Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

O łączeniu badań ilościowych i jakościowych – oczekiwania i wątpliwości
  • Strona domowa
  • /
  • O łączeniu badań ilościowych i jakościowych – oczekiwania i wątpliwości
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 26 (2018) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

O łączeniu badań ilościowych i jakościowych – oczekiwania i wątpliwości

Autor

  • Danuta Urbaniak-Zając Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu https://orcid.org/0000-0001-7031-744X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2018.007

Słowa kluczowe

badania ilościowe, badania jakościowe, trangulacja, "metody mieszane"

Abstrakt

Teza, iż znaczenie przypisywane określonym rozwiązaniom metodycznym uzależnione jest od ich teoretycznego zinterpretowania, nie jest nowa. Mimo to wśród części badaczy nadal zauważalna jest tendencja do „usamodzielniania metod” (pomijania ich teoretycznego kontekstu). Wyrazem tej tendencji są oczekiwania kierowane pod adresem mixed-methods, tak jakby nie było wcześniejszych dyskusji o „niewspółmiernościach paradygmatycznych”. Łączenie różnych metod w jednym studium badawczym dokonywane jest pod hasłem „triangulacji” (omawiane są jej dwie funkcje) lub „miksowania metod”. Autorka argumentuje, że przyjęcie nowej nazwy nie rozwiązuje żadnego ze starych problemów. Jako egzemplifikację wybranych problemów prezentuje wycinek wyników z przeprowadzonych badań: ocenę doskonalenia zawodowego, sformułowaną przez absolwentki i absolwentów pedagogiki. Ocena ta uzyskana została w dwojaki sposób: za pośrednictwem ankiety (metoda sondażu) i w wywiadzie swobodnym (metoda obiektywnej hermeneutyki). 

Bibliografia

Brake, A. (2011). Kombinieren, ixen, verbinden? Integration als konstitutives Element methodentriangulierender Zugänge, W: J. Ecarius, I. Miethe (red.), Methodentriangulation in der qualitativen Bildungsforschung (s. 41–63), Opladen. Berlin: Farmington Hills, MI, Verlag Barbara Budrich.

Creswell, J. W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Dziakowicz, A. (2014). Triangulacja jako strategia metodologiczna wykorzystywana w badaniach marketingowych, Handel Wewnętrzny, 1(348), s. 35–45.

Feyerabend, P. K. (2001). Przeciw metodzie. Wrocław: Siedmioróg.

Flick, U. (2011). Zum Stand der Diskussion – Aktualität, Ansätze und Umsetzung der Triangulation, W: J. Ecarius, I. Miethe (red.), Methodentriangulation in der qualitativen Bildungsforschung (s. 19–39). Opladen. Berlin: Farmington Hills, MI, Verlag Barbara Budrich.

Giza-Poleszczuk, A., Mokrzycki, E. (red.) (1990). Teoria i praktyka socjologii empirycznej. Warszawa: IFiS PAN.

Hornowska, E. i in. (2012). Paradoksalny efekt triangulacji?, Edukacja 4(120), s. 72–83.

Kamiński, A. (1974). Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, W: R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 49–79). Wrocław: Ossolineum.

Konarzewski, K. (1995). Czy pedagogika wybić się może na naukowość?, W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji (s. 119–139). Kraków: Impuls.

Kubinowski, D. (2013). Idiomatyczność. Synergia. Emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Makmed.

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Küchler, M. (1981). Einleitung, W: Integration von qualitativen und quantitativen Forschungsansätzen. ZUMA – Arbeitsbericht.

Kuhn, T. (1968). Struktura rewolucji naukowych, przeł. H. Ostromęcka. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Malewski, M. (1997). Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad edukacją. Spór o metodologiczną komplementarność, Kultura i Edukacja, 1–2, s. 17–36.

Muszyński, H. (red.) (1967). Metodologiczne problemy pedagogiki. Wrocław: Ossolineum.

Nadolna, B. (2012). Paradygmaty badawcze nauk społecznych a triangulacja metod badawczych w rachunkowości zarządczej, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 66(122), s. 153–164.

Pilch, T. (1974). Organizacja procesu badawczego w pedagogicznych badaniach środowiskowych, W: R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 97–131). Wrocław: Ossolineum.

Piotrowski A. (1990). Teoria a badania empiryczne. Parę uwag o ich związku w orientacjach współczesnej socjologii, W: A. Giza-Poleszczuk, E. Mokrzycki (red.), Teoria i praktyka socjologii empirycznej (s. 55–73). Warszawa: IFiS PAN.

Schründer-Lenzen, A. (1997). Triangulation und idealtypisches verstehen in der (Re-)Konstruktion subjektiver Theorien, W: B. Friebertshäuser, A. Prengel (red.), Handbuch Qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft (s. 107–117). Weinheim und München: Juventa.

Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne. Kraków: Impuls.

Urbaniak-Zając, D., Piekarski, J. (red.) (2016). Akademickie kształcenie pedagogów w procesie zmiany. Perspektywy teoretyczne i doświadczenia absolwentów. Kraków: Impuls.

Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wroczyński, R. (1974). O niektórych właściwościach badań pedagogicznych, W: R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 11–29). Wrocław: Ossolineum.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

1.
URBANIAK-ZAJĄC, Danuta. O łączeniu badań ilościowych i jakościowych – oczekiwania i wątpliwości. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 30 czerwiec 2018, T. 1, nr 26, s. 121–138. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2018.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 26 (2018)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 9280
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

badania ilościowe, badania jakościowe, trangulacja, "metody mieszane"
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa