Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

On Combining Qualitative and Quantitative Research – Expectations and Doubts
  • Home
  • /
  • On Combining Qualitative and Quantitative Research – Expectations and Doubts
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 26 (2018) /
  4. Meta-analyses of research on education

On Combining Qualitative and Quantitative Research – Expectations and Doubts

Authors

  • Danuta Urbaniak-Zając Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu https://orcid.org/0000-0001-7031-744X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2018.007

Keywords

qualitative research, quantitative research, triangulation, “mixed methods”, professional improvement

Abstract

The thesis that the significance attributed to specific methodological solutions depends on their theoretical interpretation is not new. Nevertheless, among some researchers there is still a tendency to “make methods independent” (to omit their theoretical context). This tendency is expressed by expectations regarding mixed-methods, as if there were no previous discussions about “paradigmatic disproportions”. Different methods are being combined in one research study under the term of “triangulation” (its two functions are discussed) or “method mixing”. The author argues that accepting a new name does not solve any of the old problems. As an exemplification of selected problems she presents a sample of results from the conducted research: evaluation of professional development formulated by graduates of pedagogical studies. This evaluation was obtained in two ways: through a questionnaire (survey method) and in a free interview (method of objective hermeneutics).

References

Brake, A. (2011). Kombinieren, ixen, verbinden? Integration als konstitutives Element methodentriangulierender Zugänge, W: J. Ecarius, I. Miethe (red.), Methodentriangulation in der qualitativen Bildungsforschung (s. 41–63), Opladen. Berlin: Farmington Hills, MI, Verlag Barbara Budrich.

Creswell, J. W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Dziakowicz, A. (2014). Triangulacja jako strategia metodologiczna wykorzystywana w badaniach marketingowych, Handel Wewnętrzny, 1(348), s. 35–45.

Feyerabend, P. K. (2001). Przeciw metodzie. Wrocław: Siedmioróg.

Flick, U. (2011). Zum Stand der Diskussion – Aktualität, Ansätze und Umsetzung der Triangulation, W: J. Ecarius, I. Miethe (red.), Methodentriangulation in der qualitativen Bildungsforschung (s. 19–39). Opladen. Berlin: Farmington Hills, MI, Verlag Barbara Budrich.

Giza-Poleszczuk, A., Mokrzycki, E. (red.) (1990). Teoria i praktyka socjologii empirycznej. Warszawa: IFiS PAN.

Hornowska, E. i in. (2012). Paradoksalny efekt triangulacji?, Edukacja 4(120), s. 72–83.

Kamiński, A. (1974). Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, W: R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 49–79). Wrocław: Ossolineum.

Konarzewski, K. (1995). Czy pedagogika wybić się może na naukowość?, W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji (s. 119–139). Kraków: Impuls.

Kubinowski, D. (2013). Idiomatyczność. Synergia. Emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Makmed.

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Küchler, M. (1981). Einleitung, W: Integration von qualitativen und quantitativen Forschungsansätzen. ZUMA – Arbeitsbericht.

Kuhn, T. (1968). Struktura rewolucji naukowych, przeł. H. Ostromęcka. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Malewski, M. (1997). Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad edukacją. Spór o metodologiczną komplementarność, Kultura i Edukacja, 1–2, s. 17–36.

Muszyński, H. (red.) (1967). Metodologiczne problemy pedagogiki. Wrocław: Ossolineum.

Nadolna, B. (2012). Paradygmaty badawcze nauk społecznych a triangulacja metod badawczych w rachunkowości zarządczej, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 66(122), s. 153–164.

Pilch, T. (1974). Organizacja procesu badawczego w pedagogicznych badaniach środowiskowych, W: R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 97–131). Wrocław: Ossolineum.

Piotrowski A. (1990). Teoria a badania empiryczne. Parę uwag o ich związku w orientacjach współczesnej socjologii, W: A. Giza-Poleszczuk, E. Mokrzycki (red.), Teoria i praktyka socjologii empirycznej (s. 55–73). Warszawa: IFiS PAN.

Schründer-Lenzen, A. (1997). Triangulation und idealtypisches verstehen in der (Re-)Konstruktion subjektiver Theorien, W: B. Friebertshäuser, A. Prengel (red.), Handbuch Qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft (s. 107–117). Weinheim und München: Juventa.

Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne. Kraków: Impuls.

Urbaniak-Zając, D., Piekarski, J. (red.) (2016). Akademickie kształcenie pedagogów w procesie zmiany. Perspektywy teoretyczne i doświadczenia absolwentów. Kraków: Impuls.

Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wroczyński, R. (1974). O niektórych właściwościach badań pedagogicznych, W: R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 11–29). Wrocław: Ossolineum.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-06-30

How to Cite

1.
URBANIAK-ZAJĄC, Danuta. On Combining Qualitative and Quantitative Research – Expectations and Doubts. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review) [online]. 30 June 2018, T. 1, nr 26, s. 121–138. [accessed 24.3.2023]. DOI 10.12775/PBE.2018.007.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 26 (2018)

Section

Meta-analyses of research on education

Stats

Number of views and downloads: 4255
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

qualitative research, quantitative research, triangulation, “mixed methods”, professional improvement
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop