Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny
  • Strona domowa
  • /
  • Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 25 (2017) /
  4. Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny

Autor

  • Jacek Piekarski Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2017.030

Słowa kluczowe

perspektywa uczestnicząca, badania empiryczne, metodologia

Abstrakt

W artykule podjęto próbę rekonstrukcji warunków składających się na przyjmowanie „perspektywy uczestniczącej”, w której obecność w praktyce traktuje się jako czynnik określający możliwości tworzenia wiedzy oraz kreowania pozytywnej zmiany. Analizie poddano kategorię „uczestnictwa badacza”, uwzględniając sposób jej prezentowania w wybranych, współczesnych nurtach badań ukierunkowanych na doskonalenie praktyki. W opisie ilustrującym właściwości tego uczestnictwa omówiono cztery rodzaje określających je warunków: koncepcje praktyczności,  wykorzystywane źródła i odmiany wiedzy, relacje współdziałania oraz odniesienia aksjologiczne. Scharakteryzowano ich znaczenie dla  budowania perspektywy uczestniczącej, eksponując jej walory formatywne i autoformatywne. Omawianą perspektywę badawczą potraktowano, jako wariant praktyki zdefiniowanej etycznie, w której wszelkie decyzje metodologiczne wymagają odniesienia do wartości.

Bibliografia

Bennett J. W. (2010). Antropologia stosowana i antropologia w działaniu. Aspekty ideologiczne i pojęciowe. Przekł. Agnieszka Kosciańska, Michał Petryk. W: H.Červinkowá, B. D Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 297–337.

Beresford P.(2014). Upełnomocniająca wiedza na rzecz upełnomocniającej pracy socjalnej. Przekł. A. Gulczyńska. W: M Granosik, A. Gulczyńska (red.). Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, s. 27–39.

Carr W.(2010). Filozofia, metodologia i badania w działaniu. Przekł. K. Liszka. W: H.Červinkowá, B. D. Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 29–44.

Christians C. G.(2009). Etyka i polityka w badaniach jakościowych. Tłum. P. Pluciński. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln ( red.). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. I, s. 207–244.

Domańska E.(2005). „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce. Teksty Drugie, nr 7, s. 48–61.

Fals Borda O., (2010). Uczestniczące badania ( w działaniu ) w teorii społecznej: pochodzenie i wyzwania. Przekł. M. Lavergne. W: H.Červinkowá, B. D Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 215–230.

Greenwood D. J., Levin M.(2009). Reforma nauk społecznych i uniwersytetów przez badania interwencyjne. Tłum. M. Niezgoda. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln (red.). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. I, s. 77–106.

Guba E.G., Lincoln Y.S.,(2009). Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności. Tłum M. Bobako. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln ( red.). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. I, s. 281–314.

Hołówka J.(1996). Wstęp. W: R.B. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki. Tłum. B. Stanosz, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, s. I–X.

Johnston R.(2010). Etyka, badania emancypacyjne i bezrobocie. Przekł. A. Nizińska. W: H.Červinkowá, B. D Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 199–214.

Kemmis S. (2010). Teoria krytyczne i uczestniczące badania w działaniu. Przekł. K. Liszka. W: H.Červinkowá, B. D Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 45–88.

Kemmis S., McTaggart R.(2009). Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna. Tłum. Ł. Marciniak. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln ( red.). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. I, s. 775–832.

Kinchloe J.L., McLaren P.(2009). Teoria krytyczna i badania jakościowe. Rewizja. Tłum. P. Pluciński. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln (red.). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. I, s. 431–486.

Kowalewski J., Piasek J. (2010). „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne. Olsztyn: Colloqia Humaniorum.

Krzychała S. (2004). Wprowadzenie. W: S. Krzychała (red.). Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej. Wrocław: Wyd. Nauk DSW E –TWP.

Kubinowski D.(2013). Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Makmed.

Malewski M. (2012). Metodologia badań społecznych – ortodoksja i refleksyjność. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4, s. 29–45.

Reason P., Torbert W.R. (2010). Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej. Przekł. M. Lavergne. W: H.Červinkowá, B. D Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 117–152.

Rubacha K.(2003). Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki. T.2, Warszawa: PWN.

Sendyka R.(2015). Od kultury ja do kultury siebie. O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych. Kraków: Universitas.

Siemek M. J., ( 1988). Poznanie jako praktyka (Prolegomena do przyszłej epistemologii). W: M. J. Siemek (red.). Marksizm w kulturze filozoficznej. Warszawa: PWN, s. 9–24, hegel-marks.pl/downloads/teksty-siemek14.pdf. s. 1–7.

Siemek M. J. (1998). Poznanie jako praktyka. W: M.J. Siemek. Hegel i filozofia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza.

Sójka J.(2005). Problem możliwości etycznej refleksji nad gospodarką. W: K. Zamiara (red.). Etyczne aspekty badań społecznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 119–126.

Smith J., Hodkinson P.(2009). Relatywizm kryteria i polityka. Tłum. M. Świątkiewicz-Mośny. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln ( red.). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. II, s. 391–415.

Denzin N. Lincoln Y. S.(2009). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych. Tłum. K. Podemski. W: N.K. Denzin, Y.S Lincoln ( red.),. Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN, t. I. 19–62.

Susman G. I., Evered R.D.(2010). Ocena naukowych walorów badań w działaniu. Przekł. M. Lavergne. W: H.Červinkowá, B. D Gołębniak (red.). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, s. 89–115.

Szacki J.(1981). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN.

Tuchańska B.(2010). Zgoda (powszechna) w nauce. Czy we współczesnych rozważaniach nad nauką potrzebne jest nam pojęcie konsensu. Nauka, nr 1, s. 67–86.

Wawrzyniak J.(2000). Teoretyczne podstawy neonaturalistycznej bioetyki środowiskowej. Poznań: Wyd. Nauk IF UAM.

Wawrzyniak J. (2005). Aksjologiczność i etyczność nauk społecznych. W: K. Zamiara (red.). Etyczne aspekty badań społecznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 59–72.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-01-29

Jak cytować

1.
PIEKARSKI, Jacek. Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 29 styczeń 2018, T. 2, nr 25, s. 267–298. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2017.030.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 25 (2017)

Dział

Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1568
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

perspektywa uczestnicząca, badania empiryczne, metodologia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa