Participatory Perspective in Empirical Research – the Thematic Outline
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2017.030Keywords
participatory perspective, empirical research, methodologyAbstract
The article is an attempt of reconstruction of conditions determining taking up of so-called “participatory perspective”. The presence of that perspective is treated as a factor identifying possibilities of knowledge construction or creating a positive change. The analysis is concentrated on the category of “researcher’s participation”, including a way of its presentationin a set of current approaches oriented on improving research practice. In the description showing the attributes of this kind of participation the four types of conditions are presented; they are as follows: concepts of practicability, resources and variants of knowledge that are
used, relations of cooperation, and axiological references. A part of the article is dedicated to the characterization of their significance for building up the participatory perspective, stressing its formative and autoformative values. The specified research perspective is viewed as
the variant of ethically based practice, in which all methodological decisions need to be made with reference to values.
References
Bennett J. W. (2010). Antropologia stosowana i antropologia w działaniu. Aspekty ideologiczne i pojęciowe. Przekł. Agnieszka Kosciańska, Michał Petryk. W: H.Červinkowá, B. D Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 297–337.
Beresford P.(2014). Upełnomocniająca wiedza na rzecz upełnomocniającej pracy socjalnej. Przekł. A. Gulczyńska. W: M Granosik, A. Gulczyńska (red.). Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, s. 27–39.
Carr W.(2010). Filozofia, metodologia i badania w działaniu. Przekł. K. Liszka. W: H.Červinkowá, B. D. Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 29–44.
Christians C. G.(2009). Etyka i polityka w badaniach jakościowych. Tłum. P. Pluciński. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln ( red.). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. I, s. 207–244.
Domańska E.(2005). „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce. Teksty Drugie, nr 7, s. 48–61.
Fals Borda O., (2010). Uczestniczące badania ( w działaniu ) w teorii społecznej: pochodzenie i wyzwania. Przekł. M. Lavergne. W: H.Červinkowá, B. D Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 215–230.
Greenwood D. J., Levin M.(2009). Reforma nauk społecznych i uniwersytetów przez badania interwencyjne. Tłum. M. Niezgoda. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln (red.). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. I, s. 77–106.
Guba E.G., Lincoln Y.S.,(2009). Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności. Tłum M. Bobako. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln ( red.). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. I, s. 281–314.
Hołówka J.(1996). Wstęp. W: R.B. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki. Tłum. B. Stanosz, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, s. I–X.
Johnston R.(2010). Etyka, badania emancypacyjne i bezrobocie. Przekł. A. Nizińska. W: H.Červinkowá, B. D Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 199–214.
Kemmis S. (2010). Teoria krytyczne i uczestniczące badania w działaniu. Przekł. K. Liszka. W: H.Červinkowá, B. D Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 45–88.
Kemmis S., McTaggart R.(2009). Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna. Tłum. Ł. Marciniak. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln ( red.). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. I, s. 775–832.
Kinchloe J.L., McLaren P.(2009). Teoria krytyczna i badania jakościowe. Rewizja. Tłum. P. Pluciński. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln (red.). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. I, s. 431–486.
Kowalewski J., Piasek J. (2010). „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne. Olsztyn: Colloqia Humaniorum.
Krzychała S. (2004). Wprowadzenie. W: S. Krzychała (red.). Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej. Wrocław: Wyd. Nauk DSW E –TWP.
Kubinowski D.(2013). Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Makmed.
Malewski M. (2012). Metodologia badań społecznych – ortodoksja i refleksyjność. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4, s. 29–45.
Reason P., Torbert W.R. (2010). Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej. Przekł. M. Lavergne. W: H.Červinkowá, B. D Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 117–152.
Rubacha K.(2003). Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki. T.2, Warszawa: PWN.
Sendyka R.(2015). Od kultury ja do kultury siebie. O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych. Kraków: Universitas.
Siemek M. J., ( 1988). Poznanie jako praktyka (Prolegomena do przyszłej epistemologii). W: M. J. Siemek (red.). Marksizm w kulturze filozoficznej. Warszawa: PWN, s. 9–24, hegel-marks.pl/downloads/teksty-siemek14.pdf. s. 1–7.
Siemek M. J. (1998). Poznanie jako praktyka. W: M.J. Siemek. Hegel i filozofia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza.
Sójka J.(2005). Problem możliwości etycznej refleksji nad gospodarką. W: K. Zamiara (red.). Etyczne aspekty badań społecznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 119–126.
Smith J., Hodkinson P.(2009). Relatywizm kryteria i polityka. Tłum. M. Świątkiewicz-Mośny. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln ( red.). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. II, s. 391–415.
Denzin N. Lincoln Y. S.(2009). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych. Tłum. K. Podemski. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln ( red.),. Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. I. 19–62.
Susman G. I., Evered R.D.(2010). Ocena naukowych walorów badań w działaniu. Przekł. M. Lavergne. W: H.Červinkowá, B. D Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 89–115.
Szacki J.(1981). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN.
Tuchańska B.(2010). Zgoda (powszechna) w nauce. Czy we współczesnych rozważaniach nad nauką potrzebne jest nam pojęcie konsensu. Nauka, nr 1, s. 67–86.
Wawrzyniak J.(2000). Teoretyczne podstawy neonaturalistycznej bioetyki środowiskowej. Poznań: Wyd. Nauk IF UAM.
Wawrzyniak J. (2005). Aksjologiczność i etyczność nauk społecznych. W: K. Zamiara (red.). Etyczne aspekty badań społecznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 59–72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1496
Number of citations: 0