Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Expert Interviews with Representatives of Elite – Possibilities and Limitations in Research on Minority Groups
  • Home
  • /
  • Expert Interviews with Representatives of Elite – Possibilities and Limitations in Research on Minority Groups
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 34 (2021): Educational Studies Review (Women in Education. Women about Education) /
  4. Methods of data collection and analysis in educational research

Expert Interviews with Representatives of Elite – Possibilities and Limitations in Research on Minority Groups

Authors

  • Joanna Cukras-Stelągowska Nicolaus Copernicus University in Torun https://orcid.org/0000-0003-0120-9693

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2021.022

Keywords

expert interviews, rabbi, rebbetzin, , cultural heritage, qualitative research

Abstract

This article aims to explain what expert interviews are and show the potential of this type of research procedure. I focus on the use of expert interviews in research on minority groups. My considerations are based on research conducted with representatives of religious elites
in the Jewish community in Poland. The accumulated expert knowledge has allowed me to compare the resources of literature on bringing up children with social practice. This has made it possible to reconstruct the components and forms of transmission of cultural heritage in a Jewish family based on Jerzy Nikitorowicz’s diagram. Nine interviews with rabbis and rabbis’ wives constitute the basis for considering the possibilities and potential limitations of expert interviews. Having analysed both aspects, I can recommend using this method in many qualitative research projects.

References

Audenhove, L. (2007). Expert Interviews and Interview Techniques for Policy Analysis. Retrieved 9 May 2021 from: https://www.ies.be/files/060313%20Interviews_VanAudenhove.pdf.

Blumer, H. (2007). Interakcjonizm symboliczny. Kraków: Wydawnictwo Nomos.

Bogner, A., Menz, W. (2002). Das theoriegenerierende Experteninterview. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Das Experteninterview (s. 33–70). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, https://doi.org/10.1007/978-3-322-93270-9.

Bogner, A., Menz, W. (2009). The Theory-generating Expert Interview: Epistemological Interest, Forms of Knowledge, Interaction. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Interviewing Experts (s. 43–80). London: Palgrave Macmillan UK, https://doi.org/10.1057/9780230244276.

Bogner, A., Littig, B., Menz, W. (2009). Introduction: Expert Interviews – An Introduction to a New Methodological Debate. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Interviewing Experts (s. 1–16). London: Palgrave Macmillan UK, https://doi.org/10.1057/9780230244276.

Cukras-Stelągowska, J. (2016). Świat wartości żydowskich w przekazie międzypokoleniowym: amerykańska rodzina żydowska wobec ciągłości i zmiany kulturowej. W: J. Cukras- Stelągowska (red.), Pamiętanie i zapominanie, wspólnoty, wartości, wychowanie (s. 193–209). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Cukras-Stelągowska, J. (2018). Kulturowe wzbogacenie, zagubienie czy wykluczenie? Konsekwencje wychowania w żydowskiej rodzinie mieszanej w kontekście europejskich raportów. Edukacja Międzykulturowa, 8, 117–132, https://doi.org/10.15804/em.2018.01.08.

Cukras-Stelągowska, J. (2020). Szalom bajit: religijna rodzina żydowska i dziedzictwo kulturowe. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 1(39), 43–55, https://doi.org/ 10.17951/lrp.2020.39.1.43-55.

Döringer, S. (2021). The Problem-Centred Expert Interview. Combining Qualitative Interviewing Approaches for Investigating Implicit Expert Knowledge. International Journal of Social Research Methodology, 3(24), 265–278, https://doi.org.10.1080/13645579.2020.1766777.

Flick, U. (2009). An Introduction to Qualitative Research. London: Fourth Edition SAGE Publication.

Foucault, M. (1998). Trzeba bronić społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gläser, J., Laudel, G. (2009). On Interviewing „God” and „Bad” Experts. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Interviewing Experts (s. 117–137). London: Palgrave Macmillan UK, https://doi.org/10.1057/9780230244276.

Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Libacova, N., Sertakova, E. (2015). The Method of Expert Interview as an Effective Research Procedure of Studying the Indigenous Peoples of the North Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 1(8), 114–129.

Meuser, M., Nagel, U. (2002). ExpertInneninterviews – vielfach erprobt, wenig bedacht. Ein Beitrag zur qualitativen Methodendiskussion. W: A. Bogner, B. Littig, W. Menz (red.), Das Experteninterview. Theorie, Methode, Anwendung (s. 71–95). Opladen: Leske & Budrich.

Mucha, J. (1999). Kultura dominująca jako kultura obca. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Rostocki, W., Stempień, J. (2013). Wywiady eksperckie i wywiady delfickie w socjologii – możliwości i konsekwencje wykorzystania. Przykłady doświadczeń badawczych. Przegląd Socjologiczny, 1(63), 87–100.

Ryszewska, M. (2018). Polskie muzułmanki. W poszukiwaniu tożsamości. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Skrypionek, L. (2011). Wywiad ekspercki – nowa perspektywa metodologiczna w badaniach pedagogicznych. W: A. Gajdzica, A. Minczanowska, M. Stokłosa (red.), Orientacje jakościowe w badaniach pedagogicznych (s. 129–147). Cieszyn–Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Supernat, J. (2005). Zarządzanie. Wrocław: Kolonia Ltd.

Taubeles, S. A. (1936). Żydowska gmina wyznaniowa i rabinat w naszej dobie… 1936 r. W: R. Żebrowski (red.), Dzieje Żydów w Polsce. 1918–1939. Wybór tekstów źródłowych. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny w Polsce.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-12-15

How to Cite

1.
CUKRAS-STELĄGOWSKA, Joanna. Expert Interviews with Representatives of Elite – Possibilities and Limitations in Research on Minority Groups. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 15 December 2021. No. 34. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2021.022.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 34 (2021): Educational Studies Review (Women in Education. Women about Education)

Section

Methods of data collection and analysis in educational research

License

Copyright (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 2798
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

expert interviews, rabbi, rebbetzin, , cultural heritage, qualitative research
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop