna natura nauki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1612
Number of citations: 0